University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Międzykulturowość – potencjał i wyzwania

General data

Course ID: 3401-SP-AM-MPW
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Międzykulturowość – potencjał i wyzwania
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie osób uczestniczących z wybranymi aspektami psychologii międzykulturowej, które są przydatne i niezbędne w pracy w środowisku wielo/międzykulturowym (w tym w środowisku szkolnym) oraz we wspieraniu budowania relacji i integracji pomiędzy osobami z różnych kultur, ze szczególnym uwzględnieniem relacji rówieśniczych między dziećmi.

Full description: (in Polish)

W trakcie zajęć omawiane i przepracowywane będą wybrane aspekty psychologii międzykulturowej, a przede wszystkim kwestie różnic kulturowych i procesu adaptacji kulturowej, etnocentryzmu i wynikających z niego zagrożeń, strategii akulturacji wg Johna Berry’ego (asymilacja, integracja, marginalizacja, separacja), włączanie (inkluzja), wspierania pozytywnego nastawienia dziecka do jego tożsamości kulturowej/kulturowych. Omawianym zagadnieniem będzie również ukryty program szkoły w kontekście etnocentryzmu / międzykulturowości.

Bibliography: (in Polish)

 Checklista dla szkół wielokulturowych”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2016

 A. Grudzińska, K. Kubin (red.), „Szkoła wielokulturowa – organizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2010

 A. Grudzińska, K. Kubin (red.), „Ukryty program szkoły a równy dostęp do edukacji. Wybór tekstów”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2014

 N. Klorek, K. Kubin (red.), „Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne.”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2012

 K. Kubin (red.), „Media w społeczeństwie różnorodnym: etyka, pluralizm i równe traktowanie”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2015

 K. Kubin (red.), „(nie)Widzialne granice – o tym co dzieli i co łączy w wielokulturowości”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2015

Learning outcomes: (in Polish)

Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka

w sferze wiedzy:

 w zaawansowanym stopniu zna i rozumie przebieg procesu akulturacji / adaptacji kulturowej oraz etapy szoku kulturowego

 zna i rozumie podstawowe cele swojej pracy, zadania, obowiązki i uprawnienia oraz ich granice

w sferze umiejętności:

 potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, uwzględniając w tłumaczeniu różnice kulturowe i barierę językową, która może stanowić źródło nieporozumień

 potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze

w sferze kompetencji społecznych:

 jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym

 jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów

 jest gotowy/a do dzielenia się – z kadrą szkoły a także z polskimi uczniami i uczennicami, ich rodzicami i społecznością lokalną – wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic romskich / z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji

 jest gotowy/a współpracować z rodzicami dzieci romskich / dzieci z doświadczeniem migracji oraz pełnić funkcję pośredniczki / pośrednika językowo-kulturowego pomiędzy dzieckiem i jego rodziną a społecznością szkolną i lokalną

 jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

test

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 8 hours more information
Lecture, 2 hours more information
Coordinators: Anna Olech
Group instructors: Anna Olech
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Lecture - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)