(in Polish) Współpraca ze społecznością szkolną i lokalną
General data
Course ID: | 3401-SP-AM-WSSL |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Współpraca ze społecznością szkolną i lokalną |
Organizational unit: | Institute of Social Prevention and Resocialisation |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Jak inicjować i prowadzić współpracę ze społecznością lokalną (m.in. domami kultury, organizacjami pozarządowymi). Asystent/ka międzykulturowy/a jako animator/ka społeczności szkolnej i lider/ka - dobre praktyki i przykłady działań asystentek i asystentów międzykulturowych jako osób inicjujących działania wspierające integrację i inkluzję w społeczności szkolnej i lokalnej. Zajęcia będą miały formę spotkania i wymiany doświadczeń z doświadczonymi AM oraz reprezentantką szkoły (dyrekcja i/lub koordynatorka ds. współpracy z AM/AER) / i lub organizacji pozarządowej. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przygotowanie słuchaczek i słuchaczy do inicjowania, koordynowania, prowadzenia i wspierania współpracy z szeroką rozumianą społecznością szkolną (kadra pedagogiczna, kadra administracyjna, rodzice i opiekunowie prawni, uczniowie i uczennice) oraz społecznością lokalną (w tym lokalnymi instytucjami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, inicjatywami nieformalnymi itp.) w celu wspierania integracji, adaptacji edukacji i włączania dzieci z doświadczeniem migracji dzieci romskich oraz budowania środowiska szkolnego i lokalnego otwartego na różnorodność społeczną. Zajęcia będą zawierać przykłady dobrych praktyk dotyczących liderskiej i animacyjnej roli asystentek i asystentów w inicjowaniu i prowadzeniu współpracy w społeczności szkolnej i lokalnej. W trakcie zajęć zaprezentowana oraz przedyskutowana zostanie perspektywa różnych aktorów i interesariuszy społeczności szkolnej i lokalnej w zakresie możliwości, narzędzi i działań mających na celu wspieranie integracji międzykulturowej. |
Bibliography: |
(in Polish) A. Grudzińska (red.), Ukryty program szkoły a równy dostęp do edukacji. Wybór tekstów, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2014 A. Grudzińska, N. Klorek (red.), Szkoła wielokulturowa – organizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2010 N. Klorek, K. Kubin (red.), Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2012 K. Kubin (red.), (nie)Widzialne granice – o tym co dzieli i co łączy w wielokulturowości, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2015 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka w sferze wiedzy: zna (i rozumie, jak działa) system wsparcia dla uczniów i uczennic oraz ich rodzin, w tym m.in. zasady korzystania z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznych, systemu pomocy społecznej w sferze umiejętności: potrafi współpracować z dyrekcją, nauczycielkami i nauczycielami oraz specjalistkami i specjalistami w szkole a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, uwzględniając w tłumaczeniu różnice kulturowe i barierę językową, która może stanowić źródło nieporozumień w sferze kompetencji społecznych: jest gotowy/a do dzielenia się – z kadrą szkoły a także z polskimi uczniami i uczennicami, ich rodzicami i społecznością lokalną – wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic romskich / z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji jest gotowy/a wspierać w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu konfliktów – szczególnie tych wynikających z różnic kulturowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) rozmowa ewaluacyjna |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 4 hours
|
|
Coordinators: | Anna Olech | |
Group instructors: | Anna Olech | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Workshops - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.