(in Polish) Badania społeczne w teorii i praktyce
General data
Course ID: | 3401-RES2-1BSTPd |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Badania społeczne w teorii i praktyce |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość podstawowych technik i narzędzi stosowanych w badaniach społecznych, przygotowanie pracy licencjackiej w oparciu o własne badania empiryczne. Posługiwanie się podstawowymi pojęciami z zakresu badań społecznych, np. metoda badań, teren badań, próba badawcza, itp. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot poświęcony jest wybranym rodzajom badań społecznych i ich praktycznemu stosowaniu. Wpisuje się w szerokie spektrum wiedzy o działaniach jednostkowych i grupowych człowieka. Studenci dowiedzą się jakie są założenia i cele badań społecznych oraz zgłębią szczegółowe zagadnienia charakterystyczne dla różnych (wybranych) typów badań. |
Full description: |
(in Polish) Zadaniem wykładu jest przekazanie wiedzy, na poziomie metateoretycznym oraz metodologicznym (dedukacja i indukcja, reguły wnioskowania, zasady definiowania pojęć), niezbędnej do prowadzenia badań empiryczno-analitycznych w zakresie nauk społecznych. Treści przekazywane na wykładzie obejmują cele i zasady poznania naukowego oraz omówienie paradygmatów badawczych - orientacja ilościowa (badania empiryczno-analityczne) oraz orientacja jakościowe (badania humanistyczne). W ramach wykładów przedstawione zostaną wybrane rodzaje badań społecznych (np. analiza danych zastanych, badania: sondażowe, etnograficzne, monograficzne, biograficzne, dyskursów) wraz z podstawowymi zasadami konceptualizacji i operacjonalizacji założeń badawczych w poszczególnych rodzajach badań. W ramach ćwiczeń realizowane są zadania praktyczne zogniskowane na procesie badawczym w różnych typach badań, czyli zasady doboru zjawisk do badania, koncepcja badań i organizacja procesu badawczego. Ćwiczenia stworzą możliwość wdrażania wiedzy z zakresu metod, technik i narzędzi badawczych w działania warsztatowe, polegające na opracowywaniu projektów badawczych. W szczególności techniki obserwacji, wywiadu (w tym swobodnego, pogłębionego), analiza danych dane urzędowych i statystycznych, case study, dyskurs multimodalny są przedmiotem praktycznej realizacji przedmiotu. Nakład pracy studenta/tki: - godziny zorganizowane – 30 - przygotowanie do zajęć – 30 godz - opracowanie projektu 20 godz. - przygotowanie do egzaminu – 30 godz. Razem: 110 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001. G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa 2011. M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000. K. Kaźmierska, K. Waniek, Autobiograficzny wywiad narracyjny. Metoda – technika – analiza. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych, PWN, Warszawa, 2000. T. Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. PWN, Warszawa 2013. A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002. A. Surmiak, Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy w badaniach z osobami podatnymi na zranienie. Scholar, Warszawa 2022. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: sprawnie posługuje się takimi pojęciami jak (przykładowo): przedmiot badań, warsztat badawczy, orientacja badawcza, zmienne, wskaźniki rozumie proces badawczy jako sposób poznawania rzeczywistości społecznej wpisany w istniejące zasoby i struktury wiedzy naukowej w sferze umiejętności: potrafi postawić pytania badawcze, sformułować hipotezy, zoperacjonalizować zmienne, konceptualizować pojęcia potrafi skonstruować narzędzie badawcze oraz budować podstawowe założenia własnej pracy badawczej w sferze kompetencji społecznych: jest gotowy/a pracować zespołowo (grupowa analiza materiału empirycznego) jest w stanie nawiązać efektywny kontakt z osobą badana w realnej sytuacji badawczej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ostateczne ocena z przedmiotu jest wypadkową ocen uzyskanych na podstawie ocen cząstkowych obydwu form: wykład (udział w zajęciach oraz test końcowy), ćwiczenia (udział w zajęciach oraz projekt własny + prezentacja) |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours, 50 places
Lecture, 15 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Danuta Lalak | |
Group instructors: | Danuta Lalak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.