University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży

General data

Course ID: 3401-SP-AM-PRDM
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Podstawowe informacje z zakresu psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży w wieku szkolnym w podziale na etapy edukacyjne. Różnice w metodyce pracy asystenta międzykulturowego /asystentki międzykulturowej z uczniami i uczennicami na poszczególnych etapach edukacyjnych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży w wieku szkolnym w podziale na etapy edukacyjne. Wiedza ta ma posłużyć osobom pełniącym w szkołach funkcję asystentek i asystentów międzykulturowych do wspierania adaptacji, integracji i edukacji dzieci z doświadczeniem migracji w szkołach w Polsce oraz do wspierania nauczycielek, nauczycieli i kadry pedagogicznej szkół w pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji i ich rodzinami. (Część asystentek i asystentów ma dłuższe, praktyczne doświadczenie pracy w tej roli w szkołach, a część nie; większość z nich nie ma przygotowania pedagogicznego).

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Charakterystyka okresów życia człowieka, t. 2, WN PWN, Warszawa 2000

2. B. Harwas-Napierała, J.Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Rozwój funkcji psychicznych, t. 3, WN PWN, Warszawa 2002

3. E. Kiliszek, Psychologia rozwoju człowieka, [w:] K. Ostrowska (red.), Psychologia dla służb społecznych, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015, s.162-245

4. M. Przetacznik-Gierowska., M. Tyszkowa., Psychologia rozwoju człowieka, Zagadnienia ogólne, t.1, WN PWN, Warszawa 1996

5. S. J. Turner, D. B. Helms, Rozwój człowieka, WSiP 1999

Literatura uzupełniająca:

1. E. P. Bryant, A. M. Colman, Psychologia rozwojowa, Zysk i S-ka wydawnictwo 1997

2. A. Brzezińska., Społeczna psychologia rozwoju, WN Scholar 2000

3. Z. Włodarski, A. Matczak, Wprowadzenie do psychologii. Podręcznik dla nauczycieli., Warszawa, WSiP 1998

Learning outcomes: (in Polish)

Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka

w sferze umiejętności:

 potrafi współpracować z dyrekcją, nauczycielkami i nauczycielami oraz specjalistkami i specjalistami w szkole a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami

 potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze

w sferze kompetencji społecznych:

 jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów

 jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

test

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 6 hours more information
Coordinators: Anna Olech
Group instructors: Anna Olech
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)