The basics for didactics in rehabilitation
General data
Course ID: | 3401-RL12PONspw |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | The basics for didactics in rehabilitation |
Name in Polish: | Podstawy nauczania resocjalizującego |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i psychologii ogólnej |
Mode: | Classroom |
Short description: |
General didactics and ortodidactics as subdisciplines of pedagogical sciences. The role of teaching in rehabilitation process. Forms of teaching for youth with behavioral disorders in Poland. The idea of alternative education ? alternative educational programes. Teaching in rehabilitation ? what for and how? Core educational models: cognitivism and behaviourism. New paradigm in education ? constructivism. Model of active education. Teaching principles in rehabilitation. Methodology of teachers?s work ? organizing the teaching process, methods and evaluation. The roles of student and teacher. TOC [theory of constraints] - mind tool in special education. |
Full description: |
General didactics and ortodidactics as subdisciplines of pedagogical sciences. The role of teaching in rehabilitation process. Forms of teaching for youth with behavioral disorders in Poland. The idea of alternative education ? alternative educational programes. Teaching in rehabilitation ? what for and how? Core educational models: cognitivism and behaviourism. New paradigm in education ? constructivism. Model of active education. Teaching principles in rehabilitation. Methodology of teachers?s work ? organizing the teaching process, methods and evaluation. The roles of student and teacher. TOC [theory of constraints]? mind tool in special education. |
Bibliography: |
1. A. Szecówka – Kształcenie resocjalizujące w: Resocjalizacja, red. B.Urban i J.M.Stanik, t.1, 2007 2. R. Arends - Uczymy się nauczać, 1994 3. B. Niemirko _ Między oceną szkolną a dydaktyką, 1991 4. B.Gołębniak – Uczenie metodą projektów, 2002 5. .McWhirter, B.T.McWhirter ….-Zagrożona młodzież, 2001, roz.15 6. B. Śliwierski [red.] – Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t.1, 2006, Roz.4. 7. I. Dąbrowska-Jabłońska – Terapia trudności w uczeniu się w: I. Dąbrowska-Jabłońska [red.] – Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu kursu uczestnicy zajęć w zakresie: a. wiedzy: • definiują podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej i ortodydaktyki resocjalizacyjnej • wskazują założenia modeli edukacyjnych • rozróżniają podstawowe metody nauczania b. umiejętności • dokonują prawidłowej analizy podstawowych modeli edukacyjnych • formułują cele kształcenia i nauczania specjalnego c. kompetencji • przedstawiają swoje zdanie na temat roli kształcenia w procesie resocjalizacji • umieją współpracować w zespole |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena ciągła, prezentacja na wskazany temat [problem] przygotowana i wygłoszona przez 2-3 osobowy zespół, zaliczenie w formie pisemnego testu jednokrotnego wyboru |
Copyright by University of Warsaw.