(in Polish) Różnorodność społeczna
General data
Course ID: | 3401-RESO2-1RSd |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Różnorodność społeczna |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Studenci powinni znać podstawowe teorie społeczno-etyczne, dotyczące pojęć takich jak równość, wolność, umowa społeczna, wykluczenie i emancypacja |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęciom Różnorodność Społeczna przyświecają dwa cele: zaznajomienie się z teoriami jej dotyczącymi oraz nabycie umiejętności dyskusji z odmiennymi poglądami. Część filozoficzna dotyczy pojęć takich, jak równość, wolność, emancypacja, umowa społeczna w odniesieniu do obszarów jak płeć, etniczność, niepełnosprawność, orientacja seksualna, pozycja społeczna. Część dyskusyjna odniesie się do zagadnień wolności słowa i cenzury, równego udziału w debacie publicznej, kwestii reprezentacji (parytety, punkty dodatkowe), autorytetów i przewodnictwa oraz buntu i samodzielności. |
Full description: |
(in Polish) Zajęciom Różnorodność Społeczna przyświecają dwa cele: zaznajomienie się z teoriami jej dotyczącymi oraz nabycie umiejętności dyskusji z odmiennymi poglądami. Część filozoficzna dotyczy pojęć takich, jak równość, wolność, emancypacja, umowa społeczna. Konkretnymi kwestiami, dyskutowanymi na zajęciach, będą: równość a hierarchia, wolność jednostki a wolność innych osób, wykluczenie i emancypacja kobiet, źródła uprzedzeń rasowych i etnicznych, osobowość autorytarna, prawa osób niepełnosprawnych (obywatelstwo, uczestnictwo) i homoseksualnych (małżeństwa lub związki partnerskie), kwestia języka i obecnych w nim wykluczeń, perspektywa materialistyczna a konstruktywizm społeczny, inkluzywność i cancel culture, kultura ofiar i nowe hierarchie. Część dyskusyjna odniesie się do zagadnień wolności słowa i cenzury, równego udziału w debacie publicznej, kwestii reprezentacji (parytety, punkty dodatkowe), autorytetów i przewodnictwa oraz buntu i samodzielności. Nakład pracy studenta/tki: - godziny zorganizowane – 30 godz. - czytanie lektur, w tym anglojęzycznych – 30 godz. - przygotowanie spójnej argumentacji na rzecz swojego stanowiska – 20 godz. Razem: 80 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowe: Theodor W. Adorno Osobowość autorytarna (fragmenty) Harriet Bradley Płeć (fragmenty) Harry Brighouse Sprawiedliwość Caroline Criado Perez Niewidzialne kobiety (fragmenty) John Stuart Mill O wolności Martha Nussbaum “From Disgust to Humanity. Sexual Orientation & Constututional Law” (rozdział 5 “A Right to Merry?”) Martha Nussbaum “Frontiers of Justice” (rozdział 3. “Capabilities and Disabilities”) Dodatkowe (do prezentacji): Immanuel Kant, Co to jest Oświecenie bell hooks Margines jako miejsce radykalnego otwarcia Paul Bloom Przeciw empatii Frantz Fanon Czarna skóra, białe maski Carol Gilligan Innym głosem Douglas Murray Szaleństwo tłumów Thomas Sowell Dyskryminacja i nierównosci i inne, wskazane przez prowadzącą zajęcia |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym struktury i instytucje, a zarazem obiekcie oddziaływań struktur i instytucji zna różne rodzaje więzi społecznych a zarazem mechanizmy i procesy ich zakłóceń (rozmaite formy dezintegracji i alienacji), co rodzi wyzwania w zakresie resocjalizacji w sferze umiejętności: potrafi dokonywać krytycznej analizy i interpretacji źródeł naukowych oraz danych faktograficznych, dostępnych w języku polskim i angielskim, dotyczących problemu wykluczenia społecznego w sferze kompetencji społecznych: ma gotowość do podejmowania i pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, dotyczących wrażliwości na wykluczenie |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Oceniona zostanie prezentacja argumentacji na wybrany temat, połączona z wykazaniem znajomości lektur |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Katarzyna Szumlewicz | |
Group instructors: | Katarzyna Szumlewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: | (unknown) | |
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.