University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wpływ doświadczenia migracji na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka

General data

Course ID: 3401-SP-AM-WDM
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wpływ doświadczenia migracji na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

W trakcie zajęć omawiane są wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej oraz międzykulturowej, w tym.m.in. wpływ szoku kulturowego na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka, wpływ doświadczenia uchodźstwa na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka i jego rodziny (w tym m.in. objawy i konsekwencje PTSD). Praca z rodziną dziecka z doświadczeniem migracji. Rozpoznawanie wpływu różnych czynników (kulturowych, sytuacyjnych – doświadczenie migracji oraz indywidualnych) na zachowanie dziecka.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i umiejętności pozwalających właściwie postrzegać i zrozumieć sytuację, uwarunkowania i potrzeby dziecka z doświadczeniem migracji (oraz jego rodziny) w rzeczywistości społecznej i szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji dziecka (i rodziny) z doświadczeniem migracji przymusowej (uchodźstwa). Wiedza i umiejętności pozyskane podczas zajęć mają służyć budowaniu umiejętności opracowywania i wdrażania skutecznego planu wsparcia dla dziecka (z uwzględnieniem jego sytuacji rodzinnej) oraz skutecznego wspierania kadry szkoły (a zwłaszcza nauczycielek i nauczycieli oraz szkolnych zespołów psychologiczno-pedagogicznych), w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracji . W trakcie zajęć omówione zostaną są wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej oraz międzykulturowej, w tym.m.in. wpływ szoku kulturowego (stresu akulturacyjnego) na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka, wpływ doświadczenia uchodźstwa na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka i jego rodziny (w tym m.in. objawy i konsekwencje PTSD). Praca z rodziną dziecka z doświadczeniem migracji. Rozpoznawanie wpływu różnych czynników (kulturowych, sytuacyjnych – doświadczenie migracji oraz indywidualnych) na zachowanie dziecka.

Bibliography: (in Polish)

 N. Klorek (red.), Migracja, tożsamość, dojrzewanie. Adaptacja kulturowa dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2015

 D. Jagodzińska, M. Pakura, Dziecko romskie – członek społeczeństwa, uczeń, obywatel : mniejszości etniczne w prawie i badaniach ankietowych, [w:] „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 25, 2016

 Filmy z serii „Narracje Migrantów” opracowanej przez Fundację na rzecz Różnorodności Społecznej, dostępne na YouTubie na kanale „NarracjeMigrantow” https://www.youtube.com/user/NarracjeMigrantow”, w szczególności filmy „Fatima”, „Po polsku mam na imię Hania” oraz „Syn Mohameda”

Learning outcomes: (in Polish)

Po zaliczeniu przedmiotu student/ka:

w obszarze wiedzy:

 zna i rozumie czynniki wpływające na psychospołeczne funkcjonowanie dziecka z doświadczeniem migracji

w obszarze umiejętności:

 potrafi współpracować z kadrą szkoły, a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami

 potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, biorąc pod uwagę różnice kulturowe i barierę językową

w obszarze kompetencji społecznych:

 jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym

 jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się

 jest gotowy/a do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji

 jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

test

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 8 hours more information
Lecture, 2 hours more information
Coordinators: Anna Olech
Group instructors: Anna Olech
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Lecture - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)