University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Art in Urban Space

General data

Course ID: 3402-01-SZTM
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Art in Urban Space
Name in Polish: Sztuka w mieście
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses
general courses

Mode:

Classroom
Self-reading

Short description: (in Polish)

Przedmiot wprowadza studenta w problemy i zagadnienia związane z funkcjonowaniem dzieła sztuki w przestrzeni miasta

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny

1. Wprowadzenie: przestrzeń miasta i sztuka

2. Sztuka publiczna w przestrzeni

3. Sztuka i architektura

4. Sytuacjoniści

5. Street-art I

6. Street-art II

7. Prowokacje kulturowe w mieście

8. Przestrzeń Innego w mieście. Krzysztof Wodiczko

9. Przestrzeń dla wspólnoty? „Dotleniacz”

10. Artywizm: sztuka zaangażowana społecznie w przestrzeni miejskiej

11. Teatr miasta

12. Miejskie pejzaże dźwiękowe

13. Przestrzenie sztuki i gentryfikacja

14. Sztuka w mieście: sfera/perspektywa strukturalna i antystrukturalna

Bibliography: (in Polish)

Lektury obowiązkowe:

Philippe Chadoir, „Sztuki ulicy” a metafora święta, w: E. Rewers (red.), Miasto w sztuce - sztuka miasta, Universitas, Kraków 2010, s. 267 – 281.

Guy Debord, Korzystanie z czasu wolnego, w: E. Rewers (red.), Miasto w sztuce - sztuka miasta, Universitas, Kraków 2010, s. 313 - 315.

Miwon Kwon, Sztuka publiczna w przestrzeni: integracja czy interwencja?, „Kultura Współczesna”, nr 4/2009.

Gabriela Świtek, Gry sztuki z architekturą, FNP, UMK, Toruń 2013; s. 301 – 356.

Grzegorz Dziamski, Artystyczne interwencje w przestrzeń miejską, w: E. Rewers (red.), Miasto w sztuce - sztuka miasta, Universitas, Kraków 2010, s. 285 – 306.

S. Write, Banksy: Nie ma jak w domu, Sine Qua Non, Kraków 2011; s. 4-60.

Aleksandra Niżyńska, Street Art jako alternatywna forma debaty publicznej w przestrzeni miejskiej, TRIO, Warszawa 2011; s. 67-128.

Piotr Zańko, „Zabijemy was słowami”. Prowokacja kulturowa w przestrzeni miejskiej i w internecie, WUW, Warszawa 2012, s. 22 - 113.

Chantal Mouffe, Agonistyczne przestrzenie publiczne i polityka demokratyczna, w: A. Turowski (red.), Krzysztof Wodiczko. Pomnikoterapia, Zachęta, Warszawa 2005, s. 7 – 12.

Gabriela Świtek, Architektura+mowa, w: A. Turowski (red.), Krzysztof Wodiczko. Pomnikoterapia, Zachęta, Warszawa 2005, s. 22 - 27.

Andrzej Turowski, Przemieszczenia i obrazy dialektyczne Krzysztofa Wodiczki, w: A. Turowski (red.), Krzysztof Wodiczko. Pomnikoterapia, Zachęta, Warszawa 2005, s. 36 – 66.

Rozmowy nad stawem, 2007, w: Dotleniacz („Obieg” nr 1-2/2010), s. 6 – 11.

Kaja Pawełek, Oddech (bez)warunkowy, w: Dotleniacz („Obieg” nr 1-2/2010), s. 26 – 39.

Wzlot z kulą u nogi. Rozmowa Kai Pawełek z Joanną Rajkowską, w: Dotleniacz („Obieg” nr 1-2/2010), s. 56 – 61.

Rzeczywistość milionopostaciowa. Joanna Rajkowska w rozmowie z Magdą Raczyńską, w: Dotleniacz („Obieg” nr 1-2/2010), s. 70 – 81.

Palma mnie przerosła. Rozmowa Doroty Jareckiej z Joanną Rajkowską, w: Dotleniacz („Obieg” nr 1-2/2010), s. 96 – 107.

Trudne miasto. Z Marcinem Polakiem rozmawia Tomasz Załuski, w: Tomasz Załuski (red.), Skuteczność sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2015, s. 296-317.

Aleksandra Jach, Ekologie w praktyce, w: Tomasz Załuski (red.), Skuteczność sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2015, s. 318 – 331.

Szkoła Aktywizmu. Z Rafałem Jakubowiczem rozmawia Tomasz Załuski, w: Tomasz Załuski (red.), Skuteczność sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2015, s. 332-363.

Juliusz Tyszka, Miasto jako teatr i przestrzeń teatralna – palimpsest problemów i terminów, w: E. Rewers (red.), Miasto w sztuce - sztuka miasta, Universitas, Kraków 2010, s. 193 – 206.

Renata Tańczuk. Pejzaż dźwiękowy jako kategoria badań nad doświadczaniem miasta.

Audiosfera nr 1.

http://pracownia.audiosfery.uni.wroc.pl/wp-content/ uploads/2015/07/audiosfera1_tanczuk. pdf

-Roman Bromboszcz. Środowisko, sztuka, dźwięk. Relacje dźwięku do sztuki ekologicznej, „Kultura Współczesna” nr 1(72)/2012, Warszawa.

-Maria Szymańska-Ilnata, Metoda badania wspomnień dźwiękowych na przykładzie mieszkańców warszawskiej Pragi, „Glissando” nr 18

Michał Libera, Doskonale zwyczajna rzeczywistość, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013, s.71-76, 82-91

Vlad Moriou, Apolityczna kreatywność: spektakl łączenia ludzi, w: Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, (Wolny Uniwersytet Warszawy, Zeszyt 3), Bęc Zmiana, 2011, s. 359 – 384.

