(in Polish) Dyskryminacja i równe traktowanie w szkole. Warsztat antydyskryminacyjny
General data
Course ID: | 3401-SP-AM-DRT |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dyskryminacja i równe traktowanie w szkole. Warsztat antydyskryminacyjny |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Definicja dyskryminacji i zjawisk pokrewnych. Rola świadków w przeciwdziałaniu dyskryminacji i reagowaniu na nią. Przemoc i dyskryminacja w kontekście relacji rówieśniczych, w kontekście relacji pomiędzy dorosłymi a dziećmi w szkole oraz w kontekście relacji pomiędzy dorosłymi w szkole. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zwiększenie wiedzy i umiejętności asystentek oraz kształtowanie postawy odpowiedzialności i proaktywności wśród asystentów międzykulturowych, związanych z rozpoznawaniem dyskryminacji oraz zjawisk pokrewnych (stereotypy, uprzedzenia, wykluczenie dyskryminacja bezpośrednia, dyskryminacja pośrednia, dyskryminacja przez asocjację, dyskryminacja przez asumpcję, molestowanie, molestowanie seksualne, mikronierówności), w kontekście relacji rówieśniczych pomiędzy uczniami i uczennicami, jak i w kontekście relacji pomiędzy dorosłymi a dziećmi i młodzieżą w środowisku szkolnym. Szczególny akcent zostanie położony na rolę świadków w przeciwdziałaniu dyskryminacji – zarówno uczniów i uczennic, jak i dorosłych. |
Bibliography: |
(in Polish) Materiały edukacyjne towarzyszące programowi „Szkoła Przyjazna Prawom Człowieka. Jak przeciwdziałać wykluczeniu i przemocy w szkole?”, wyd. Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Urząd m.st. Warszawy, 2019: https://um.warszawa.pl/waw/wcies/materialy-edukacyjne-sppc |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka w sferze umiejętności: potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze w sferze kompetencji społecznych: jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów jest gotowy/a wspierać w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu konfliktów – szczególnie tych wynikających z różnic kulturowych jest gotowy/a współpracować z rodzicami dzieci romskich / dzieci z doświadczeniem migracji oraz pełnić funkcję pośredniczki / pośrednika językowo-kulturowego pomiędzy dzieckiem i jego rodziną a społecznością szkolną i lokalną jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) test |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 12 hours
|
|
Coordinators: | Anna Olech | |
Group instructors: | Anna Olech | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Workshops - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.