(in Polish) Konteksty rodzinne zachowań niedostosowanych
General data
Course ID: | 3401-SEML-KRZd |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Konteksty rodzinne zachowań niedostosowanych |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: |
Bachelor seminars (weekday program) Courses in Institute of Social Prevention and Resocialization |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | B.Sc. seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Podstawy wiedzy z nauk społecznych, psychologii, pedagogiki, socjologii, kryminologii, resocjalizacji. Celem seminarium będzie postawienie pytań badawczych w ramach wyznaczonej tematyki oraz za pomocą zastosowania adekwatnych metod znalezienie na nie odpowiedzi. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem seminarium jest uświadomienie studentom wagi rodziny dla kształtowania się zachowań niedostosowanych. Kondycja rodziny, przygotowanie rodziców do pełnienia ról rodzicielskich, więzi między rodzicami w relacji intymnej, wyposażenie psychiczne rodziców, posiadanie mieszkania, pracy, zdrowie somatyczne i psychiczne, karalność, nałogi, problemy napotykane przez rodzinę, infrastruktura miejsca zamieszkania, kontekst kulturowo-historyczny, wsparcie społeczne i instytucjonalne oraz szereg innych czynnik wpływają na wywiązywanie się z ról i zadań rodzicielskich oraz na przystosowanie lub jego brak u członków rodzin. Badanie tych kontekstów, siły ich oddziaływania na funkcjonowanie rodziny będzie przedmiotem seminarium. |
Full description: |
(in Polish) Seminarium umożliwi studentom podejmowanie problematyki badawczej dotyczącej przystosowanego i nieprzystosowanego funkcjonowania rodzin i ich członków. Rozwój człowieka zachodzi w różnych kontekstach: w rodzinie i pieczy zastępczej lub instytucjonalnej. Ukazanie wagi rodziny dla rozwoju oraz ścieżek zachwiania rozwoju, prowadzących do nieprzystosowania jednostek wychowywanych przez rodziny będzie przedmiotem rozważań i eksploracji badawczych. Przykładowe obszary badawcze , to: • Czynniki wewnętrzne (osobowość, psychika, postawy, relacje, niepełnosprawności poszczególnych członków rodziny i ich wpływ na funkcjonowanie, uzależnienia itp. • Czynniki zewnętrzne (materialne, społeczne, prawne, historyczne, kontekstu kultury, grup odniesienia, wsparcia społecznego itp.) • Działania podejmowane wobec członków rodzin (odbywanie kary pozbawienia wolności lub realizowanie sankcji lub oddziaływań służb, korzystanie z pomocy psychologiczno-psychiatrycznej, leczenie somatyczne itp.) • Kontekst społeczno-historyczno-kulturowy funkcjonowania rodziny. |
Bibliography: |
(in Polish) 1) A. i. Brzezińska (red), 2013, Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Sopot; 2) E. Jarosz, E. Wysocka, 2006, Diagnoza pschopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa; 3) S. Nowak, 2010, metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa; 4) K. Ostrowska, 2008, Uczniowie i rodzice. Portret własny, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa; 5) W. J. Paluchowski, 2012, Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, warszawa; 6) M. Plopa, P. połomski, 2010, Kwestionariusz Relacji Rodzinnych. Wersja dla młodzieży, Wydawnictwo Vizja Press and IT, Warszawa; 7) M. Plopa, 2008, Skala postaw rodzicielskich. Wersja dla rodziców, Wydawnictwo Vizja Press and IT, Warszawa; 8) M. Plopa, 2008, Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków; 9) M. Ryś, 1999, Psychologia małżeństwa i rodziny, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa; 10) D. Silverman, 2009, Interpretacja badań jakościowych, PWN, Warszawa; 11) D. Silverman, 2010, Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa; 12) J. Tarnowski, 1996, Poznać siebie, zrozumieć innych, Oficyna Współczesna, Wrocław |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efektem uczenia przedmiotu powinno być zrozumienie mechanizmu powstawania kryzysu lub nieprzystosowania społecznego , umiejętność sformułowania problemu badawczego, a następnie zaprojektowanie sposobów uzyskania odpowiedzi badawczych. Efektem nauczania powinna być też umiejętność prognozowania funkcjonowania rodiny. Student ma pogłębiona wiedzę z obszaru interdyscyplinarnej perspektywy naukowej (resocjalizacja, socjologia, prawo, psychologia, pedagogika, kryminologia, itp.). Ma rozszerzoną wiedzę na temat więzi społecznych, właściwości wewnętrznych człowieka jako podmiotu działań, ich przyczyn wewnętrznych i zewnętrznych. Student zapozna się z narzędziami badawczymi i diagnostycznymi stosowanymi do pracy z rodzinami i ich członkami. Uczestnictwo w zajęciach wyposaża w podstawową wiedzę o rodzajach zasobów i czynników ryzyka dotyczących rodzin i ich członków. Uczy dokonywania analizy sytuacji, za pomocą metod badawczych (rozmowy, skal szacunkowych, kwestionariuszy, ankiet itp). Ponadto wyposaża w wiedzę na temat obszaru badawczego, ustalania strategii badania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Treści prezentowane są przez prowadzącą w postaci prezentacji multimedialnych, poszerzonych analizą przypadków, metod badawczych. Ponadto prowadzone są dyskusje, omawianie projektów badawczych, poszukiwanie efektywnych rozwiązań problemów. Ocenianie ciągłe na podstawie pracy i zaangażowania uczestników seminarium oraz efektów ich działań badawczych. Semestr zimowy: zaliczenie na podstawie przedłożonych rozdziałów pracy (około połowa) Semestr letni: efekt końcowy to napisanie pracy po zrealizowaniu badania empirycznego lub analiz teoretycznych |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO SEM-LIC
TU W TH FR |
Type of class: |
First cycle diploma seminar, 60 hours, 8 places
|
|
Coordinators: | Ewa Kiliszek | |
Group instructors: | Ewa Kiliszek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
First cycle diploma seminar - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.