Theoretical principies of social rehabilitation methodology
General data
Course ID: | 3401-RL12TPMspww |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Theoretical principies of social rehabilitation methodology |
Name in Polish: | Teoretyczne podstawy metodyki resocjalizacji |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) -znajomość podstawowych pojęć pedagogicznych i psychologicznych - znajomość koncepcji psychologicznych człowieka |
Full description: |
(in Polish) Metodyka jako nauka i sztuka działania praktycznego. Rola teorii opisująco-wyjaśniających w projektowaniu postępowania korekcyjnego. Zaburzenia przystosowania - modele pojęciowe. Kategorie zachowań problemowych młodzieży – koncepcja czynników ryzyka. Podatność na krzywdę oraz odporność. Deficyty w zakresie kompetencji społecznych i psychologicznych. Koncepcja atrakcyjności społecznej A. Adlera i Dreikusa w wyjaśnianiu problemowych zachowań młodzieży. Socjalizacja zachowań dewiacyjnych. Pojęcie interakcji wychowawczej i korekcyjnej: spostrzeganie interpersonalne i symboliczne komunikowanie się. System, twierdzeń dotyczących budowania interakcji wychowawczo-korekcyjnej. Procedury zapobiegania, interwencji i terapii: behawioralne [oddziaływanie dyscyplinujące] i behawioralno-poznawcze, społecznego uczenia się [kształtowanie się autorytetu wychowawcy – autorytet zewnętrzny i wewnętrzny, treningi umiejętności], informacyjne, terapia realistyczna Glassera, środowiskowe. Formy interwencji pedagogicznych i terapeutycznych. Instytucje wychowania resocjalizującego i psychokorekcji. |
Bibliography: |
1. L. Pytka Pedagogika resocjalizacyjna, 2. Cz. Czapów Wychowanie resocjalizujące, Część pierwsza, 1978 3. K. Sawicka [opr.] Polska myśl resocjalizacyjna, 1993 4. J. McWhirter ….- Zagrożona młodzież , PARPA, 2001, roz. 1, 9 5. K. Sawicka Terapia w resocjalizacji w: B. Urban, M. Stanik – Resocjalizacja, 2007, t.2 6. C. Hillenbrand – Pedagogika zaburzeń zachowania, 2007, roz. 3 , 4 , 6 7. L. Pytka _ Resocjalizacja i pedagogika resocjalizacyjna w ujęciu Czapówa, w: B. Urban, M. Stanik – Resocjalizacja, 2007, t.1 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student po ukończeniu kursu w zakresie: a. wiedzy: • rozpoznaje i analizuje twierdzenia przydatne do formułowania zaleceń metodycznych; • zna [wymienia] podstawowe modele pojęciowe opisujące fakty wychowawcze i korekcyjne; b. umiejętności • wykorzystuje twierdzenia do projektowania postępowania korekcyjnego; • przeprowadza wieloaspektową analizę różnic między podstawowymi modelami wychowania dzieci z zaburzeniami zachowania c. kompetencji • argumentuje i weryfikuje plusy i minusy wybranego podejścia teoretycznego w pedagogice resocjalizacyjnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Testowy egzamin pisemny Ocena ciągła: obecność i aktywność na zajęciach Praca pisemna. |
Copyright by University of Warsaw.