University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Theoretical principies of social rehabilitation methodology

General data

Course ID: 3401-RL12TPMspw
Erasmus code / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Theoretical principies of social rehabilitation methodology
Name in Polish: Teoretyczne podstawy metodyki resocjalizacji
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) -znajomość podstawowych pojęć pedagogicznych i psychologicznych

- znajomość koncepcji psychologicznych człowieka


Mode:

Classroom

Short description:

Methodology of psychocreation and practice proceeding.Role of theory in projection of correctional techniques. Disturbances of adaptation: diffrent ideas. Categories of disturbances behavior of children and teenagers. Concept of at-risk.Vulnerability and resiliency in front of harm. Deficiences in psychlogical and social competence. Adler and Dreikus concept of social attraction in explaining of disturbances behavior of youth. Socialization of deviation behavior. Procedures of prevention, intervention and therapy based on behavior, cognition, social learning, information , environment. Glasser realistic therapy. Forms of pedagogical and therapeutical interventions.

Full description:

Methodology of psychocreation and practice proceeding.Role of theory in projection of correctional techniques. Disturbances of adaptation: diffrent ideas. Categories of disturbances behavior of children and teenagers. Concept of at-risk.Vulnerability and resiliency in front of harm. Deficiences in psychlogical and social competence. Adler and Dreikus concept of social attraction in explaining of disturbances behavior of youth. Socialization of deviation behavior. Procedures of prevention, intervention and therapy based on behavior, cognition, social learning, information , environment. Glasser realistic therapy. Forms of pedagogical and therapeutical interventions.

Bibliography:

1. L. Pytka Pedagogika resocjalizacyjna,

2. Cz. Czapów Wychowanie resocjalizujące, Część pierwsza, 1978

3. K. Sawicka [opr.] Polska myśl resocjalizacyjna, 1993

4. J. McWhirter ….- Zagrożona młodzież , PARPA, 2001, roz. 1, 9

5. K. Sawicka Terapia w resocjalizacji w: B. Urban, M. Stanik – Resocjalizacja, 2007, t.2

6. C. Hillenbrand – Pedagogika zaburzeń zachowania, 2007, roz. 3 , 4 , 6

7. L. Pytka _ Resocjalizacja i pedagogika resocjalizacyjna w ujęciu Czapówa, w: B. Urban, M. Stanik – Resocjalizacja, 2007, t.1

Learning outcomes: (in Polish)

Student po ukończeniu kursu w zakresie:

a. wiedzy:

• rozpoznaje i analizuje twierdzenia przydatne do formułowania zaleceń metodycznych;

• zna [wymienia] podstawowe modele pojęciowe opisujące fakty wychowawcze i korekcyjne;

b. umiejętności

• wykorzystuje twierdzenia do projektowania postępowania korekcyjnego;

• przeprowadza wieloaspektową analizę różnic między podstawowymi modelami wychowania dzieci z zaburzeniami zachowania

c. kompetencji

• argumentuje i weryfikuje plusy i minusy wybranego podejścia teoretycznego w pedagogice resocjalizacyjnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Testowy egzamin pisemny

Ocena ciągła: obecność i aktywność na zajęciach

Praca pisemna.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)