University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Resocjalizacja w instytucjach zamkniętych

General data

Course ID: 3401-RES2-1RIZd
Erasmus code / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0111) Education science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Resocjalizacja w instytucjach zamkniętych
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki, uwarunkowań i determinantów wychowania oraz zachowania człowieka, zgromadzone na obecnym poziomie edukacji.

Możliwe jest uzupełnienie tej wiedzy w trakcie studiów np. w ramach przedmiotów kursowych i innych przedmiotów fakultatywnych, prowadzonych w Instytucie.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot poświęcony jest prezentacji oddziaływań prowadzonych w zamkniętych instytucjach korekcyjnych. Przedstawione zostaną informacje dotyczące struktury instytucjonalnego systemu resocjalizacji oraz specyfiki, zadań i organizacji pracy, a także form i metod resocjalizacji, stosowanych w instytucjach zamkniętych w Polsce i za granicą.

Podkreślane będą ograniczenia i bariery resocjalizacji, wynikające z niekorzystnych cech zamkniętych środowisk wychowawczych oraz sposoby redukowania ich negatywnego wpływu na psychospołeczne funkcjonowanie wychowanków i personelu oraz na efektywność instytucjonalną.

Przedmiot służy także kształtowaniu umiejętności właściwej interpretacji przepisów prawnych, regulujących problematykę pracy resocjalizacyjnej w instytucjach korekcyjnych.

Full description: (in Polish)

Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień resocjalizacji prowadzonej w zamkniętych instytucjach korekcyjnych oraz jej barier i perspektyw.

W części wstępnej zaprezentowane zostaną zagadnienia dotyczące sytuacji nieletniego przed sądem rodzinnym oraz możliwych reakcji państwa na przejawy demoralizacji i nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży. Następnie przedstawione będą formy resocjalizacji zakładowej, w tym cele, zasady i organizacja funkcjonowania wybranych placówek oraz systemy działalności instytucjonalnej. Zrozumieniu barier i obciążeń resocjalizacji zakładowej służyć będzie prezentacja działań w zakładach poprawczych i karnych, a także negatywnych konsekwencji izolacji oraz aspektów świadczących o ich totalnych charakterze. W podsumowaniu przedstawione zostaną propozycje zmierzające do optymalizacji resocjalizacji w środowisku zamkniętym.

Akcentowane będą: zrozumienie niedogodności izolowanych form resocjalizacji oraz postulat ich stosowania dopiero po wyczerpaniu wszelkich dostępnych form wolnościowych.

Kształtowane będzie także umiejętność właściwej interpretacji przepisów prawnych, regulujących postępowanie z nieletnimi, zwłaszcza w zakresie stosowania środków o charakterze izolacyjnym.

Szacunkowa liczba godzin, jaką student/ ka powinien/ powinna przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się:

• konwersatorium - 30 godzin

• praca samodzielna – 20 godzin

• przygotowanie do zajęć – 10 godzin

• przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin

Razem: 75 godzin

Bibliography: (in Polish)

1. Ciosek, Mieczysław, Psychologia sądowa i penitencjarna. Wyd. Lexis Nexis, Warszawa 2003

2. Czapów, Czesław, Wychowanie resocjalizujące. Warszawa 1978

3. Goffman, Erving, Charakterystyka instytucji totalnych. w: Derczyński A. Jasińska-Kania J. Szacki J. (red.) Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej. PWN, Warszawa 1975, str.151-177.

4. Muskała, Maciej, „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016

5. Pytka, Lesław, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2008

6. Sztuka, Mariusz, Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013

7. Urban, Bronisław, Stanik, Jan Maria, Resocjalizacja. T 1, 2, PWN, Warszawa 2007

8. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022 poz. 1700)

9. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 127)

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student/ka

w sferze wiedzy:

• dokonuje rozróżnienia pomiędzy resocjalizacją zakładową, a prowadzoną w środowisku otwartym

• opisuje cele, zadania i organizację pracy w wybranych zamkniętych instytucjach korekcyjnych

• definiuje aspekty środowiska instytucjonalnego jako źródła stresu

w sferze umiejętności:

• krytycznie ocenia działalność instytucji zamkniętych z punktu widzenia celów wychowania i resocjalizacji

• dokonuje interpretacji rozwiązań prawnych pod kątem ich przydatności resocjalizacyjnej

• prowadzi konstruktywni dyskurs z osobami poddawanymi resocjalizacji w zakresie planowanej i/ lub podejmowanej interwencji korekcyjnej w instytucjach zamkniętych

w sferze kompetencji społecznych:

• postępuje zgodnie z zasadami etyki wychowawcy

• weryfikuje działania zamkniętych instytucji korekcyjnych w zależności od zmieniających się potrzeb indywidualnych i społecznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza

• zaliczenie ustne

• ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach)

• kontrola obecności

Umiejętności

• zaliczenie ustne

• ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach)

Kompetencje społeczne

• zaliczenie ustne

• ocena ciągła (aktywność na zajęciach)

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Dariusz Schmidt
Group instructors: Dariusz Schmidt
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)