Matteo Pasquinelli, Na ruinach miasta kreatywnego: Berlińska fabryka kultury a sabotaż renty, w: Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, Krytyka Polityczna, Warszawa 2010, s. 46 – 59.

Paweł Możdżyński, Święta przestrzeń w środku miasta. O sztuce miejsca, (w:) Maciej Kowalewski, Anna M. Królikowska, Miasto i sacrum, NOMOS, Kraków 2011.

Paweł Możdżyński, Kulturalny event. Noc Muzeów jako nowy środek konsumpcji w globalnym przemyśle kulturowym, w: Noc Muzeów 2015, UKSW, Warszawa 2015.

G. Debord, Wstęp do krytyki geografii miejskiej, , w: M. Kwaterko, P. Krzaczkowski (red.), Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, Bęc Zmiana, Warszawa. s. 75 – 81.

Wystąpienie Gila Wolmana, delegata Międzynarodówki Letrystycznej, s. 114 – 117, w: M. Kwaterko, P. Krzaczkowski (red.), Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, Bęc Zmiana, Warszawa.

G. Debord, Teoria dryfu, s. 122 – 129, w: M. Kwaterko, P. Krzaczkowski (red.), Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, Bęc Zmiana, Warszawa.

Dwa sprawozdania z dryfów, s. 130 - 138, w: M. Kwaterko, P. Krzaczkowski (red.), Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, Bęc Zmiana, Warszawa.

G. Debord, Raport o konstruowaniu sytuacji, warunkach organizacyjnych i planowanych działaniach międzynarodowego nurtu sytuacjonistycznego, s. 152 – 180 , w: M. Kwaterko, P. Krzaczkowski (red.), Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, Bęc Zmiana, Warszawa.

Definicje, s. 190 - 192, , w: M. Kwaterko, P. Krzaczkowski (red.), Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, Bęc Zmiana, Warszawa.

G. Pinot-Gallizio, Przemówienie o malarstwie przemysłowym i jednościowej sztuce stosowanej, s. 263 - 270 , w: M. Kwaterko, P. Krzaczkowski (red.), Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, Bęc Zmiana, Warszawa.

Constant, Ku urbanistyce jednościowej, s. 279 - 281., w: M. Kwaterko, P. Krzaczkowski (red.), Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, Bęc Zmiana, Warszawa.

Lektury uzupełniające:

P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2002, r. Urbanistyka i architektura, s. 47 - 93.

G. Świtek (red.), Jarosław Kozakiewicz: Transfer, Zachęta, Warszawa 2006.

P. Pluciński, Prywatne, publiczne i to co naoczne, w: M. Krajewski (red.), Wizualność miasta, UAM, Poznań 2007.

R. Drozdowski, Re-formatowanie przestrzeni miejskiej. Od cichej rewolucji vlepek do cichej kontrrewolucji graffiti i na odwrót, w: M. Krajewski (red.), Wizualność miasta, UAM, Poznań 2007, s. 199 – 210.

K. Miciukiewicz, Evidence Locker. Oswajanie miejskiego nadzoru, w: M. Krajewski (red.), Wizualność miasta, UAM, Poznań 2007.

P. Możdżyński, Gry i zabawy sztuki współczesnej, „Dyskurs. Zeszyty naukowo-artystyczne ASP we Wrocławiu”, nr 13 – 14, 2012.

Ł. Guzek, Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, NERITON, Warszawa 2007.

Wojtek jestem. Z Wojciechem Krukowskim rozmawia Artur Żmijewski, „Krytyka Polityczna” nr 40 – 41/ 2015, s. 28 – 45.

A. Smolak, M. Gadomska (red.), Krzysztof Wodiczko. Projekcje publiczne 1996 - 2004, (red. A. Turowski), Bunkier Sztuki, Kraków 2005.

S. Dietz, Sfer_y publiczne, w: E. Rewers (red.), Miasto w sztuce - sztuka miasta, Universitas, Kraków 2010, s. 379 - 410.

R.W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła – instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010, s. 277 - 295.

G. Matt 2006, Muzeum jako przedsiębiorstwo, Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury, tłum Andrzej Wajs, Fundacja Aletheia, Warszawa.

M. Wallis, Semantyczne i symboliczne pierwiastki architektury w: Tegoż, Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2004.

J. Gehl, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM, Warszawa 2013.

K. Lynch, Obraz miasta, Archivolta, Kraków 2011.

D. Harvey, Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, Bęc Zmiana, Warszawa 2012.

Le Corbusier, Kiedy katedry były białe, Centrum Architektury, Warszawa 2013.

B. Świątkowska (red.), Chwała miasta, Bęc Zmiana, Warszawa 2012.

A. Majer, Socjologia i przestrzeń miejska, PWN, Warszawa 2010.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student:

1. Używa pojęć socjologicznych w opisie dzieł sztuki funkcjonujących w przestrzeni miejskiej

2. Wyjaśnia wzajemne powiązania sztuk (m.in. sztuk wizualnych, muzyki, teatru), architektury i dynamiki społeczno-kulturowej miasta

3. Analizuje strukturalne zagadnienia sztuki i architektury.

4. Rozróżnia podstawowe koncepcje sztuki zaangażowanej społecznie

5. Kategoryzuje style i zagadnienia związane ze społecznym funkcjonowaniem dzieła sztuki w mieście.

6. Rozpoznaje podstawowe problemy społeczne związane ze sztuką, architekturą i urbanistyką.

7. Interpretuje obiekty artystyczne, architektoniczne i urbanistyczne z perspektywy uwarunkowań społecznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Praca pisemna na zakończenie zajęć, aktywność na zajęciach.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Paweł Możdżyński
Group instructors: Paweł Możdżyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)