University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

How to Write LGBT+ History?

General data

Course ID: 3402-10JPHLGBT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: How to Write LGBT+ History?
Name in Polish: Jak pisać historię LGBT+?
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses
general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

W jaki sposób pisać historię LGBT+? Z jakimi trudnościami teoretycznymi i praktycznymi trzeba się zmierzyć, badając historię i tożsamości osób nieheteronormatywnych? Cel zajęć będzie dwojaki: spotkanie się z badaczkami i badaczami, którzy zajmują się tą tematyką od lat i mogą podzielić się z nami swoimi dotychczasowymi odkryciami i obserwacjami, a także wymyślenie i rozpoczęcie nowego badania.

Full description: (in Polish)

Jak pisano do tej pory historię ruchów LGBT+? Co do współczesnych nauk społecznych wniosły badania uwzględniające doświadczenia osób nieheteronormatywnych? Z jakimi trudnościami teoretycznymi i praktycznymi trzeba się zmierzyć, badając historię i tożsamości osób nieheteronormatywnych? Jak pisać historię LGBT+?

Cel zajęć będzie dwojaki: spotkanie się z badaczkami i badaczami, którzy zajmują się tą tematyką od lat i mogą podzielić się z nami swoimi dotychczasowymi odkryciami i obserwacjami, a także wymyślenie i rozpoczęcie nowych projektów badawczych, wśród nich kilkuletniego badania, którego zamierzeniem będzie przyjrzenie się historii LGBT+ w Polsce.

Zajęcia poświęcone będą następującym zagadnieniom:

I. LGBT+ czyli kto?

II. Inspiracje metodologiczne:

1) Instytut Gospodarstwa Społecznego (pamiętniki bezrobotnych, pamiętniki chłopów)

2) Szymon Dubnow i projekt zamlingu; badania prowadzone przez YIVO

3) socjologia tożsamości

4) historia mówiona

5) mikrohistoria

III. Problemy metodologiczne związane z charakterem źródeł:

6) archiwa represji (źródła policyjne),

7) literatura piękna, film,

8) antropologia, psychologia, medycyna i dyskurs naukowy,

9) źródła produkowane przez ruch LGBT+ (instytucjonalizacja ruchu, głosy słyszane i niesłyszane),

10) historia mówiona (wartość wspomnień osobistych),

IV. Co historia LGBT+ zmienia w naszym rozumieniu nauk społecznych?

V. Przygotowanie własnego projektu badawczego

Bibliography: (in Polish)

Krótka lista lektur (do poszerzenia, zależnie od sugestii i zainteresowań uczestników i uczestniczek zajęć):

- L. Krzywicki (oprac.), Pamiętniki chłopów,

- M. Melchior, Społeczna tożsamość jednostki,

- L. Jockusch, Collect and Record!,

- M. Foucault, Historia seksualności,

- A. Portelli, ‘Oral History in Italy’,

- C. Ginzburg, Ser i robaki (wstęp), ‘The Inquisitor as Anthropologist’,

- D. Boyarin, D. Itzkovitz, A, Pellegrini, (eds), Queer Theory and the Jewish Question.

- M. Briki, Psychiatrie et homosexualité. Lectures médicales et juridiques de l'homosexualité dans les sociétés occidentales de 1850 à nos jours.

- M. B. Duberman, M. Vicinus, G. Chauncey Jr (red.), Hidden from History: Reclaiming the Gay and Lesbian Past,

- J. Loughery, The Other Side of Silence: Men's Lives & Gay Identities. A Twentieth-Century History,

- R. Aldrich (red.), Geje i lesbijki: życie i kultura, tłum. P. Nowakowski,

- R. B. Parkinson, A Little Gay History. Desire and Diversity Across the World,

- M. Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji,

- J. Boswell, The Marriage of Likeness. Same-Sex Unions in Pre-Modern Europe,

- D.M. Halperin, How to Do the History of Homosexuality,

- J.N. Katz, The Invention of Heterosexuality,

- G. Kent, G. Hekma, The Pursuit of Sodomy. Male Homosexuality in Enlightenment Europe,

- Ch. Mounsey, Developments in the Histories of Sexualities. In Search of the Normal, 1600-1800.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W05 zna w pogłębionym zakresie zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej

K_W12 zna mechanizmy funkcjonowania języka i mowy w kontekście antropologicznym, socjologicznym i przyrodniczych

K_U02 potrafi w pogłębionym i szerokim zakresie dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac

K_U04 posiada umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki

K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów

K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność, aktywność podczas zajęć, praca pisemna (zarys badań i/lub wstępna relacja z badań).

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Piotr Laskowski, Łukasz Mikołajewski
Group instructors: Piotr Laskowski, Krzysztof Mikołajewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)