(in Polish) Praca z rodziną
General data
Course ID: | 3401-RES2-1PRd |
Erasmus code / ISCED: |
05.7
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Praca z rodziną |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma za zadanie przybliżyć studentom możliwości pracy z rodziną z wieloma problemami. Punktem wyjścia jest zapoznanie uczestników z ideą empowermentu oraz wskazanie wykorzystania tego podejścia w pracy z jednostką i rodziną w grupie ryzyka. Ponadto, zajęcia przygotują do rozpoznawania i praktycznego wykorzystania zasobów socjo-kulturowych w procesie wsparcia poszczególnych członków, jak i rodziny w ujęciu systemowym. Prezentowane kwestie wskażą studentom możliwości stosowania rozmaitych strategii i procedur, metod i technik mających na celu aktywne i skuteczne zapobieganie zagrożeniom bądź rozwiązywanie problemów w środowisku rodzinnym. Istotne treści dotyczą też postawy profesjonalisty w pracy z dziećmi i ich rodzicami. Celem zajęć jest również przybliżenie studentom zagadnień związanych z technikami i strategiami pomocowymi stosowanymi wobec rodzin dysfunkcyjnych. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot ma za zadanie przybliżyć studentce/studentowi możliwości pracy z rodziną z wieloma problemami. Zapozna uczestniczkę/uczestnika zajęć z ideą empowermentu oraz wskaże wykorzystanie tego podejścia w pracy z jednostką i rodziną w grupie ryzyka. Student pozna wyniki badań na temat czynników chroniących i czynników ryzyka w kontekście specyficznych zachowań problemowych dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Ponadto, przedmiot przygotuje do rozpoznawania i praktycznego wykorzystania zasobów socjo-kulturowych w procesie wsparcia jednostki i grupy w sytuacji kryzysowej. Studentka/student nabędzie umiejętność pracy na zasobach poszczególnych członków, jak i rodziny w ujęciu systemowym. Założeniem przedmiotu jest również wskazanie źródeł i przyczyn uprzedzeń i nietolerancji oraz strategii przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji. Przedmiot przygotuje studentkę/studenta do opracowania i stosowania rozmaitych strategii i procedur, metod i technik mających na celu aktywne i skuteczne zapobieganie zagrożeniom bądź rozwiązywanie problemów w środowisku rodzinnym. Istotne treści dotyczą też postawy profesjonalisty w pracy z dziećmi i ich rodzicami. Analiza „dobrych praktyk” dotyczących udzielania wsparcia, pomocy bądź terapii pozwoli na podniesienie efektowności w przyszłej pracy z rodziną z wieloma problemami. W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani ze specyfiką pracy z rodziną dysfunkcyjną, poznają strategie postępowania w pracy rodzinami w następujących sytuacjach: choroba alkoholowa, przemoc, choroba psychiczna w rodzinie, niepełnosprawność w rodzinie, sytuacje kryzysowe w rodzinie. Słuchacze nabędą również wiedzę i umiejętności z zakresu skutecznego komunikowania się z rodziną problemową, potrzebującą wsparcia. Bilans nakładu pracy student/tki: - uczestnictwo w zajęciach (godziny kontaktowe)– 30 godz. - przygotowanie do zajęć – 30 godz. - przygotowanie do moderowania tematu – 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia – 20 godz. Razem: 90 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Braun-Gałkowska M. (1992) Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin TN KUL. 2. De Barbaro B.(red.) (1999) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wydanie II. Kraków: Wydawnictwo UJ. 3. Gibson L.C. (2018) Dorosłe dzieci niedojrzałych emocjonalnie rodziców. Kraków Wydawnictwo UJ. 4. Jarczyńska, J. (2017) Empowerment w pracy socjalnej jako skuteczne podejście stosowane w rozwiązywaniu problemów społecznych, Pedagogika XXXIV/2/2017. 5. Krasiejko I. (2012) Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Katowice, Wydawnictwo Naukowe: „Śląsk”. 6. Krasiejko, I. (2019) Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna. Warszawa: Defin. 7. Kulesza, M. (2017) Rodzinne zasoby w pedagogice i praktyce psychopedagogicznej, Warszawa: Defin. 8. Liberska H., Janicka I. (red.) (2021) Psychologia rodziny. Wydawnictwo Naukowe PWN. 9. Linek A., Kurtyka-Chałas J. (2019) Rodzina przed lustrem. Analiza codziennych problemów z perspektywy matek i ojców. Warszawa-Poznań WWS. 10. Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną (2014), red. M. Ruszkowska, M. Winiarski, Nowa Praca Socjalna, Warszawa. 11. Rostowska T. (2009) Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Wyd. Difin. 12. Schier K.(2020) Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. 13. Wasilewska-Ostrowska K. (2014) Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Difin. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: ma interdyscyplinarną i diagnostyczną wiedzę na temat pracy z rodziną z wieloma problemami ma wiedzę o procedurach konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów na rzecz rozwoju czynników chroniących oraz redukowania i zapobiegania występowaniu czynników ryzyka w rodzinie posiada wiedzę pozwalają na odróżnienie rodziny prawidłowo funkcjonującej od rodziny dysfunkcyjnej posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą funkcjonowania rodzin z problemami: uzależnień, przemocy, niepełnosprawności, choroby psychicznej w sferze umiejętności: umie określać zasadność i adekwatność stosowania sposobów reakcji o charakterze zapobiegawczym, wychowawczym, terapeutycznym, pomocowym, integracyjnym itp. do rozwiązywania określonego rodzaju problemów występujących w rodzinie potrafi współdziałać i pracować w grupie w trakcie wykonywania ćwiczeń warsztatowych potrafi wskazać różnice pomiędzy rodziną prawidłową i rodziną dysfunkcyjną potrafi wskazać techniki pomocowe i strategie odziaływań wobec rodzin z różnorodnymi problemami i dysfunkcjami w sferze kompetencji społecznych: ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i profesjonalnych umiejętności i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju docenia znaczenie odpowiedzialnego i racjonalnego przeciwdziałania zagrożeniom i problemom oraz ograniczania szkód występujących w rodzinie z grupy ryzyka ma świadomość znaczenia wczesnego diagnozowania problemów rodzinnych i dostosowywania form pomocy do aktualnych problemów rodziny |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - obecność na zajęciach - aktywny udział w zajęciach (praca indywidualna i praca w grupie) - moderowanie tematu - zaliczenie ustne – rozmowa ewaluacyjna |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Elżbieta Bielecka, Justyna Kurtyka-Chałas | |
Group instructors: | Elżbieta Bielecka, Justyna Kurtyka-Chałas | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.