Metodologia nauk społecznych z elementami filozofii nauki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-01-MNSEFN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk społecznych z elementami filozofii nauki |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z metodologią nauk społecznych, rozumianą jako wybór podstawowych strategii poznawczych. Omawiany jest pluralizm metodologiczny socjologii, wynikający z dwóch alternatywnych założeń filozoficznych leżących u podstaw rozumienia socjologii jako społecznej nauki empirycznej oraz jako nauki humanistycznej podejmującej refleksję nad kondycją społeczeństwa. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z dziewiętnastowiecznym rodowodem refleksji nad metodologią nauk społecznych. Z jednej strony jest to pozytywistyczny scjentyzm, ukazujący socjologię w kategoriach metanarracji, czyli ujmujący ją jako naukę przedstawiającą prawomocną, obiektywną wiedzę o stanie społeczeństwa. Z drugiej strony jest to nawiązanie do „przełomu antypozytywistycznego”, z którego wynika przyjęcie założeń antyscjentystycznych i ujmowanie socjologii jako nauki opisującej raczej stan społecznej świadomości (powszechna intersubiektywność). Wykład ma pokazać różnice między metodologią jako nauką pokazującą uwikłanie takich pojęć jak „nauka”, „wiedza”, „poznanie”, „postęp” itp. w filozoficzne konteksty – a metodyką jako techniczną umiejętnością posługiwania się narzędziami badawczymi. Liczba godzin potrzebna studentowi do osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się treści wykładu: 30 godz. wykładu; ok. 30 godz. pracy własnej. Ćwiczenia poświęcone są: -interpretacji tekstu ze szczególnym uwzględnieniem problematyki: faktu społecznego, obiektywności poznania, postępu naukowego, sposobu poznania. |
Literatura: |
1. Anthony Giddens, Czym zajmują się socjologowie, [w:] Socjologia. Lektury, pod red. P. Sztompki i M. Kuci, Znak, Kraków 2005, s.17-28. 2. Thomas Kuhn, Struktura rewolucji naukowej, PWN, Warszawa 1968, s.26-50 i s. 109-126. 3. Anna Wyka, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Wydawnictwo IFiS PAN Warszawa 1993: Część I Zwrot ku doświadczeniu w badaniach społecznych, s. 11 – 39. 4. Herbert Blumer, Stanowisko metodologiczne interakcjonizmu symbolicznego s. 5-48; Społeczeństwo jako symboliczna interakcja s. 61-70 W: H. Blumer, Interakcjonizm symboliczny, NOMOS 2007. 5. Howard S. Becker, Zrewidowana teoria etykietowania, w: Outsiderzy. Studia z metodologii dewiacji, PWN, Warszawa 2009, s. 180-214. 6. Erving Goffman, Rytuał interakcyjny, PWN 2006, rozdział: „Twarz: analiza rytualnych aspektów interakcji społecznej”, s. 5-46. 7. A) B. Glaser, A. Strauss, Odkrywanie teorii ugruntowanej, NOMOS Kraków 2009, rozdział „Odkrywanie teorii ugruntowanej” s. 7-20. B) Kathy Charmaz , Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, PWN 2009: rozdz. 1, „Zaproszenie do udziału w podróży przez teorię ugruntowaną” s. 7-21. 8. A) G. Rieman, F. Schutze, „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych , W: Metoda biograficzna w socjologii, K. Każmierska (red.) NOMOS 2012, s. 389-414. B) F. Schutze, Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, W: j.w. s. 415-458. 9. Alfred Schütz, O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, NOMOS 2008, Rozdział „O wielości rzeczywistości”, s. 17-56. 10. Harold Garfinkel, Co to jest etnometodologia? w: Studia z etnometodologii, PWN, Warszawa 2007, s. 9-50 11. Autoetnograficzne „zbliżenia” i „oddalenia”. O autoetnografii w Polsce, Wydawnictwo UŁ 2020;rozdziały: „Prolog” s. 11-22; „Autoetnograficzne próby”, s. 111-213 (Przeglad podejść metodologicznych w badaniach społeczności lokalnych) Literatura do wykładu: 1. B. Skarga, Comte, Warszawa 1977 • Rozdz. V. Nauka o społeczeństwie i teoria postępu • Rozdz. VI. Statyka, czyli teoria ładu społecznego 2. E. Durkheim, Zasady metody socjologicznej, Warszawa 1968 • Przedmowa do drugiego wydania • Co to jest fakt społeczny 3. J. Szacki, Durkheim, Warszawa 1964 • Rozdz, IV, Nauka o „rzeczach” 4. Spór o zdania protokolarne. „Erkenntnis” i „Analysis” 1932-1940, warszawa 2000 • R. Carnap, Jezyk fizykalny jako uniwersalny język nauki • O. Neutrah, Zdania protokolarne 5. E. Mokrzycki, Filozofia nauki a socjologia, Warszawa 1980 • Wprowadzenie 6. Z. Kuderowicz, Dilthey, Warszawa 1987 • Dilthey, Określenie „Nauk o duchu” • Dilthey, Właściwości nauk humanistycznych 7. M. Weber, Gospodarka i społeczeństwo, Warszawa 2002; Rozdz. I Podstawowe pojęcia socjologiczne 8. M. Weber, Racjonalność, władza, odczarowanie, Warszawa 2001; Wprowadzenie 9. J. Szacki, Znaniecki, Warszawa 1986 • Znaniecki, Humanistyczny współczynnik faktów kulturowych • Znaniecki, Wartości jako przedmioty kulturowe 10. H-G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Warszawa 1992 11. M. Heidegger, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1977, „Nauka i namysł |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu (wykładów i ćwiczeń) student: • Rozumie filozoficzne założenia leżące u podstaw strategii metodologicznych • Analizuje krytycznie teksty socjologiczne, umiejąc wychwycić ukryte założenia • Potrafi przyporządkować teksty socjologiczne do różnych szkół socjologicznych • Rozumie, że określenie socjologii ilościowej i jakościowej ma sens nie tylko technicznego wyboru narzędzi, ale też sens filozoficzny |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Aktywność na zajęciach oraz pozytywnie ocenione końcowe zaliczenie pisemne dopuszcza do egzaminu pisemnego. Wykład: Egzamin pisemny, polegający na napisaniu eseju na dwa tematy z zaproponowanych trzech z treści wykładu oraz jednego z zaproponowanych dwóch z treści ćwiczeń. UWAGA: do egzaminu mogą przystąpić tylko ci studenci, którzy otrzymali zaliczenie na ocenę ćwiczeń przeprowadzonych W TYM SAMYM roku akademickim, w którym odbywa się egzamin (tzn jeśli student ma warunek z przedmiotu, ma obowiązek jeszcze raz chodzić na ćwiczenia i otrzymać z nich zaliczenie na ocenę). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Zakrzewska-Manterys | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Zakrzewska-Manterys | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Zakrzewska-Manterys | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Zakrzewska-Manterys | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.