University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Agresja i przemoc w szkole

General data

Course ID: 3401-SP-AM-APS
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Agresja i przemoc w szkole
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Podstawowa wiedza na temat zjawisk agresji i przemocy (w tym dręczenia nękania – bullying) w szkole - skala i charakterystyka zjawiska, formy przemocy (fizyczna, werbalna, relacyjna, cyberprzemoc). Mechanizmy eskalacji przemocy („od słów do czynów” – wyniki badań i praktyka szkolna). Rola dorosłych w zapobieganiu i przeciwdziałaniu przemocy w środowisku szkolnym.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zwiększenie wiedzy i umiejętności asystentek i asystentów międzykulturowych dotyczących właściwego identyfikowania zjawisk: agresji i przemocy (w tym dręczenia / nękania), reagowania na ich przejawy oraz przeciwdziałania im (profilaktyki) zarówno w relacjach rówieśniczych pomiędzy uczniami i uczennicami, jak i w relacjach pomiędzy dorosłymi a dziećmi i młodzieżą współtworzącymi społeczność szkolną.

Szczególny akcent zostanie położony na: (1) rozpoznawanie poszczególnych form i rodzajów przemocy (przemoc fizyczna, werbalna, relacyjna, cyberprzemoc), z uwzględnieniem zmian dynamiki zjawiska cyberprzemocy w kontekście nauczania zdalnego związanego z pandemią COVID-19 (2) rozpoznawanie etapów eskalacji przemocy (3) sposoby, metody i narzędzia przeciwdziałania agresji i przemocy oraz wspierania uczniów i uczennic w reagowaniu na agresję i przemoc.

Bibliography: (in Polish)

Materiały edukacyjne towarzyszące programowi „Szkoła Przyjazna Prawom Człowieka. Jak przeciwdziałać wykluczeniu i przemocy w szkole?”, wyd. Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Urząd m.st. Warszawy, 2019: https://um.warszawa.pl/waw/wcies/materialy-edukacyjne-sppc

Learning outcomes: (in Polish)

Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka

w sferze umiejętności:

 potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze

w sferze kompetencji społecznych:

 jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym

 jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów

 jest gotowy/a wspierać w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu konfliktów – szczególnie tych wynikających z różnic kulturowych

 jest gotowy/a współpracować z rodzicami dzieci romskich / dzieci z doświadczeniem migracji oraz pełnić funkcję pośredniczki / pośrednika językowo-kulturowego pomiędzy dzieckiem i jego rodziną a społecznością szkolną i lokalną

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

test

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 2 hours more information
Lecture, 2 hours more information
Coordinators: Anna Olech
Group instructors: Anna Olech
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Lecture - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)