University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Anthropology of the prejudice: witchcraft

General data

Course ID: 3402-10APCZ
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Anthropology of the prejudice: witchcraft
Name in Polish: Antropologia przesądu - czarownice
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
Course homepage: http://www.anthro.edu.pl/czarownice
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description:

During the course, we will look at the historical and contemporary processes of "witch hunts" from an anthropological and sociological perspective.

Full description:

The background for the course is the comparative corpus of writings on witchcraft edited by Elaine G. Breslaw: Witches of the Atlantic World. A Historical Reader and Primary Sourcebook, New York University Press, NY 2000. It consists of succinct, short parts of classic source texts and commentaries on the phenomenon, seen in the religious, medical - psychological, gender and legal perspectives.

Bibliography: (in Polish)

Elaine G. Breslaw [red.] Witches of the Atlantic World. A Historical Reader and Primary Sourcebook, New York University Press, NY 2000.

B. Baranowski O hultajach, wiedźmach i wszetecznicach. Szkice z obyczajów XVII i XVIII w., Łódź, 1988

B. Levack Polowanie na czarownice w Europie wczesno nowożytnej, Wrocław, 2009

M. Harris, Krowy, świnie, wojny i czarownice, Warszawa, 1985

P. Boyer, S. Nissenbaum, Salem Possesed: The Social Origin Of Witchcraft

P. Stoller Fusion of the Words. An Ethnography of Possession among the Songhay of Niger

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu kursu uczestnicy

• Poszerzą swoją wiedzę na temat procesu wykluczania,

• Poznają historię wczesnonowożytnych polowań na czarownice i stojących za nimi mechanizmów społecznych i kulturowych

• Będą potrafili znajdować analogie pomiędzy polowaniami we wczesno nowożytnej Europie i Ameryce a współczesnymi nam procesami społecznymi

• Podniosą umiejętność pracy w grupie i krytycznej analizy tekstów

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ostateczną ocenę składają się oceny cząstkowe uzyskane z:

1/aktywnego udziału w zajęciach i obecności (nieobecności powyżej limitu dwóch powodują automatyczne obniżenie oceny końcowej: trzecia i czwarta po pół stopnia, piąta – niezaliczenie w pierwszym terminie)

2/eseju pisanego w parach. Celem tego zadania jest praktyczne zastosowanie omawianych teorii do współczesnego (nam) materiału. W efekcie będą Państwo mieli okazję utrwalić omawiane teorie analizując wybrany przez Was materiał. Materiałem mogą być zarówno wydarzenia historyczne, jak i treści popkulturowe.

Podstawowe kryteria oceny eseju:

- Analiza spójna z założonym (i opisanym) celem/celami

- Adekwatne wykorzystanie teorii. Dodatkowe punkty za poszerzenie zaplecza teoretycznego.

Objętość pracy nie jest kryterium oceny.

Wszystkie prace będą poddane kontroli antyplagiatowej

Swoje stanowisko należy uzasadniać merytorycznie, tj. stosując naukową, nie emocjonalną argumentację. Lepiej dokładniej omówić mniej zagadnień/teorii niż robić powierzchowny patchwork.

Proponowana struktura

- Wprowadzenie – krótkie zakreślenie wybranej tematyki i zaplecza teoretycznego, przedstawienie celów analizy oraz struktury pracy

- Rozwinięcie – analiza wybranego materiału z wykorzystaniem wybranej teorii

- Podsumowanie

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 16 places more information
Coordinators: Bartłomiej Walczak
Group instructors: Bartłomiej Walczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Bartłomiej Walczak
Group instructors: Bartłomiej Walczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)