Introduction to Social Policy
General data
Course ID: | 3401-PS12WPS |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | Introduction to Social Policy |
Name in Polish: | Wprowadzenie do polityki społecznej |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu systemu politycznego i prawnego RP. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę polityki społecznej. Studenci w trakcie zajęć zapoznają się z zagadnieniami związanymi z historią, istotą, zakresem i instrumentami polityki społecznej. Poznają zasady funkcjonowania, cechy i kierunki rozwoju polityki społecznej w Polsce. Będą mieli możliwość zapoznania się z cechami, modelami i rozwiązaniami stosowanymi w europejskiej i światowej polityce społecznej oraz najnowszymi, inspirującymi (innowacyjnymi) rozwiązaniami. Zdobędą wiedzę na temat podstawowych kwestii i problemów społecznych. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć wprowadzających w problematykę polityki społecznej studenci zapoznają się z zagadnieniami związanymi z historią, istotą, zakresem i instrumentami polityki społecznej. Poznają zasady funkcjonowania, cechy i kierunki rozwoju polityki społecznej w Polsce. Będą mieli możliwość zapoznania się z cechami, modelami i rozwiązaniami stosowanymi w europejskiej i światowej polityce społecznej oraz najnowszymi, inspirującymi (innowacyjnymi) rozwiązaniami. Zdobędą również wiedzę na temat szczegółowych polityk społecznych: polityki rynku pracy, zabezpieczenia społecznego, polityki rodzinnej; podmiotów polityki społecznej i wielosektorowej polityki społecznej. Zapoznają się z doświadczeniami Unii Europejskiej w zakresie tworzenia europejskiej przestrzenni socjalnej oraz poglądami na temat polityki społecznej reprezentowanymi przez takie orientacje ideowa, jak liberalizm czy feminizm. |
Bibliography: |
(in Polish) Anioł W., Duszczyk M., Zawadzki P.W.(red.), Europa socjalna. Iluzja czy rzeczywistość?, Warszawa 2011 Balcerzak-Paradowska B., Rodzina i polityka rodzinna na przełomie wieków, Warszawa 2004, s. 37-51, 58-71, 225-241. Evers A., Heine R. G., Olk T., Podręcznik usług społecznych-przykład Niemiec, Warszawa 2013 Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M., (red.), Polityka społeczna, Warszawa 2007 (lub inne wydania), Karwacki A., Kaźmierczak T., Rymsza M., Reintegracja. Aktywna polityka społeczna w praktyce (w druku): tekst udostępniony w wersji elektronicznej Księżpolski M., Polityka społeczna, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Katowice 1999 Księżpolski M., Rysz-Kowalczyk B., Żołędowski C., Polityka społeczna w kryzysie, Warszawa 2009 Lavalette M., Pratt M., Polityka społeczna. Teorie, pojęcia, problemy, Warszawa 2010 Szarffenberg R., Minimalny dochód gwarantowany, ekspertyza dla EAPN Polska http://rszarf.ips.uw.edu.pl/pdf/mdg_eapn.pdf |
Learning outcomes: |
(in Polish) w sferze wiedzy - posiada wiedzę o polityce społecznej jako nauce społecznej, o koncepcjach i teoriach z zakresu polityki społecznej (organizacja życia społecznego, struktury, instytucje i procesy dotyczących rozwiązywania problemów społecznych) oraz o jej znaczeniu dla praktykowania pracy socjalnej, - zna mechanizmy funkcjonowania polityki społecznej, relacje między strukturami i instytucjami w zakresie polityki społecznej, umie wskazać podstawowe procesy mające znaczenie dla stanu i kierunków rozwoju polityki społecznej, - umie wskazać podstawowe cechy, modele i instrumenty polityki społecznej, główne kwestie społeczne, normy i reguły funkcjonowania instytucji z zakresu polityki społecznej , w sferze umiejętności - potrafi identyfikować i interpretować procesy, zjawiska i mechanizmy charakterystyczne dla polityki społecznej, rozumie ich znaczenie dla jednostek i grup społecznych i potrafi powiązać je z instytucjonalnym systemem pomocy, - potrafi zastosować ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i wiedzę na temat polityki społecznej do obserwacji i interpretacji sytuacji życiowych osób, rodzin i społeczności wymagających wsparcia; stosować wiedzę do rozpoznawania i definiowania potrzeb i problemów doświadczanych przez jednostki, rodziny i społeczności, - potrafi znaleźć, zinterpretować i wykorzystać dane z zakresu polityki społecznej do konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych (projektów, esejów), a także świadomie korzystać z zasobów wiedzy zdobytej na zajęciach do konstruowania poprawnych metodologicznie projektów w sferze kompetencji społecznych - jest zdolny i gotowy do wykorzystywania w praktyce zawodowej wiedzy i umiejętności z zakresu polityki społecznej, - jest świadomy dylematów towarzyszących praktykowaniu pracy socjalnej oraz uważny na zjawiska wymagające reakcji społecznej i gotowy wykorzystywać wiedzę i umiejętności w praktyce zawodowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) • Aktywność na zajęciach: praca w grupach, praca zespołowa, przygotowanie wystąpienia • Kolokwium na zakończenie zajęć . |
Copyright by University of Warsaw.