University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Axiology of resocializing upbringing

General data

Course ID: 3401-RL13AWR
Erasmus code / ISCED: 05.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Education, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Axiology of resocializing upbringing
Name in Polish: Aksjologia wychowania resocjalizującego
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The introduction to the philosophy of values: the presentation of basic definitions, terminology and types. The presentation of axiological concepts and types of values. The ways that values are present in the process of educational activities. Different attitudes toward the problem of influencing the student and values transmission. The meaning of introception of values in pedagogy: its rules, importance and course. The problem of the heuristics of thinking and the styles of resocializing activities and their axiological pre-assumptions.

Full description:

1.The introduction to the philosophy of values: the presentation of basic definitions, terminology and types.

2. The presentation of axiological concepts and types of values. Chosen concepts of axiology (phenomenological, existential, personalistic, hermeneutical) and their characteristics.

3. The ways that values are present in the process of educational activities.

4.The education as intentional and unintentional transmission of values. Different attitudes toward the problem of influencing the student and values transmission.

5.The problem of autotelic and instrumental values in the context of educational activities.

6. The problem of teleological aspects of education vs. the values that are declared and realized in every day life.

7.The meaning of introception of values in pedagogy: its rules, importance and course.

8. The problem of the heuristics of thinking and the styles of resocializing activities and their axiological pre-assumptions.

9. The correlation and connection of anthropological and axiological convictions.

Bibliography:

Aksjologiczne problemy współczesnej pedagogiki, red. Z. Krzysztoszek, W. Grabczuk, Warszawa 2004.

Cichoń W., Człowiek, wartości, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków 1996.

Edukacja aksjologiczna, T.4: Wybrane problemy przekazu wartości, red. K. Olbrycht, Katowice 1999.

Gnitecki J., Pasternik. W., Wychowanie jako poszukiwanie wartości, Gorzów Wlkp. 1994.

Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Kaczyńska W., Przedzałożeniowość myślenia i postępowania pedagogicznego, Warszawa 1992.

Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.

Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003.

Lipiec J., Świat wartości. Wprowadzenie do aksjologii, Kraków 2001.

Maslow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006.

Nowicka-Kozioł M., Odpowiedzialność w świetle alternatyw współczesnego humanizmu, Warszawa 1993.

Olbrycht K., Wychowanie a wartości, w: Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukułowicz, M. Nowak, Lublin 1997.

Polska myśl resocjalizacyjna. Wybór tekstów, red. K. Sawicka, Warszawa 1993.

Pomiędzy wolnością a przymusem. W poszukiwaniu złotego środka w edukacji. T.1, red. J. Grochulska, M. Kawka, W. Went, Kraków 1995.

Pytka L., Aksjologia pedagogiczna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Warszawa 2003, t. I.

Pytka L., Aksjologiczno-pedagogiczne podstawy resocjalizacji, w: Polska myśl resocjalizacyjna. Wybór tekstów, red. K. Sawicka, Warszawa 1993.

Pytka L., Uznawane wartości a typ środowiska wychowawczego, w: Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, red. J. Pańczyk, Warszawa 1991.

Schulz R., O statusie i zadaniach aksjologii pedagogicznej, w: Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukułowicz, M. Nowak, Lublin 1997.

Stróżowski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.

Świda-Ziemba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat 90, Warszawa 1995.

Learning outcomes:

The student:

1.differentiates specific axiological attitudes and types of values.

2.analyses practical consequences arising from pursuing specific axiological attitudes

3.differentiates autotelic values from instrumental values of social rehabilitation effects.

4.explains the principles and course of processes of values introception in education.

Assessment methods and assessment criteria:

Written examination and active participation in classes.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)