University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methods of Social Research

General data

Course ID: 3401-PS211MBS2
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Methods of Social Research
Name in Polish: Metody badań społecznych
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Pomyślną realizację przedmiotu umożliwi wiedza z zakresu teorii społeczeństwa i problemów społecznych - przedmiot realizowany na I roku studiów

Short description:

- The structure of a research process- Techniques of selecting phenomena for research (random and non-random sampling)- Classification of data collection techniques- Quantitative and qualitative techniques of data analysis- Survey research methods; panel studies and other longitudinal research- Polish General Social Survey as a method of disseminating information about the Polish society; International Social Survey Programme as a method of comparative cross-national research - Unstructured interviews (in-depth interview) and focus group interviews- Observational methods, in particular participant observation; Case studies- Official documents as a source of statistical data- Qualitative and quantitative techniques for content analysis- Biographical method and narrative interview- Experimental and quasi-experimental research- Research ethics

During the course, the student is expected to become familiar with different methods, techniques and types of analysis, which in future will enable

Full description:

- The structure of a research process- Techniques of selecting phenomena for research (random and non-random sampling)- Classification of data collection techniques- Quantitative and qualitative techniques of data analysis- Survey research methods; panel studies and other longitudinal research- Polish General Social Survey as a method of disseminating information about the Polish society; International Social Survey Programme as a method of comparative cross-national research - Unstructured interviews (in-depth interview) and focus group interviews- Observational methods, in particular participant observation; Case studies- Official documents as a source of statistical data- Qualitative and quantitative techniques for content analysis- Biographical method and narrative interview- Experimental and quasi-experimental research- Research ethics

During the course, the student is expected to become familiar with different methods, techniques and types of analysis, which in future will enable him/her to:- use the work of other researchers in a critical way- design and conduct his/her own research

Bibliography:

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2005.

M. Hammersley, P. Atkinson, Metodoy badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000.

M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa 2009

R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985

R. K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa 2002.

S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN Warszawa 1985

T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.

S. Rychliński, Lustracje społeczne, Warszawa 2001

D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 .

A. Sułek,, Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2002.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu student:

WIEDZA (K_W011)

1. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań społecznych (problem badawczy, metody i techniki badań, zmienna, wskaźnik, itp.).

2. Różnicuje metody, techniki i narzędzia badawcze pozwalające opisywać i wyjaśniać zjawiska i procesy społeczne.

UMIEJĘTNOŚCI (K_U03, K_U04, K_U06, K_U12)

1. Potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić prosty projekt badawczy – określić problem, cele i hipotezy badawcze oraz metody i narzędzia badawcze - którego celem jest diagnoza sytuacji życiowych jednostek, rodzin i społeczności doświadczających problemów i trudności.

2. Konstruuje samodzielnie narzędzia badawcze (m.in. kwestionariusz ankiety, kwestionariusz wywiadu).

3. Potrafi samodzielnie przedstawić wyniki badań i opracować prosty raport.

KOMPETENCJE (K_K04)

4. Jest gotowy do wykorzystywania wiedzy i umiejętności w praktyce zawodowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenie podlegają: frekwencja na ćwiczeniach i wykładach, przygotowanie do zajęć, praca grupowa i indywidualna, wynik testu egzaminacyjnego.

Kryteria oceniania:

1. Obecność na wykładach i ćwiczeniach.

2. Ocena ciągła – przygotowanie do zajęć (ćwiczenia) weryfikowane jest każdorazowo krótkim testem sprawdzającym znajomość literatury przedmiotu.

3. Ocena punktowa - samodzielne przygotowanie narzędzi badawczych, samodzielne przygotowanie schematu projektu badawczego.

4. Wyniki testu egzaminacyjnego.

Na ocenę ostateczną (egzamin) składają się trzy elementy:

1. Ocena z ćwiczeń - 0.3

2. Frekwencja na wykładach - 0.3

3. Wynik testu egzaminacyjnego - 0.4

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)