University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Asystentura jako praktyka pomocowa

General data

Course ID: 3401-SP-AM-APM
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Asystentura jako praktyka pomocowa
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia wprowadzają w tematykę Studium podyplomowego i powinny odbywać się na pierwszym zjeździe.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Wykład / prezentacja oraz dyskusja dotycząca umiejscowienia i możliwego pozycjonowania asystentury międzykulturowej w szerszym kontekście praktyk pomocowych.

Full description: (in Polish)

Wykład pozwala osadzić asystenturę międzykulturową jako profesjonalną praktykę pomocową mieszącą się w ramach zawodów i profesji pomocowych (pracownicy socjalni, kuratorzy sądowi, pracownicy środowiskowi, opiekunowie itp.) ze szczególnym uwzględnieniem asystentur (asystenci rodziny, asystenci seniorów, asystenci osób z niepełnosprawnością itp.).

Profesjonalne praktyki asystenckie omawiane są w kontekście współczesnych kierunków rozwoju polityki społecznej i funkcjonowania państw dobrobytu społecznego (welfare states), w których nacisk położony jest na rozwój usług społecznych, a specjalistom od pomagania przypisuje się rolę agentów dystrybucji dobrostanu (well -being).

Bibliography: (in Polish)

Berger P., Neuhaus R., To Empower People: The Role of Mediating Structures in Public Policy, American Enterprise Institute, Washington, D.C., 1997.

Błaszczak-Banasiak A., Kubicki P., Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością – zapotrzebowanie na miarę Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami, Biuletyn RPO 2017, nr 5.

Carr-Saunders A. M., Metropolitan Conditions and Traditional Professional Relationships, w: R. M. Fisher (ed.), The Metropolis in Modern Life. Russel & Russel, 1955.

Etzioni A., Aktywne społeczeństwo, NOMOS, Kraków 2012.

Etzioni A. (red.), The Semi-Professions and Their Organization. The Free Press, New York 1969.

Grewiński M., Lizut J. (red,). Deinstytucjonalizacja w polityce społecznej. Szanse i zagrożenia, Spatium, Radom 2021.

Krasiejko I. i inni, Asystentura rodziny w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, MRPiPS, Warszawa 2017.

Krasiejko I., Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, MRPiPS, Warszawa 2016.

Krasnowolski A., Zawody zaufania publicznego, zawody regulowane oraz wolne zawody. Geneza, funkcjonowanie i aktualne problemy. Kancelaria Senatu RP, Warszawa 2013.

Łuszczyńska M., Empowerment jako innowacyjne narzędzie zarządzania w instytucjach publicznych, „Studia i Prace KZiF” nr 168, SGH, Warszawa 2018.

Rymsza M., Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare states?, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2013.

Rymsza M., Pracownicy socjalni, służby społeczne — profesjonalizacja i rozwój zawodowy, „Polityka Społeczna” 2014, nr 3.

Rymsza M., Social work and other helping professions in the process of professionalization. The specificity of Poland after 1989 from the sociology of professions perspective, “Problemy Polityki Społecznej / Social Policy Issues” 2020, nr 51(4).

Rymsza M., Karwacki, A. 2017, Między podejściem empowerment a zarządzaniem underclass. Dwa modele aktywizacji w polityce społecznej. w: A. Karwacki i inni, Niezatrudnieniowe wymiary aktywizacji. Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2017.

Skrzypczak B., W kierunku społecznościowej pracy socjalnej. CWAL CAL, Warszawa 2014.

Strategia rozwoju usług społecznych. Polityka publiczna do roku 2030 (z perspektywą do 2035 r.), Rada Ministrów, Warszawa 2022.

Torstendahl R., Burrage M. (red.), The Formation of Professions. Sage, London 1990.

Wilensky H.L., The Professionalization of Everyone?, “American Journal of Sociology” 1964, Vol. 70, nr 2.

Wóycicka I. i inni, W stronę sprawiedliwej troski, Fundacja Batorego, Warszawa 2022.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student/ka

w sferze wiedzy:

 zna i rozumie podstawowe cele asystentury międzykulturowej z uwzględnieniem rozumienia profesjonalnych praktyk pomocowych jako działań opartych na relacji pomocowej oraz dostrzegania specyfiki praktyk pomocowych o charakterze asystenckim

 zna i rozumie podstawowe cele swojej pracy, zadania, obowiązki i uprawnienia oraz ich granice

w sferze umiejętności:

 potrafi organizować i prowadzić swoją pracę i rozwój zawodowy w sposób zrównoważony, dbając o swój dobrostan

w sferze kompetencji społecznych:

 jest gotowy/a współpracować z rodzicami dzieci romskich / dzieci z doświadczeniem migracji oraz pełnić funkcję pośredniczki / pośrednika językowo-kulturowego pomiędzy dzieckiem i jego rodziną a społecznością szkolną i lokalną

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

test 100%

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 2 hours more information
Coordinators: Anna Olech
Group instructors: Anna Olech
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)