University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The basics for didactics in rehabilitation

General data

Course ID: 3401-RL12PONspw
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The basics for didactics in rehabilitation
Name in Polish: Podstawy nauczania resocjalizującego
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i psychologii ogólnej

Mode:

Classroom

Short description:

General didactics and ortodidactics as subdisciplines of pedagogical sciences. The role of teaching in rehabilitation process. Forms of teaching for youth with behavioral disorders in Poland. The idea of alternative education ? alternative educational programes. Teaching in rehabilitation ? what for and how? Core educational models: cognitivism and behaviourism. New paradigm in education ? constructivism. Model of active education. Teaching principles in rehabilitation. Methodology of teachers?s work ? organizing the teaching process, methods and evaluation. The roles of student and teacher. TOC [theory of constraints] - mind tool in special education.

Full description:

General didactics and ortodidactics as subdisciplines of pedagogical sciences. The role of teaching in rehabilitation process. Forms of teaching for youth with behavioral disorders in Poland. The idea of alternative education ? alternative educational programes. Teaching in rehabilitation ? what for and how? Core educational models: cognitivism and behaviourism. New paradigm in education ? constructivism. Model of active education. Teaching principles in rehabilitation. Methodology of teachers?s work ? organizing the teaching process, methods and evaluation. The roles of student and teacher. TOC [theory of constraints]? mind tool in special education.

Bibliography:

1. A. Szecówka – Kształcenie resocjalizujące w: Resocjalizacja, red. B.Urban i J.M.Stanik, t.1, 2007

2. R. Arends - Uczymy się nauczać, 1994

3. B. Niemirko _ Między oceną szkolną a dydaktyką, 1991

4. B.Gołębniak – Uczenie metodą projektów, 2002

5. .McWhirter, B.T.McWhirter ….-Zagrożona młodzież, 2001, roz.15

6. B. Śliwierski [red.] – Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t.1, 2006, Roz.4.

7. I. Dąbrowska-Jabłońska – Terapia trudności w uczeniu się w: I. Dąbrowska-Jabłońska [red.] – Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu kursu uczestnicy zajęć w zakresie:

a. wiedzy:

• definiują podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i ortodydaktyki resocjalizacyjnej

• wskazują założenia modeli edukacyjnych

• rozróżniają podstawowe metody nauczania

b. umiejętności

• dokonują prawidłowej analizy podstawowych modeli edukacyjnych

• formułują cele kształcenia i nauczania specjalnego

c. kompetencji

• przedstawiają swoje zdanie na temat roli kształcenia w procesie resocjalizacji

• umieją współpracować w zespole

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena ciągła, prezentacja na wskazany temat [problem] przygotowana i wygłoszona przez 2-3 osobowy zespół, zaliczenie w formie pisemnego testu jednokrotnego wyboru

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)