(in Polish) Praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
General data
Course ID: | 3401-SP-AM-PDSPE |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Podstawowa wiedza na temat procesu diagnozowania dziecka (orzeczenia i opinie psychologiczne, proces badania psychologiczno-pedagogicznego, skutki takiego badania) oraz wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Funkcjonowanie systemu pomocy społecznej i wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Niepełnosprawność a specjalne potrzeby edukacyjne. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przygotowanie asystentek i asystentów międzykulturowych do wspierania dzieci z doświadczeniem migracji, które jednocześnie mają specjalne potrzeby edukacyjne związane z niepełnosprawnością lub trudnościami rozwojowo-edukacyjnymi. Istotnym celem zajęć będzie także budowanie świadomości dotyczącej granic zakresu zadań i kompetencji asystentek i asystentów w kontekście wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami. |
Bibliography: |
(in Polish) R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek:, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego., Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017 Materiały, publikacje i poradniki dotyczące uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dostępne na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka w sferze wiedzy: zna (i rozumie, jak działa) system wsparcia dla uczniów i uczennic oraz ich rodzin, w tym m.in. zasady korzystania z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznych, systemu pomocy społecznej w sferze umiejętności: potrafi współpracować z kadrą szkoły, a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami potrafi rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze w sferze kompetencji społecznych: jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów jest gotowy/a do dzielenia się – z kadrą szkoły a także z polskimi uczniami i uczennicami, ich rodzicami i społecznością lokalną – wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic romskich / z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) test |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 4 hours
|
|
Coordinators: | Anna Olech | |
Group instructors: | Anna Olech | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Lecture - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.