Social movements and Ideologies
General data
Course ID: | 3402-01RSII |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Social movements and Ideologies |
Name in Polish: | Ruchy społeczne i ideologie |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego pozwalająca na swobodną lekturę wybranych tekstów źródłowych. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia są poświęcone analizie styku myśli i działania. Będziemy zastanawiać się nad tym, na ile ruchy społeczne są wynikiem zastanych ideologii, w jaki sposób same tłumaczą i nadają sens własnemu działaniu, wreszcie co po sobie pozostawiają. Znaczna część zajęć będzie poświęcona krytycznej lekturze tekstów źródłowych: najważniejszych, kanonicznych wręcz tekstów pisanych przez (intelektualnych) przywódców ruchów społecznych, zwłaszcza ruchu społecznego Solidarność i ruchu praw człowieka Martina Luthera Kinga, ale nie tylko. Na czym polega ich siła? W jakim stopniu są one dziećmi swego czasu, a na czym polega ich innowacyjność? Co było źródłem ich powodzenia? Oczywiście zastanowimy się też nad różnicą między ideologią, myślą polityczną i filozofią, poszukamy nie tylko socjologicznych narzędzi do badania relacji między ideologią a społecznym i politycznym zaangażowaniem. |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrana literatura: • Karl Mannheim, Ideologia i utopia, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2008. • Mark Lilla, Lekkomyślny umysł. Intelektualiści w polityce, Prószyński i spółka, Warszawa 2006. • Hannah Arendt, Korzenie totalitaryzmu, WAiP 2008, r. 13, „Ideologia i terror nowatorska forma rządów”, s. 645-670. • Florian Znaniecki, Upadek cywilizacji zachodniej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013, r. 5, „Fala bolszewizmu”, s. 132-153. • Leszek Kołakowski, Główne nurty marksizmu, t. 1-3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 • Roman Dmowski, Myśli nowoczesnego Polaka. Różne wydania. • Michał Łuczewski, Naród jako ruch społeczny, w: „Studia Socjologiczne”, 2011, 3 (202), s. 55-72. • Martin Luther King, Jr., „I Have a Dream”, „Letter from Birmingham City Jail”, „Black Power Defined”, „A Testament of Hope”, w: A Testament of Hope: The Essential Writings and Speeches of Martin Luther King, Jr., ed. James M. Washington, Harper San Francisco, Nowy Jork 1991, s. 217-220, 289-328 • Martin Luther King, Jr., Dlaczego nie możemy czekać, tł. Daniel Passent ; posł. Michała Hofmana, Książka i Wiedza, Warszawa 1967. • Wacław Havel, Siła bezsilnych, w: tegoż Eseje polityczne, Krąg, Warszawa 1984. [inne wydania: np.: tegoż, Siła bezsilnych i inne eseje, Agora] • Adam Michnik, Nowy ewolucjonizm, w: tegoż, 1956 – w dwadzieścia lat później z myślą o przyszłości, „Aneks”, Londyn 1978. • Jacek Kuroń, Chrześcijanie bez Boga, „Znak”, nr 250-251, 1975. *. Józef Tischner, Etyka solidarności (różne wydania) • Dariusz Gawin, Wielki zwrot. Ewolucja lewicy i odrodzenie idei społeczeństwa obywatelskiego, Znak, Kraków 2013 • Barbara J. Falk, The Dilemmas of Dissidence in East-Central Europe. Citizens Intellectuals and Philosopher Kings, Central European University Press, Budapest and New York 2003. *. Robert Wuthnow, Ideology and Social Structure in the Reformation, the Enlightment, and European Socialism, Harvard University Press, Cambridge, Mass., London 1989. *. Michael Freeden, Ideologies and Political Theories: A Conceptual Approach, Clarendon Press, Oxford 1996. *. Daniel Bell, The End of Ideology: On the Exhaustion of Political Ideas in the Fifties, Harvard University Press, Cambridge, Mass., London 2000. *. Reinhart Koselleck, Dzieje pojęć: studia z semantyki i pragmatyki języka społeczno-politycznego, z dwoma art. Ulriki Spree i Willibalda Steinmetza oraz z posłowie Carstena Dutta na temat fragm. Wprowadzenia Reinharta Kosellecka, przeł. Jarosław Merecki, Wojciech Kunicki, Warszawa: Oficyna Naukowa 2009. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena aktywności na zajęciach (20%) Ocena eseju napisanego na jeden ze wskazanych przez wykładowcę tematów (80%) |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Elżbieta Ciżewska-Martyńska | |
Group instructors: | Elżbieta Ciżewska-Martyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 18 places
|
|
Coordinators: | Elżbieta Ciżewska-Martyńska | |
Group instructors: | Elżbieta Ciżewska-Martyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.