Theoretical principies of social rehabilitation methodology
General data
Course ID: | 3401-RL12TPMspw |
Erasmus code / ISCED: |
05.1
|
Course title: | Theoretical principies of social rehabilitation methodology |
Name in Polish: | Teoretyczne podstawy metodyki resocjalizacji |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) -znajomość podstawowych pojęć pedagogicznych i psychologicznych - znajomość koncepcji psychologicznych człowieka |
Mode: | Classroom |
Short description: |
Methodology of psychocreation and practice proceeding.Role of theory in projection of correctional techniques. Disturbances of adaptation: diffrent ideas. Categories of disturbances behavior of children and teenagers. Concept of at-risk.Vulnerability and resiliency in front of harm. Deficiences in psychlogical and social competence. Adler and Dreikus concept of social attraction in explaining of disturbances behavior of youth. Socialization of deviation behavior. Procedures of prevention, intervention and therapy based on behavior, cognition, social learning, information , environment. Glasser realistic therapy. Forms of pedagogical and therapeutical interventions. |
Full description: |
Methodology of psychocreation and practice proceeding.Role of theory in projection of correctional techniques. Disturbances of adaptation: diffrent ideas. Categories of disturbances behavior of children and teenagers. Concept of at-risk.Vulnerability and resiliency in front of harm. Deficiences in psychlogical and social competence. Adler and Dreikus concept of social attraction in explaining of disturbances behavior of youth. Socialization of deviation behavior. Procedures of prevention, intervention and therapy based on behavior, cognition, social learning, information , environment. Glasser realistic therapy. Forms of pedagogical and therapeutical interventions. |
Bibliography: |
1. L. Pytka Pedagogika resocjalizacyjna, 2. Cz. Czapów Wychowanie resocjalizujące, Część pierwsza, 1978 3. K. Sawicka [opr.] Polska myśl resocjalizacyjna, 1993 4. J. McWhirter ….- Zagrożona młodzież , PARPA, 2001, roz. 1, 9 5. K. Sawicka Terapia w resocjalizacji w: B. Urban, M. Stanik – Resocjalizacja, 2007, t.2 6. C. Hillenbrand – Pedagogika zaburzeń zachowania, 2007, roz. 3 , 4 , 6 7. L. Pytka _ Resocjalizacja i pedagogika resocjalizacyjna w ujęciu Czapówa, w: B. Urban, M. Stanik – Resocjalizacja, 2007, t.1 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student po ukończeniu kursu w zakresie: a. wiedzy: • rozpoznaje i analizuje twierdzenia przydatne do formułowania zaleceń metodycznych; • zna [wymienia] podstawowe modele pojęciowe opisujące fakty wychowawcze i korekcyjne; b. umiejętności • wykorzystuje twierdzenia do projektowania postępowania korekcyjnego; • przeprowadza wieloaspektową analizę różnic między podstawowymi modelami wychowania dzieci z zaburzeniami zachowania c. kompetencji • argumentuje i weryfikuje plusy i minusy wybranego podejścia teoretycznego w pedagogice resocjalizacyjnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Testowy egzamin pisemny Ocena ciągła: obecność i aktywność na zajęciach Praca pisemna. |
Copyright by University of Warsaw.