(in Polish) Wpływ doświadczenia migracji na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka
General data
Course ID: | 3401-SP-AM-WDM |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wpływ doświadczenia migracji na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) W trakcie zajęć omawiane są wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej oraz międzykulturowej, w tym.m.in. wpływ szoku kulturowego na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka, wpływ doświadczenia uchodźstwa na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka i jego rodziny (w tym m.in. objawy i konsekwencje PTSD). Praca z rodziną dziecka z doświadczeniem migracji. Rozpoznawanie wpływu różnych czynników (kulturowych, sytuacyjnych – doświadczenie migracji oraz indywidualnych) na zachowanie dziecka. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i umiejętności pozwalających właściwie postrzegać i zrozumieć sytuację, uwarunkowania i potrzeby dziecka z doświadczeniem migracji (oraz jego rodziny) w rzeczywistości społecznej i szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji dziecka (i rodziny) z doświadczeniem migracji przymusowej (uchodźstwa). Wiedza i umiejętności pozyskane podczas zajęć mają służyć budowaniu umiejętności opracowywania i wdrażania skutecznego planu wsparcia dla dziecka (z uwzględnieniem jego sytuacji rodzinnej) oraz skutecznego wspierania kadry szkoły (a zwłaszcza nauczycielek i nauczycieli oraz szkolnych zespołów psychologiczno-pedagogicznych), w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracji . W trakcie zajęć omówione zostaną są wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej oraz międzykulturowej, w tym.m.in. wpływ szoku kulturowego (stresu akulturacyjnego) na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka, wpływ doświadczenia uchodźstwa na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka i jego rodziny (w tym m.in. objawy i konsekwencje PTSD). Praca z rodziną dziecka z doświadczeniem migracji. Rozpoznawanie wpływu różnych czynników (kulturowych, sytuacyjnych – doświadczenie migracji oraz indywidualnych) na zachowanie dziecka. |
Bibliography: |
(in Polish) N. Klorek (red.), Migracja, tożsamość, dojrzewanie. Adaptacja kulturowa dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2015 D. Jagodzińska, M. Pakura, Dziecko romskie – członek społeczeństwa, uczeń, obywatel : mniejszości etniczne w prawie i badaniach ankietowych, [w:] „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 25, 2016 Filmy z serii „Narracje Migrantów” opracowanej przez Fundację na rzecz Różnorodności Społecznej, dostępne na YouTubie na kanale „NarracjeMigrantow” https://www.youtube.com/user/NarracjeMigrantow”, w szczególności filmy „Fatima”, „Po polsku mam na imię Hania” oraz „Syn Mohameda” |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zaliczeniu przedmiotu student/ka: w obszarze wiedzy: zna i rozumie czynniki wpływające na psychospołeczne funkcjonowanie dziecka z doświadczeniem migracji w obszarze umiejętności: potrafi współpracować z kadrą szkoły, a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, biorąc pod uwagę różnice kulturowe i barierę językową w obszarze kompetencji społecznych: jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się jest gotowy/a do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) test |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 8 hours
Lecture, 2 hours
|
|
Coordinators: | Anna Olech | |
Group instructors: | Anna Olech | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Lecture - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.