University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Theoretical principies of social rehabilitation methodology

General data

Course ID: 3401-RL12TPMspww
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Theoretical principies of social rehabilitation methodology
Name in Polish: Teoretyczne podstawy metodyki resocjalizacji
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) -znajomość podstawowych pojęć pedagogicznych i psychologicznych

- znajomość koncepcji psychologicznych człowieka


Full description: (in Polish)

Metodyka jako nauka i sztuka działania praktycznego. Rola teorii opisująco-wyjaśniających w projektowaniu postępowania korekcyjnego. Zaburzenia przystosowania - modele pojęciowe. Kategorie zachowań problemowych młodzieży – koncepcja czynników ryzyka. Podatność na krzywdę oraz odporność. Deficyty w zakresie kompetencji społecznych i psychologicznych. Koncepcja atrakcyjności społecznej A. Adlera i Dreikusa w wyjaśnianiu problemowych zachowań młodzieży. Socjalizacja zachowań dewiacyjnych. Pojęcie interakcji wychowawczej i korekcyjnej: spostrzeganie interpersonalne i symboliczne komunikowanie się. System, twierdzeń dotyczących budowania interakcji wychowawczo-korekcyjnej. Procedury zapobiegania, interwencji i terapii: behawioralne [oddziaływanie dyscyplinujące] i behawioralno-poznawcze, społecznego uczenia się [kształtowanie się autorytetu wychowawcy – autorytet zewnętrzny i wewnętrzny, treningi umiejętności], informacyjne, terapia realistyczna Glassera, środowiskowe. Formy interwencji pedagogicznych i terapeutycznych. Instytucje wychowania resocjalizującego i psychokorekcji.

Bibliography:

1. L. Pytka Pedagogika resocjalizacyjna,

2. Cz. Czapów Wychowanie resocjalizujące, Część pierwsza, 1978

3. K. Sawicka [opr.] Polska myśl resocjalizacyjna, 1993

4. J. McWhirter ….- Zagrożona młodzież , PARPA, 2001, roz. 1, 9

5. K. Sawicka Terapia w resocjalizacji w: B. Urban, M. Stanik – Resocjalizacja, 2007, t.2

6. C. Hillenbrand – Pedagogika zaburzeń zachowania, 2007, roz. 3 , 4 , 6

7. L. Pytka _ Resocjalizacja i pedagogika resocjalizacyjna w ujęciu Czapówa, w: B. Urban, M. Stanik – Resocjalizacja, 2007, t.1

Learning outcomes: (in Polish)

Student po ukończeniu kursu w zakresie:

a. wiedzy:

• rozpoznaje i analizuje twierdzenia przydatne do formułowania zaleceń metodycznych;

• zna [wymienia] podstawowe modele pojęciowe opisujące fakty wychowawcze i korekcyjne;

b. umiejętności

• wykorzystuje twierdzenia do projektowania postępowania korekcyjnego;

• przeprowadza wieloaspektową analizę różnic między podstawowymi modelami wychowania dzieci z zaburzeniami zachowania

c. kompetencji

• argumentuje i weryfikuje plusy i minusy wybranego podejścia teoretycznego w pedagogice resocjalizacyjnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Testowy egzamin pisemny

Ocena ciągła: obecność i aktywność na zajęciach

Praca pisemna.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)