University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Behavioural addictions - specifics, conditions, forms of help

General data

Course ID: 3402-00-UB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Behavioural addictions - specifics, conditions, forms of help
Name in Polish: Uzależnienia behawioralne (czynnościowe) - specyfika, uwarunkowania, formy pomocy
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów i omówienie podstawowych pojęć związanych z uzależnieniami behawioralnymi, teorii wyjaśniających przyczyny uzależnień, uwarunkowań psycho-społecznych, jak i form pomocy osobom uzależnionym od czynności.

Full description: (in Polish)

Zajęcia składają się z trzech części. Pierwsza poświęcona jest wyjaśnieniu istoty uzależnień behawioralnych, kryteriów uzależnienia, podstawowych problemów definicyjnych i terminologii problematyki. Część druga poświęcona jest charakterystyce i psycho-społeczno-kulturowym uwarunkowaniom uzależnień behawioralnych, a część ostatnia formom pomocy osobom uzależnionym od zachowań.

Bibliography: (in Polish)

Goban-Klas T, Sienkiewicz P., Społeczenstwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków 1999

Subrahmanyam K., Kraut R. E., Greenfield P.M., Gross E.F., The Impact of Home Computer Use on Children’s Activities and Development, The Future of Children CHILDREN AND COMPUTER TECHNOLOGY Vol. 10 • No. 2 – Fall/Winter 2000, https://www.princeton.edu/futureofchildren/publications/docs/10_02_05.pdf

Woronowicz B. T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Media Rodzina i Parpamedia, Warszawa 2009

Chocholska P., Terapia nadmiernego korzystania z komputera i Internetu, w:„Nadmierne korzystanie z komputera i Internetu przez dzieci i młodzież. Problem, zapobieganie, terapia”, Polskie Centrum Programu Safer Internet, Warszawa 2012

Fairburn Ch.G., Brownell K.. D., Eating Disorders and Obesity, Second Edition: A Comprehensive Handbook, The Guilford Press, 2002

Hoffmann B., Anoreksja – przyczyny, skutki, leczenie, w: Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, nr 2/14, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, 2014, s. 29 – 38

Hoffmann B., Ortoreksja – choroba czy styl życia?, w: Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, nr 3/14, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, 2014, s. 29 – 37.

Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się; Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999

Mroczkowska D., Uwiedzeni przez jedzenie, w: Cierpiałkowska L. (red.), „Oblicza współczesnych uzależnień”, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006

Dudek B., Pracoholizm — szkodliwy skutek nadmiernego zaangażowania w pracę, Medycyna Pracy nr 59(3), Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, Łódź 2008, s. 247 – 254

Mącik D., Między przyjemnością a uzależnieniem. Psychologia zakupów nieplanowanych, Wydawnictwo Grado, Toruń 2008

Szlendak T., Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety., Warszawa 2005

Learning outcomes: (in Polish)

Student posiada niezbędną wiedzę umożliwiającą identyfikację uzależnień behawioralnych, potrafi wskazać jej przyczyny z perspektywy teorii i koncepcji psychologicznych i socjologicznych, zapoznany jest z formami leczenia i ma podstawowe pojęcie o terapii poznawczo-behawioralnej.

Łączna ilość godzin niezbędna do przyswojenia materiału: 90

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena aktywności w trakcie zajęć, spełnienie warunku obecności na zajęciach, ocena z egzaminu końcowego.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Beata Hoffmann
Group instructors: Beata Hoffmann
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 10 places more information
Coordinators: Beata Hoffmann
Group instructors: Beata Hoffmann
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)