Media customs
General data
Course ID: | 3402-10OPBME |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Media customs |
Name in Polish: | Obyczajowość medialna |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot obejmuje analizy wzajemnych zależności między obyczajami a przekazami kultury popularnej. Analiza różnorodnych przekazów medialnych będzie podstawą do rozważań, czy i jak wpływają one na przemiany współczesnej obyczajowości oraz w jaki sposób przemiany obyczajów znajdują swoje odbicie w mediach. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest prześledzenie wzajemnych związków między wytworami kultury popularnej a obyczajami. Prasa, film, telewizja z całą pewnością prezentują i upowszechniają pewne obyczaje, wzory osobowe, style życia, równocześnie jednak publikacje prasowe czy telewizyjne są odbiciem społecznej rzeczywistości, także przemian obyczajowych, jakie dokonują się w ostatnich dziesięcioleciach. Na zajęciach media będą analizowane, jako źródło wiedzy o zmieniających się obyczajach i równocześnie propagatora wzorów obyczajowych. Szczególny nacisk położony zostanie na takie zjawiska prezentowane we współczesnych przekazach medialnych jak przemoc, ciało, konsumpcja. W ramach zajęć studenci poznawać będą analizy przekazów medialnych uwzględniających różne perspektywy teoretyczne. Przedmiotem naszych zainteresowań będą : popularna prasa kobieca, programy reality show, telenowele, reklamy. Przedmiot przewiduje zapoznawanie się z różnymi przekazami medialnymi oraz tekstami na ich temat. |
Bibliography: |
(in Polish) J.Bator “Wizerunek kobiet w reklamie telewizyjnej”, K.Arcimowicz „Obraz mężczyzny w polskich mediach”, M..Halawa” Opery mydlane; opowieść w 5 odcinkach” w „30 najważniejszych programów TV w Polsce”, red. W.Godzic A.Mikołajczyk „Ally McBeal – serial politycznie (nie)poprawny” w „Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji” red. K.Klejsa, G.Skonieczny, Kraków 2002 K.Waletko „Postmodernizm a sprawa Kasi i R,.Marszałek „Kino rzeczy znalezionych”, A.Bisko „Prawie jak sztuka. O współczesnym kiczu wnętrzarskim” w „Kiczosfery współczesności” red. W.J.Burszta, E.A.Sekuła Juan S.V.Mas “Hollywood i marki”, M.Halwa „Życie codzienne z telewizorem”, J.Storey „Studia kulturowe i badania kultury popularnej”, R.C.Allen „On Reading Soaps: A Semiotic Primer” w „Popular Culture. Production and Consumption”, red. C.L.Harrington, D.D.Bielby, Oxford 2001; D.Horton, B.McNair „Seks, demokratyzacja, pożądanie i media, czyli kultura obnażania”, Warszawa 2004, rozdz. 3,4, 11 W.Godzic „Telewizja i jej gatunki po Wielkim Bracie”, M.Krzpiet „Fenomen ekshibicjonizmu w telewizji G.Ptaszek „Talk show. Szczerość na ekranie?”, D.Horton, R.R.Wohl „Komunikacja masowa i paraspołeczna interakcja. Uwagi o intymności na odległość” w „Pejzaże audiowizualne” red. A.Gwóźdź, Kraków 1997; W.Godzic „Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów” M.Czubaj „”Biodra Elvisa Presleya” rozdz. „Śmierć idola”; J.W.Rettberg “Błogowanie” J.B.Thompson „Natura skandalu politycznego” w „Socjologia codzienności”, red. P.Sztompka, M.Bogunia-Borowska; Natalia Krzyżanowska „Medialny obraz (nie)obecności kobiet w sferze publicznej - analiza relacji prasowych poświęconych ‘seks aferze’ w Samoobronie RP w „Societas/Communitas’ nr 6/ 2008 s. 217-232; Ł. Wojtkowski „Amerykańska kampania prezydencka 2004 – przebieg, media i kultura masowa” w”Konteksty kultury popularnej” red. M.Jeziński, M.Wincławska, B.Brodzińska s. 245-274 A.Turek „Sacrum na sprzedaż: symbolika chrześcijańska w reklamie”, |
Learning outcomes: |
(in Polish) • Student definiuje i opisuje współczesne media, reguły ich funkcjonowania • Student wyjaśnia reguły oddziaływania mediów na odbiorców • Student projektuje badania treści przekazów medialnych • Student interpretuje przekaz ideologiczny, wzory, wartości prezentowane w mediach • Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii na temat przekazów medialnych • Student wykazuje kreatywność w zakresie tworzenia projektów dotyczących przekazów medialnych oraz zjawisk społecznych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena ciągła – obecność, przygotowanie do zajęć, aktywność Egzamin z przedmiotu odbywa się przez napisanie eseju na wybrany temat dotyczący obyczajowości medialnej. Temat eseju musi wcześniej zostać skonsultowany z prowadzącą. Na ocenę końcową składają się: • Obecność na zajęciach: (dozwolone maksymalnie 2 nieobecności) • Esej na wybrany temat z zakresu problematyki zajęć |
Practical placement: |
(in Polish) -- |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO WYK-WAR
TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture including practical activities, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Joanna Śmigielska | |
Group instructors: | Joanna Śmigielska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture including practical activities - Examination |
Copyright by University of Warsaw.