Axiology of resocializing upbringing
General data
Course ID: | 3401-RL13AWR |
Erasmus code / ISCED: |
05.9
|
Course title: | Axiology of resocializing upbringing |
Name in Polish: | Aksjologia wychowania resocjalizującego |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The introduction to the philosophy of values: the presentation of basic definitions, terminology and types. The presentation of axiological concepts and types of values. The ways that values are present in the process of educational activities. Different attitudes toward the problem of influencing the student and values transmission. The meaning of introception of values in pedagogy: its rules, importance and course. The problem of the heuristics of thinking and the styles of resocializing activities and their axiological pre-assumptions. |
Full description: |
1.The introduction to the philosophy of values: the presentation of basic definitions, terminology and types. 2. The presentation of axiological concepts and types of values. Chosen concepts of axiology (phenomenological, existential, personalistic, hermeneutical) and their characteristics. 3. The ways that values are present in the process of educational activities. 4.The education as intentional and unintentional transmission of values. Different attitudes toward the problem of influencing the student and values transmission. 5.The problem of autotelic and instrumental values in the context of educational activities. 6. The problem of teleological aspects of education vs. the values that are declared and realized in every day life. 7.The meaning of introception of values in pedagogy: its rules, importance and course. 8. The problem of the heuristics of thinking and the styles of resocializing activities and their axiological pre-assumptions. 9. The correlation and connection of anthropological and axiological convictions. |
Bibliography: |
Aksjologiczne problemy współczesnej pedagogiki, red. Z. Krzysztoszek, W. Grabczuk, Warszawa 2004. Cichoń W., Człowiek, wartości, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków 1996. Edukacja aksjologiczna, T.4: Wybrane problemy przekazu wartości, red. K. Olbrycht, Katowice 1999. Gnitecki J., Pasternik. W., Wychowanie jako poszukiwanie wartości, Gorzów Wlkp. 1994. Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. Kaczyńska W., Przedzałożeniowość myślenia i postępowania pedagogicznego, Warszawa 1992. Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005. Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003. Lipiec J., Świat wartości. Wprowadzenie do aksjologii, Kraków 2001. Maslow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006. Nowicka-Kozioł M., Odpowiedzialność w świetle alternatyw współczesnego humanizmu, Warszawa 1993. Olbrycht K., Wychowanie a wartości, w: Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukułowicz, M. Nowak, Lublin 1997. Polska myśl resocjalizacyjna. Wybór tekstów, red. K. Sawicka, Warszawa 1993. Pomiędzy wolnością a przymusem. W poszukiwaniu złotego środka w edukacji. T.1, red. J. Grochulska, M. Kawka, W. Went, Kraków 1995. Pytka L., Aksjologia pedagogiczna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Warszawa 2003, t. I. Pytka L., Aksjologiczno-pedagogiczne podstawy resocjalizacji, w: Polska myśl resocjalizacyjna. Wybór tekstów, red. K. Sawicka, Warszawa 1993. Pytka L., Uznawane wartości a typ środowiska wychowawczego, w: Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, red. J. Pańczyk, Warszawa 1991. Schulz R., O statusie i zadaniach aksjologii pedagogicznej, w: Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukułowicz, M. Nowak, Lublin 1997. Stróżowski W., W kręgu wartości, Kraków 1992. Świda-Ziemba H., Wartości egzystencjalne młodzieży lat 90, Warszawa 1995. |
Learning outcomes: |
The student: 1.differentiates specific axiological attitudes and types of values. 2.analyses practical consequences arising from pursuing specific axiological attitudes 3.differentiates autotelic values from instrumental values of social rehabilitation effects. 4.explains the principles and course of processes of values introception in education. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Written examination and active participation in classes. |
Copyright by University of Warsaw.