University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Europa insight. Between Crisis and Revolution

General data

Course ID: 3402-01EI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Europa insight. Between Crisis and Revolution
Name in Polish: Europa insight. Między kryzysem a rewolucją
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Co zmieniło się w naszym rozumieniu Europy i Unii Europejskiej w ciągu ostatnich lat? Jak pogodzić dominujące narracje o Europie i Unii Europejskiej sprzed i po „Brexicie", pandemii, kryzysie uchodźczym i wojnie w Ukrainie?

W trakcie konwersatorium przyjrzymy się sposobom, w jaki w ostatnich kilku dekadach określano tożsamość europejską, tłumaczono wewnętrzne podziały Europy oraz jej relacje z resztą świata. Czytając teksty historyczne, literackie i politologiczne, zastanowimy się, jak różne wizje przeszłości kontynentu oraz jego idealnej organizacji politycznej przekładają się na bieżące dyskusje polityczne oraz to, jaką można sobie wyobrazić przyszłość Europy.

Full description: (in Polish)

Co zmieniło się w naszym rozumieniu Europy i Unii Europejskiej w ciągu ostatnich lat? Jak pogodzić dominujące narracje o Europie i Unii Europejskiej sprzed i po „Brexicie”, pandemii, kryzysie uchodźczym i wojnie w Ukrainie?

W trakcie konwersatorium przyjrzymy się sposobom, w jaki w ostatnich kilku dekadach określano tożsamość europejską, tłumaczono wewnętrzne podziały Europy oraz jej relacje z resztą świata. Czytając teksty historyczne, literackie i politologiczne, zastanowimy się, jak różne wizje przeszłości kontynentu oraz jego idealnej organizacji politycznej przekładają się na bieżące dyskusje polityczne oraz to, jaką sobie można wyobrazić przyszłość świata i Europy.

Przedmiot będzie podzielony na kilka bloków tematycznych. Pierwszy będzie poświęcony dominującym narracjom na temat Europy, tożsamości kontynentu i jego organizacji politycznej. W drugim przyjrzymy się kilku krytycznym perspektywom wobec tego dyskursu. W trzeciej części semestru zajmiemy się historią dyskusji o podziałach Europy. W czwartej poczytamy najnowsze teksty dotyczące bieżącej sytuacji Europy i zastanowimy się, w jaki sposób ich autorki i autorzy próbują wytłumaczyć obecne kryzysy.

Bibliography: (in Polish)

Będziemy czytali wybrane teksty (w całości lub we fragmentach):

- Norman Davies, „Europa. Rozprawa historyka z historią”, Znak 1998;

- Zygmunt Bauman, "Europa: niedokończona przygoda", Wydawnictwo Literackie 2005;

- Łukasz Danel, „Zrozumieć Brexit: przyczyny wystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej”, Scholar 2022;

- Oskar Halecki, „Historia Europy, jej granice podziały”, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej Lublin 2000;

- Frantz Fanon, “Wyklęty lud ziemi”, PIW 1985;

- Zygmunt Bauman, “Obcy u naszych drzwi”, PWN 2016;

- Łukasz Moll, „Nomadyczna Europa. Poststrukturalistyczne granice europejskiego uniwersalizmu”, UMK 2021.

- Larry Wolff, “Inventing Eastern Europe”, Stanford University Press 1994;

- Tariq Modood, “Multikulturalizm”, Nauka i Innowacje, Poznań 2014;

- Anna Sosnowska, „Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947-1994)”, Wydawnictwo Trio 2004;

- Łukasz Łotocki, „Kryzys imigracyjny w Europie w polskim dyskursie publicznym w latach 2015-2018”, Elipsa 2019;

- Fareed Zakaria, “Ten lessons for a post-pandemic world”, Penguin Books 2021;

- Maria Todorova, „Bałkany wyobrażone”, Czarne 2008,

- Ivan Krastew, “After Europe”, University of Pennsylvania Press 2017,

- Jan Zielonka, „Is the EU Doomed?”, Cambridge University Press 2014.

- Aleksandra Boroń, Agnieszka Gromkowska-Melosik, „Ukraińskie uchodźczynie wojenne: tożsamość, trauma, nadzieja”, Impuls 2022.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność, aktywność podczas zajęć, praca pisemna.

Maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Mustafa Switat
Group instructors: Mustafa Switat
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)