(in Polish) Problematyka uzależnień i zachowań ryzykownych
General data
Course ID: | 3401-RES2-1PUd |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Problematyka uzależnień i zachowań ryzykownych |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Omówienie typów uzależnień substancjalnych i behawioralnych oraz zachowań ryzykownych (m.in. używanie substancji psychoaktywnych; agresja; przemoc; cyberprzemoc; wczesna aktywność seksualna; zaniedbywanie obowiązków szkolnych; wandalizm, chuligaństwo; wagary i ucieczki z domu), ich przyczyn i skutków. Analiza strategii i metod zapobiegania tym zjawiskom oraz sposobów ich eliminowania. Prezentacja koncepcji resilience, koncepcji koherencji, koncepcji rozwoju poprzez kryzysy E.H. Eriksona, koncepcji przywiązania Bowlby’ego.. |
Full description: |
(in Polish) Uzależnienia stanowią poważny problem osobisty, relacyjny i społeczny. Powodują szereg problemów dla osoby uzależnionej i jej bliskich, a także społeczeństwa (zaburzenia ważnych relacji osobowych, szkody osobiste, utrata szacunku i bliskości partnera, utrata zaufania dziecka, narażenie dzieci na szkody, przemoc fizyczna, psychiczna, materialna, seksualna itd. utrata zdrowia lub życia, , narażenie zdrowia lub życia innych osób, utrata pracy, samotność, bieda, odrzucenie, negatywna ocena społeczna, szkody społeczne, demoralizacja innych osób, degradacja osobista i społeczna osoby uzależnionej itd.). Podczas zajęć będziemy omawiać: typy uzależnień chemicznych i behawioralnych oraz zachowań ryzykownych (m.in. używanie substancji psychoaktywnych; agresja; przemoc; cyberprzemoc; wczesna aktywność seksualna; zaniedbywanie obowiązków szkolnych; wandalizm, chuligaństwo; wagary i ucieczki z domu), oraz ich przyczyn i skutków. Będziemy podejmować analizę strategii i metod zapobiegania tym zjawiskom oraz sposobów ich eliminowania. Przedstawię studentom ważne koncepcje dla rozumienia prawidłowego i zaburzonego sposoby funkcjonowania, m.in.: koncepcję resilience, koncepcję koherencji, koncepcję rozwoju poprzez kryzysy E.H. Eriksona, koncepcję przywiązania Bowlby’ego i Ainsworth i inne. Omówię sposoby i techniki terapeutyczne pomocne w terapii uzależnień. Nakład pracy studenta/ki: - godziny zorganizowane – 30 - przygotowanie do zajęć – 20 godz. - przygotowanie prezentacji – 30 godz. Razem: 80 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) Adamczyk, M., Style przywiązania a psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży w oparciu o studia przypadków, Psychoterapia 3 (178) 2016, Bessel van der Kolk, 2018, Strach ucieleśniony, Wydawnictwo Czarna Owca, Brecklighaus M., Psychodynamiczny model leczenia uzależnień w Niemczech, „Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia” nr 3/2009, Coughlin Della Selva, P., 2013. Intensywna Krótkoterminowa Psychoterapia Psychodynamiczna, Gdańsk: Harmonia Universalis, Cierpiałkowska L., Ziarko M., 2010, Psychologia uzależnień – alkoholizm, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Cierpiałkowska L. red., 2006, Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S., 2003, Psychologia zaburzeń, Gdańsk: GWP, Dąbrowski K., 2021, Dezintegracja pozytywna, Warszawa, PIW, Enright J.V., 1993, Pomaganie bez oporu, [w:] Santorski J. Rezonans i Dialog. (Antologia) Cz.VIII. ABC psychologicznej pomocy, Warszawa: J.Santorski & Co, Erikson, E.H. 2004, Tożsamość a cykl życia, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka, Erikson, E.H., Erikson J.M., 2011, Dopełniony cykl życia, Gliwice: Wydawnictwo Helion SA, Frederickson J., 2014, Współtworzenie zmiany. Skuteczne techniki terapii dynamicznej, Gdańsk: Harmonia Universalis, Gabbard G. O., 2011, Długoterminowa Psychoterapia Psychodynamiczna. Wprowadzenie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Garland C., 2009, Czym jest trauma, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Ingenium, M. Jankowska, 2017, Sposoby rozwiązywania kryzysów w teorii psychospołecznego rozwoju E. H. Eriksona w aspekcie rozwoju człowieka i zdrowia psychicznego oraz zaburzeń w rozwoju, Fides et Ratio 4(32)2017, Kiliszek E., 2015, Psychologia rozwoju człowieka, w: Psychologia dla służb społecznych, K. Ostrowska (red.), Warszawa: Difin SA, Kiliszek E., 2019, Rodzina wobec zagrożeń, rodzina wobec szans. Socjopsychopedagogika rodziny. Studium rodziny pełnej, Warszawa, Difin SA, Kubacka-Jasiecka, D. 2010, Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Maciek–Haściło B., 2018, Regulacja złości w psychoterapii osób uzależnionych, Terapia 4/2018, McWilliams N., 2008, Diagnoza Psychoanalityczna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Mollon., P., 2015, Wstyd i zazdrość ukryty zamęt, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Ingenium, Musiał, D., 2007, Kształtowanie się tożsamości w adolescencji, Studia z Psychologii w KUL, Tom 14, Uzależnienie od narkotyków podręcznik dla terapeutów, 2010, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa, Wachtel L. P., 2013, Terapia relacyjna w praktyce psychoterapii. Harmonia Universalis, Wyrzykowska E., 2012, Uzależnienie od alkoholu jako wynik deficytu w zakresie relacji przywiązania. „Alkoholizm i narkomania” |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym działania, instytucjach wspomagających jego rozwój, oraz o człowieku jako obiekcie oddziaływań innych osób i instytucji zapoznaje się z różnorodnymi formami profesjonalnych oddziaływań (wychowawczych, edukacyjnych, integracyjnych, pomocowych, terapeutycznych, readaptacyjnych, korekcyjnych, itp.) właściwych dla resocjalizacji i terapii w sferze umiejętności: potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę do identyfikowania, interpretowania oraz wyjaśniania złożonych zjawisk i problemów społecznych potrafi stosować profesjonalne techniki resocjalizacyjno-terapeutyczne, użyteczne w obszarze problemów uzależnień w sferze kompetencji społecznych: jest gotowy/a korzystać z nabytych umiejętności do realizacji własnych zaawansowanych projektów o charakterze zapobiegawczym, wychowawczym, pomocowym, terapeutycznym, integracyjnym, itp. oraz je rozwijać i doskonalić |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - aktywne uczestnictwo w konwersatorium (udział w dyskusji, scenkach, „burzy mózgów” itp.) - prezentacja, wystąpienie - obecności na zajęciach |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Ewa Kiliszek | |
Group instructors: | Ewa Kiliszek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.