University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Facilitation

General data

Course ID: 3402-10FACY
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Facilitation
Name in Polish: Facylitacja
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites (description):

(in Polish) Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień psychologii społecznej, zwłaszcza dotyczących procesów grupowych, a także procesów komunikacji - np. technik aktywnego słuchania.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają zapoznać studentów z procesem facylitacji rozumianym, jako metoda pracy z grupą zadaniową - tzn. taką, która wspólnie rozwiązuje określone problemy lub podejmuje decyzje.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć poświęcona jest facylitacyjnej metodzie pracy z grupą, która w sposób konsensusowy rozwiązuje problemy lub podejmuje decyzje. Zajęcia mają przygotować studentów do pełnienia roli facylitatora - czyli osoby, która prowadzi i koordynuje proces grupowy, nie ingerując przy tym w merytoryczne rozwiązania. Studenci zapoznają się z dynamiką procesu grupowego podejmowania decyzji - zwłaszcza czynnikami, które zmniejszają i zwiększają skuteczność grupy. Uczą się pełnienia roli facylitatora poznając zakres jego działań. Zapoznają się także z etapami pracy grupowej oraz technikami, których używać może facylitator w usprawnianiu procesu grupowego rozwiązywania problemów. Studenci mają okazję praktycznie ćwiczyć i obserwować proces facylitacji w grach symulacyjnych.

Bibliography: (in Polish)

1.R. Olszański, „Aneksy”, Aneks I , „Wybrane zasady pracy grupy” i Aneks II „Wybrane formy pracy grupowej”.

2.R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa”, Gdańsk 2006, r. 4 „Wpływ społeczny w grupach”, s. 116-152.

3.R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa”, Gdańsk 2006, r. 5 „Kto jest bardziej skuteczny – jednostki czy grupy?”, s. 153-175

4.R. Brown, j.w. s. 179-200.

5.Gra symulacyjna

6.Skrypt „Metoda Interakcyjna” – opracowanie tekstu w oparciu o książkę M. Doyle i D.Strausa „How to make meeting work”, 1982, Jove Books, New York, s. 1- 10 (do paragrafu V) oraz 20 -26 (od „Jak być neutralnym” do paragrafu X) – przesyłam całość tekstu

7.Skrypt „Metoda interakcyjna”, s. 35 – 42 (od paragrafu XVI „Rozwiązywanie problemów przez grupy” do końca) oraz T. Mann „Facylitacja – wiedza, umiejętności, sztuka czy magia”, 2011 Publishing House, r. 5 „ Model Process Iceberg” s. 77- 85 oraz s. 141 (SPO) - przesyłam odpowiednie strony oraz E. de Bono „Sześć kapeluszy czyli sześć sposobów myślenia” 1996, Wydawnictwo MEDIUM, r. 7,13, 20, 26, 33, 41, 47 – przesyłam całość

8.T. Mann j.w. 24-25, 122-127, 136-138, 141-143, 173-186, 193 -197 (przesyłam całość) oraz R. Olszański, „Aneksy”, Aneks IV „Sposoby analizowania problemu” (analiza SWOT i diagram ryby) – tekst przesłany

9.Skrypt „Metoda interakcyjna”, j.w. s. 10-20 (od paragrafu V do „Jak być neutralnym) – tekst przesłany w całości oraz skrypt „Podejmowanie decyzji”, paragraf 3.2 „Decyzje grupowe (zasada consensusu) – tekst przesłany

10.Skrypt „Metoda interakcyjna”, j.w., s. 32-34 (paragraf XIII „Jak przygotować miejsce rozmów” do paragrafu XVI) oraz T. Mann, j.w., r. 4 „Przygotowanie spotkania”, s. 62-75, s. 109-112 „Ilu facylitatorów potrzeba do przeprowadzenia procesu?

11. i 12. Zajęcia łączone – gra symulacyjna

13.i 14. Zajęcia łączone – gra symulacyjna

15. Test końcowy.

Learning outcomes: (in Polish)

Studenci mają wiedzę z zakresu podstawowych procesów grupowych wpływających na podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów przez grupę. Wiedzą na czym polega proces facylitacji i jakie są zasady pracy facylitatora. Potrafią pomagać grupie w skutecznym dochodzeniu do konsensusu poprzez umiejętne kierowanie fazami pracy grupowej i wprowadzanie odpowiednich technik pomagających grupie przezwyciężać trudne sytuacje w pracy grupy. Wykorzystują zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w pracy grupowej. Potrafią tworzyć zespoły zadaniowe i aktywnie w nich uczestniczyć.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach o wynik końcowego testu. Możliwe są dwie nieobecności na zajęciach. Test składa się z około 18 pytań - mniej więcej w proporcji pół na pół pytań zamkniętych i otwartych. Dodatkowo punktowana jest aktywność na zajęciach, które to punkty wpływają na wynik końcowy testu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)