University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Media customs

General data

Course ID: 3402-10OPBME
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Media customs
Name in Polish: Obyczajowość medialna
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses
obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot obejmuje analizy wzajemnych zależności między obyczajami a przekazami kultury popularnej. Analiza różnorodnych przekazów medialnych będzie podstawą do rozważań, czy i jak wpływają one na przemiany współczesnej obyczajowości oraz w jaki sposób przemiany obyczajów znajdują swoje odbicie w mediach.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest prześledzenie wzajemnych związków między wytworami kultury popularnej a obyczajami. Prasa, film, telewizja z całą pewnością prezentują i upowszechniają pewne obyczaje, wzory osobowe, style życia, równocześnie jednak publikacje prasowe czy telewizyjne są odbiciem społecznej rzeczywistości, także przemian obyczajowych, jakie dokonują się w ostatnich dziesięcioleciach. Na zajęciach media będą analizowane, jako źródło wiedzy o zmieniających się obyczajach i równocześnie propagatora wzorów obyczajowych. Szczególny nacisk położony zostanie na takie zjawiska prezentowane we współczesnych przekazach medialnych jak przemoc, ciało, konsumpcja. W ramach zajęć studenci poznawać będą analizy przekazów medialnych uwzględniających różne perspektywy teoretyczne. Przedmiotem naszych zainteresowań będą : popularna prasa kobieca, programy reality show, telenowele, reklamy. Przedmiot przewiduje zapoznawanie się z różnymi przekazami medialnymi oraz tekstami na ich temat.

Bibliography: (in Polish)

J.Bator “Wizerunek kobiet w reklamie telewizyjnej”,

K.Arcimowicz „Obraz mężczyzny w polskich mediach”,

M..Halawa” Opery mydlane; opowieść w 5 odcinkach” w „30 najważniejszych programów TV w Polsce”, red. W.Godzic

A.Mikołajczyk „Ally McBeal – serial politycznie (nie)poprawny” w „Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji” red. K.Klejsa,

G.Skonieczny, Kraków 2002 K.Waletko „Postmodernizm a sprawa Kasi i

R,.Marszałek „Kino rzeczy znalezionych”,

A.Bisko „Prawie jak sztuka. O współczesnym kiczu wnętrzarskim” w „Kiczosfery współczesności” red. W.J.Burszta, E.A.Sekuła

Juan S.V.Mas “Hollywood i marki”,

M.Halwa „Życie codzienne z telewizorem”,

J.Storey „Studia kulturowe i badania kultury popularnej”,

R.C.Allen „On Reading Soaps: A Semiotic Primer” w „Popular Culture. Production and Consumption”, red. C.L.Harrington, D.D.Bielby, Oxford 2001; D.Horton,

B.McNair „Seks, demokratyzacja, pożądanie i media, czyli kultura obnażania”, Warszawa 2004, rozdz. 3,4, 11

W.Godzic „Telewizja i jej gatunki po Wielkim Bracie”,

M.Krzpiet „Fenomen ekshibicjonizmu w telewizji

G.Ptaszek „Talk show. Szczerość na ekranie?”,

D.Horton, R.R.Wohl „Komunikacja masowa i paraspołeczna interakcja. Uwagi o intymności na odległość” w „Pejzaże audiowizualne” red. A.Gwóźdź, Kraków 1997;

W.Godzic „Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów”

M.Czubaj „”Biodra Elvisa Presleya” rozdz. „Śmierć idola”;

J.W.Rettberg “Błogowanie”

J.B.Thompson „Natura skandalu politycznego” w „Socjologia codzienności”, red. P.Sztompka, M.Bogunia-Borowska;

Natalia Krzyżanowska „Medialny obraz (nie)obecności kobiet w sferze publicznej - analiza relacji prasowych poświęconych ‘seks aferze’ w Samoobronie RP w „Societas/Communitas’ nr 6/ 2008 s. 217-232;

Ł. Wojtkowski „Amerykańska kampania prezydencka 2004 – przebieg, media i kultura masowa” w”Konteksty kultury popularnej” red. M.Jeziński, M.Wincławska, B.Brodzińska s. 245-274

A.Turek „Sacrum na sprzedaż: symbolika chrześcijańska w reklamie”,

Learning outcomes: (in Polish)

• Student definiuje i opisuje współczesne media, reguły ich funkcjonowania

• Student wyjaśnia reguły oddziaływania mediów na odbiorców

• Student projektuje badania treści przekazów medialnych

• Student interpretuje przekaz ideologiczny, wzory, wartości prezentowane w mediach

• Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii na temat przekazów medialnych

• Student wykazuje kreatywność w zakresie tworzenia projektów dotyczących przekazów medialnych oraz zjawisk społecznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena ciągła – obecność, przygotowanie do zajęć, aktywność

Egzamin z przedmiotu odbywa się przez napisanie eseju na wybrany temat dotyczący obyczajowości medialnej. Temat eseju musi wcześniej zostać skonsultowany z prowadzącą.

Na ocenę końcową składają się:

• Obecność na zajęciach: (dozwolone maksymalnie 2 nieobecności)

• Esej na wybrany temat z zakresu problematyki zajęć

Practical placement: (in Polish)

--

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture including practical activities, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Joanna Śmigielska
Group instructors: Joanna Śmigielska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture including practical activities - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)