Social rehabilitation methodology workshop
General data
Course ID: | 3401-RL13WMRswr |
Erasmus code / ISCED: |
05.6
|
Course title: | Social rehabilitation methodology workshop |
Name in Polish: | Warsztat metodyki resocjalizacji |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Podstawy psychologii i pedagogiki Identyfikowanie i nazywanie współczesnych problemów wychowawczych, profilaktycznych, resocjalizacyjnych dzieci i rodzin z grup ryzyka. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania rozmaitych strategii i procedur resocjalizacyjnych, wychowawczych, profilaktycznych. Zaprezentowane zostaną współczesne nurty i innowacyjne podejścia do przeciwdziałania nieprzystosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży. Ponadto zajęcia przygotowują do opracowywania i realizacji programów wczesnej interwencji pedagogiczno-socjalnej skierowanej do dzieci i młodzieży z grupy ryzyka. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania rozmaitych strategii i procedur resocjalizacyjnych, wychowawczych, profilaktycznych. Zaprezentowane zostaną współczesne nurty i innowacyjne podejścia do przeciwdziałania nieprzystosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży. Przedstawiona będzie m.in. istota metodyki pracy z jednostką i z grupą, funkcje i cele metodyki oraz ujęcie metodyki w systemie nauk o wychowaniu i profilaktyce. Prezentacje multimedialne, a szczególnie praca w grupach i dyskusje na zajęciach prowadzić będą nie tylko do lepszego zrozumienia i konstruktywnej oceny pracy naprawczo-wychowawczo-kreatywnej, ale i wyrobienia umiejętności różnicowania tych oddziaływań ze względu na rozpoznanie diagnostyczne stanów osobowości i środowiska jednostek/grupy. Ponadto zajęcia przygotowują do opracowywania i realizacji programów wczesnej interwencji pedagogicznej. Studenci – podczas ćwiczeń praktycznych – zdobędą umiejętności niezbędne w pracy z dziećmi i młodzieżą z grup ryzyka. |
Bibliography: |
(in Polish) Ch. D. Garvin, B.A. Seabury, Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Warszawa 1996. L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000. Streetworking – teoria i praktyka, Red. E. Bielecka, (Pedagogika Społeczna 2005/4), Pedagogium, Warszawa 2005. Zagrożona młodość, Innowacyjne formy interwencji społecznej. Red. E. Bielecka (Pedagogika Społeczna 2010/2), Pedagogium, Warszawa 2010. Opieka – Wychowanie – Terapia, pismo metodyczno-teoretyczne poświęcone problemom profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Remedium, miesięcznik, profilaktyka i promocja zdrowego stylu życia |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu procesu uczenia studenci: Wiedza 1. Potrafią definiować i wskazać wzajemne związki paradygmatu z metodyką opisu diagnostycznego i metodyką przekształcania rzeczywistości; 2. Potrafią określić kryteria prawidłowo prowadzonej pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z punku widzenia założeń diagnostycznych i metodycznych pracy z dziećmi i młodzieżą z grupy ryzyka. Umiejętności: 3. Umieją przedstawić, porównać, dokonać krytycznej oceny innowacyjnych i kreatywnych podejść w pracy z dziećmi i młodzieżą z grup ryzyka; 4. Umieją projektować aktywne oddziaływania naprawcze wobec jednostki, jak i grupy; 5. Potrafią dokonać ewaluacji zaobserwowanych oraz własnych metod pracy. Kompetencje społeczne: 6. Umieją postępować zgodnie z zasadami etyki wychowawcy; 7. Potrafią prawidłowo identyfikować potrzeby jednostek i grup doświadczających problemów społecznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywność, prezentacja wybranego problemu |
Copyright by University of Warsaw.