Methods of Social Research
General data
Course ID: | 3401-PS211MBS2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Methods of Social Research |
Name in Polish: | Metody badań społecznych |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Pomyślną realizację przedmiotu umożliwi wiedza z zakresu teorii społeczeństwa i problemów społecznych - przedmiot realizowany na I roku studiów |
Short description: |
- The structure of a research process- Techniques of selecting phenomena for research (random and non-random sampling)- Classification of data collection techniques- Quantitative and qualitative techniques of data analysis- Survey research methods; panel studies and other longitudinal research- Polish General Social Survey as a method of disseminating information about the Polish society; International Social Survey Programme as a method of comparative cross-national research - Unstructured interviews (in-depth interview) and focus group interviews- Observational methods, in particular participant observation; Case studies- Official documents as a source of statistical data- Qualitative and quantitative techniques for content analysis- Biographical method and narrative interview- Experimental and quasi-experimental research- Research ethics During the course, the student is expected to become familiar with different methods, techniques and types of analysis, which in future will enable |
Full description: |
- The structure of a research process- Techniques of selecting phenomena for research (random and non-random sampling)- Classification of data collection techniques- Quantitative and qualitative techniques of data analysis- Survey research methods; panel studies and other longitudinal research- Polish General Social Survey as a method of disseminating information about the Polish society; International Social Survey Programme as a method of comparative cross-national research - Unstructured interviews (in-depth interview) and focus group interviews- Observational methods, in particular participant observation; Case studies- Official documents as a source of statistical data- Qualitative and quantitative techniques for content analysis- Biographical method and narrative interview- Experimental and quasi-experimental research- Research ethics During the course, the student is expected to become familiar with different methods, techniques and types of analysis, which in future will enable him/her to:- use the work of other researchers in a critical way- design and conduct his/her own research |
Bibliography: |
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2005. M. Hammersley, P. Atkinson, Metodoy badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000. M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa 2009 R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985 R. K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa 2002. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN Warszawa 1985 T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001. S. Rychliński, Lustracje społeczne, Warszawa 2001 D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 . A. Sułek,, Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2002. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu student: WIEDZA (K_W011) 1. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań społecznych (problem badawczy, metody i techniki badań, zmienna, wskaźnik, itp.). 2. Różnicuje metody, techniki i narzędzia badawcze pozwalające opisywać i wyjaśniać zjawiska i procesy społeczne. UMIEJĘTNOŚCI (K_U03, K_U04, K_U06, K_U12) 1. Potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić prosty projekt badawczy – określić problem, cele i hipotezy badawcze oraz metody i narzędzia badawcze - którego celem jest diagnoza sytuacji życiowych jednostek, rodzin i społeczności doświadczających problemów i trudności. 2. Konstruuje samodzielnie narzędzia badawcze (m.in. kwestionariusz ankiety, kwestionariusz wywiadu). 3. Potrafi samodzielnie przedstawić wyniki badań i opracować prosty raport. KOMPETENCJE (K_K04) 4. Jest gotowy do wykorzystywania wiedzy i umiejętności w praktyce zawodowej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenie podlegają: frekwencja na ćwiczeniach i wykładach, przygotowanie do zajęć, praca grupowa i indywidualna, wynik testu egzaminacyjnego. Kryteria oceniania: 1. Obecność na wykładach i ćwiczeniach. 2. Ocena ciągła – przygotowanie do zajęć (ćwiczenia) weryfikowane jest każdorazowo krótkim testem sprawdzającym znajomość literatury przedmiotu. 3. Ocena punktowa - samodzielne przygotowanie narzędzi badawczych, samodzielne przygotowanie schematu projektu badawczego. 4. Wyniki testu egzaminacyjnego. Na ocenę ostateczną (egzamin) składają się trzy elementy: 1. Ocena z ćwiczeń - 0.3 2. Frekwencja na wykładach - 0.3 3. Wynik testu egzaminacyjnego - 0.4 |
Copyright by University of Warsaw.