University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wspieranie dziecka romskiego

General data

Course ID: 3401-SP-AM-WDR
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wspieranie dziecka romskiego
Organizational unit: Institute of Social Prevention and Resocialisation
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Wprowadzenie do kultury romskiej. Uwarunkowania kulturowe, które należy uwzględniać pracując z dzieckiem romskim i jego rodzicami / opiekunami prawnymi / rodziną.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przygotowanie słuchaczek i słuchaczy do wspierania adaptacji, integracji i edukacji dzieci romskich w systemie edukacji w Polsce oraz w społeczności szkolnej a także do wspierania współpracy pomiędzy asystentkami i asystentami międzykulturowymi, szkołą i rodziną dziecka.

Podczas zajęć przekazana zostanie podstawowa wiedza dotycząca kultury romskiej i jej zróżnicowania, różnic kulturowych, których doświadczanie i konsekwencje mogą wpływać na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka romskiego w systemie edukacji w Polsce oraz w środowisku szkolnym. Przybliżone zostaną także praktyczne doświadczenia, sytuacje i specyfika wspierania dziecka z romskiego przez osoby pełniące funkcję asystentek i asystentów międzykulturowych i/lub romskich (najczęstsze bariery napotykane przez dzieci i ich rodziny, na które może odpowiedzieć wsparcie asystentek i asystentów, dobre praktyki i rekomendacje).

Bibliography: (in Polish)

 D. Jagodzińska, M. Pakura, Dziecko romskie – członek społeczeństwa, uczeń, obywatel: mniejszości etniczne w prawie i badaniach ankietowych, [w:] „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 25, 2016

 M. Kołaczek, J. Talewicz-Kwiatkowska (red.), Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne, Stowarzyszenie Romów w Polsce, 2011

 Ł. Kwadrans, Analiza sytuacji edukacyjnej Romów we Wrocławiu w kontekście rekomendacji wynikającej z piątego reportu monitoringowego Europejskiej Komisji przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji (ECRI), [w:] „Edukacja Międzykulturowa”, Nr 10, 2019

 Ł. Kwadrans, Edukacja Romów. Studium porównawcze na podstawie Polski, Czech, Węgier, Wrocław-Wałbrzych, 2008

 K. Kwiatkowska, W jaki sposób Asystentki i Asystenci edukacji romskiej wspierają całą społeczność szkolną?, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2021. Artykuł dostępny na stronie asywszkole.pl

 M. Łój, Praca nauczyciela wspomagającego edukację dzieci romskich – doświadczenia ze szkół wrocławskich, [w:] „Studia Romologica”, nr 2/2009

 G. Miłkowska, Kontrowersje wokół edukacji dzieci romskich na przykładzie regionu Śląskiego, [w:] „Pedagogika”, Z. XIX, 2010

 R. Tomaszewski, W klasie Cyganów nie ma. Rzeczywistość wcielania w życie polityki edukacyjnej, [w:] „Studia Romologica”, nr 2/2009, s. 51-71.

 Badania:

Learning outcomes: (in Polish)

Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka

w sferze wiedzy:

 w zaawansowanym stopniu zna kulturę (kraju) pochodzenia dziecka i rozumie kulturowe uwarunkowania jego zachowań

 w zaawansowanym stopniu zna i rozumie przebieg procesu akulturacji / adaptacji kulturowej oraz etapy szoku kulturowego

 zna i rozumie podstawowe cele swojej pracy, zadania, obowiązki i uprawnienia oraz ich granice

w sferze umiejętności:

 potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, uwzględniając w tłumaczeniu różnice kulturowe i barierę językową, która może stanowić źródło nieporozumień

 potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka romskiego oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze

w sferze kompetencji społecznych:

 jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym

 jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów

 jest gotowy/a do dzielenia się – z kadrą szkoły a także z polskimi uczniami i uczennicami, ich rodzicami i społecznością lokalną – wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic romskich, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji

 jest gotowy/a współpracować z rodzicami dzieci romskich oraz pełnić funkcję pośredniczki / pośrednika językowo-kulturowego pomiędzy dzieckiem i jego rodziną a społecznością szkolną i lokalną

 jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic romskich, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

test

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 4 hours more information
Coordinators: Anna Olech
Group instructors: Anna Olech
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)