University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Filozoficzne i aksjologiczne podstawy pracy socjalnej

General data

Course ID: 3401-PSFIAPPz
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Filozoficzne i aksjologiczne podstawy pracy socjalnej
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w podstawowy zasób wiedzy z zakresu filozofii i aksjologii.

Full description: (in Polish)

Wykład ma za zadanie:

• przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu,

• zapoznać studenta z podstawowym zasobem wiedzy z zakresu filozofii i aksjologii,

• zapoznać z możliwościami stosowanych zakresów filozofii i aksjologii w życiu społecznym.

Na początku zostanie przedstawiona ogólna charakterystyka tych dyscyplin naukowych i ich podstawowe pojęcia. Następnie zaprezentowany zostanie ogólny przegląd dziejów filozofii od starożytności do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych przedstawicieli poszczególnych epok. Analiza wartości epistemologicznych, etycznych i estetycznych w ich wymiarze stosowanym wieńczy zakres merytoryczny wykładu.

Ćwiczenia mają za zadanie:

• pogłębić wiedzę przedstawioną na wykładach,

• dać jej zastosowanie praktyczne,

• mobilizować studentów do systematycznej pracy.

Wdrażana będzie praca w grupie. Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do lepszego zrozumienia poruszanych zagadnień.

Bibliography: (in Polish)

1. Adam Węgrzecki, Zarys filozofii. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2002.

2. Arno Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii. Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.

3. Arystoteles, Zachęta do filozofii. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988.

4. Bryan Magee, Historia filozofii (tłum. Dorota Stefańska-Szewczuk). Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa 2008.

5. Michał Kuziak, Sławomir Rzepczyński, Dariusz Sikorski, Tadeusz Sucharski, Tomasz Tomasik, Słownik myśli filozoficznej. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa – Bielsko-Biała 2011.

6. Stefan Opara, Andrzej Kucner, Beata Zielewska-Rudnicka (red.), Podstawy filozofii. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2009.

7. Stefan Opara, Filozofia. Współczesne kierunki i problemy. Fundacja Innowacja, Warszawa 2002.

8. Jan Hartman (red.), Słownik filozofii.Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2009.

9. Maciej Bernatt, Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.

10. Ben Dupré, 50 teorii filozofii, które powinieneś znać (tłum. Krzysztof Wolański). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

11. Henryk Domański, Społeczeństwa europejskie. Stratyfikacja i systemy wartości. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009.

12. Waldemar Domachowski (red.), Marketing wartości społecznych. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2003.

13. Łukasz Sułkowski, Epistemologia w naukach o zarządzaniu. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.

14. Marta Juchnowicz (red.), Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim. Oficyna a WoltersKluwer Business, Kraków 2009.

Learning outcomes: (in Polish)

Student

w sferze wiedzy

- ma podstawową wiedzę o normach i regułach działań istotnych dla praktykowania pracy socjalnej,

- ma wiedzę o strukturze i rozwoju systemu pracy socjalnej i elementach tworzących ten system,

- ma wiedzę o koncepcjach i teoriach podstawowych dziedzin wiedzy (filozofii, aksjologii, psychologii, socjologii, pedagogiki, prawa, ekonomii, organizacji i zarządzania) istotnych dla pracy socjalnej.

w sferze umiejętności

- posługuje się zasadami i normami etyki,a w szczególności etyki pracy socjalnej w projektowaniu oraz realizacji form pomocy, polityk, projektów, programów adresowanych do osób, rodzin i społeczności wymagających wsparcia,

- potrafi stosować kryteria filozoficzno-aksjologiczne w analizie rzeczywistości antropologicznej i społecznej oraz w analizie procesu pomocy oraz w projektowaniu i świadczeniu rozmaitych form pomocy,

- wykazuje się naukowym myśleniem i oceną rzeczywistości w kategoriach aksjologiczno-filozoficznych.

w sferze kompetencji społecznych:

- jest uważny i wrażliwy na zjawiska wymagające reakcji społecznej,

- jest świadomy dylematów towarzyszących praktykowaniu pracy socjalnej,

- jest świadomy standardów etycznych i znaczenia ich dochowania w praktyce zawodowej,

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin końcowy – do którego student dopuszczany jest na podstawie przygotowania portfolio i czynnego udziału w zajęciach – przeprowadzany w formie testu: czas pisania 1 godzina.

Po zakończeniu zajęć student oceniany jest za:

w sferze wiedzy

- podstawową wiedzę o normach i regułach działań istotnych dla praktykowania pracy socjalnej,

- wiedzę o strukturze i rozwoju systemu pracy socjalnej i elementach tworzących ten system,

- wiedzę o koncepcjach i teoriach podstawowych dziedzin wiedzy (filozofii, aksjologii, psychologii, socjologii, pedagogiki, prawa, ekonomii, organizacji i zarządzania) istotnych dla pracy socjalnej.

w sferze umiejętności

- posługiwanie się zasadami i normami prawa, etyki, a w szczególności etyki pracy socjalnej w projektowaniu oraz realizacji form pomocy, polityk, projektów, programów adresowanych do osób, rodzin i społeczności wymagających wsparcia,

- posługiwanie się interdyscyplinarną wiedzą i naukowymi pojęciami oraz odwoływanie się do zasad prawnych i etycznych,

- wykazywanie się naukowym myśleniem i oceną rzeczywistości w kategoriach aksjologiczno-filozoficznych.

w sferze kompetencji społecznych:

- wykazanie się znajomościąi wrażliwością na zjawiska wymagające reakcji społecznej,

- wykazanie się znajomościądylematów towarzyszących praktykowaniu pracy socjalnej,

- wykazanie się znajomością standardów etycznych i znaczenia ich dochowania w praktyce zawodowej,

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)