University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Współczesne modele resocjalizacji

General data

Course ID: 3401-RES2-1WMRd
Erasmus code / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0111) Education science The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Współczesne modele resocjalizacji
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups: Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki, uwarunkowań i determinantów wychowania oraz zachowania człowieka, zgromadzone na obecnym poziomie edukacji.

Możliwe jest uzupełnienie tej wiedzy w trakcie studiów np. w ramach przedmiotów kursowych i innych przedmiotów fakultatywnych, prowadzonych w Instytucie.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat współczesnych modeli resocjalizacji, zarówno na płaszczyźnie teoretycznej, jak i praktycznej – przykładów implementacji podejść teoretycznych w rzeczywistości wychowawczej i korekcyjnej. Istotną częścią będą także zagadnienia szacowania ryzyka i zarządzania ryzykiem oraz sterowania efektywnością instytucji resocjalizacyjnej, wywodzące się z nurtów What works? oraz What else works? Zostanie zwrócona uwaga na kwestię efektywności resocjalizacji i jej miary oraz na problematykę optymalizacji oddziaływań korekcyjnych. Kształtowane będzie zrozumienie konieczności racjonalizacji oddziaływań oraz konsensusu pomiędzy podejściem teoretycznym i praktycznym, a także podejścia opartego na dowodach naukowych (Evidence Based Practice).

Full description: (in Polish)

Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie współczesnych modeli resocjalizacji w wymiarze teoretycznym i praktycznym.

W części wstępnej zaprezentowana zostanie ewolucja podejścia do resocjalizacji w perspektywie polskiej, europejskiej i światowej. Następnie przedstawione będą współczesne modele oddziaływań korekcyjnych, mieszczące się w nurtach What works? i What else works? Istotna część zajęć to również problematyka ograniczeń i perspektyw resocjalizacji, jej efektywności i miar sukcesu.

Akcentowana będzie konieczność racjonalizacji oddziaływań oraz konsensusu pomiędzy ujęciami teoretycznymi i praktyką resocjalizacyjną. Zaprezentowane zostaną ponadto zagadnienia optymalizacji resocjalizacji i przykłady tej optymalizacji w Polsce i za granicą.

Przedmiot służy również kształtowaniu umiejętności właściwej oceny współczesnych rozwiązań instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych w kontekście ich przydatności resocjalizacyjnej, a także w zakresie zapobiegania demoralizacji, nieprzystosowaniu społecznemu oraz przestępczości i powrotności do przestępstwa.

Szacunkowa liczba godzin, jaką student/ ka powinien/ powinna przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się:

• konwersatorium – 30 godzin

• praca samodzielna – 30 godzin

• przygotowanie do zajęć – 20 godzin

• przygotowanie do egzaminu – 20 godzin

Razem: 100 godz.

Bibliography: (in Polish)

1. Ambrozik, Wiesław, Konopczyński, Marek, (red.) Współczesne problemy resocjalizacji. W stronę integracji teorii z praktyką, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2022

2. Muskała, Maciej, „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2016, s. 175-221

3. Opora, Robert, Breska, Radosław, Jezierska, Joanna, Piechowicz, Małgorzata, (red.) Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Wyd. Difin, Warszawa 2017

4. Pytka, Lesław, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008

5. Schmidt, Dariusz, Środek zabezpieczający stosowany wobec szczególnie groźnych sprawców czynów zabronionych w Niemczech, w: Przegląd Więziennictwa Polskiego, nr 83, Warszawa 2014, str. 43-87

6. Schmidt, Dariusz, Polityka kryminalna w państwach niemieckojęzycznych w perspektywie karnej i penitencjarnej. Wybrane zagadnienia, w: Kwaśniewski, Jerzy (red.) Nauki o polityce publicznej. Monografia dyscypliny, Wyd. IPSiR UW, Warszawa 2018, s. 412 - 463

7. Sztuka, Mariusz, Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013

8. Wysocka, Ewa, Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, PWN, Warszawa 2008

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student/ka

w sferze wiedzy:

• opisuje współczesne modele resocjalizacji oraz ich aspekty aksjologiczne, teoretyczne i metodyczne

• zna i rozumie genezę kształtowania się współczesnego podejścia do resocjalizacji oraz teoretyczne, instytucjonalne i organizacyjne konteksty przemian w tym zakresie w perspektywie krajowej i międzynarodowej

• definiuje kryteria adekwatności oraz efektywnej implementacji współczesnych modeli resocjalizacji w środowisku instytucjonalnym i pozainstytucjonalnym

w sferze umiejętności:

• krytycznie ocenia funkcjonowanie współczesnych modeli resocjalizacji z puntu widzenia ich przydatności w zakresie zapobiegania demoralizacji, nieprzystosowaniu społecznemu oraz przestępczości i powrotności do przestępstwa

• dokonuje interpretacji praktycznych rozwiązań resocjalizacyjnych pod kątem ich racjonalności i aktualności

w sferze kompetencji społecznych:

• analizuje i poddaje naukowej weryfikacji funkcjonowanie współczesnych modeli resocjalizacji na płaszczyźnie teoretycznej i praktycznej w zależności od zmieniających się potrzeb indywidualnych i społecznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza

• egzamin ustny

• ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach)

• kontrola obecności

Umiejętności

• egzamin ustny

• ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach)

Kompetencje społeczne

• egzamin ustny

• ocena ciągła (aktywność na zajęciach)

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Dariusz Schmidt
Group instructors: Dariusz Schmidt
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)