University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Procedures of Evaluation Research

General data

Course ID: 3402-10PBE
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Procedures of Evaluation Research
Name in Polish: Procedury badań ewaluacyjnych
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności umożliwiających ewaluację polityki, projektów i programów publicznych, zarówno w fazie przygotowywania jak i oceny przebiegu i efektów ich realizacji.

Zajęcia mają również charakter praktyczny, a w ich ramach przewidziana jest realizacja projektu badawczego.

Full description: (in Polish)

W ostatnich latach badania ewaluacyjne, rozumiane jako ocena przedsięwzięć prowadzonych przez władze publiczne, stały się jednym z najszybciej rozwijających się dyscyplin naukowych. Rosnące zainteresowanie badaniami ewaluacyjnymi jest efektem zarówno coraz większych możliwości poznawania i wyjaśniania rzeczywistości przez nauki społeczne, jak też wynika z powszechnie artykułowanych oczekiwań dotyczących praktycznych funkcji nauk społecznych.

W Polsce, zainteresowanie ewaluacją jest w znaczącym stopniu konsekwencją akcesji Polski do Unii Europejskiej. Przepisy Unii Europejskiej wymagają prowadzenia ewaluacji wszystkich programów i projektów unijnych. Stąd też, różne formy badań ewaluacyjnych stały się istotnym elementem cyklu zarządzania funduszami europejskimi. Prowadzenie ewaluacji wymaga wykształcenia licznej grupy ekspertów-ewaluatorów zatrudnianych zarówno w administracji publicznej, jak i w ośrodkach naukowych i firmach badawczych oceniających efekty działań publicznych.

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności wykorzystywanych przy ocenie planowania, przebiegu i efektów działań publicznych. Cel zostanie zrealizowany w ramach przeprowadzanego przez słuchaczy projektu badawczego w ramach ewaluacji projektów edukacyjnych.

Ważnym obszarem badań ewaluacyjnych jest edukacja. Ewaluuje się, programy kształcenia, szkoły, wyniki nauczania formalnego i kompetencje. Ewaluację prowadzi się zarówno metodami ilościowymi jak i jakościowymi.

Bibliography: (in Polish)

1. Zaproszenie do ewaluacji, Monika Bartosiewicz-Niziołek, Monika Marcinkowska-Bachlińska, Wanda Kozyra, Alicja Karczmarczyk, Joanna Żebrowska, KOWEZiU 2014

2. Tomasz Sobierajski, Zaproszenie do monitorowania, KOWEZiU 2015

3. Charakterystyka i schematy badań ewaluacyjnych.

Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN 2009, Badania ewaluacyjne, s. 388 - 418

4. Badania o chrakterze ilościowym i jakościowym w ewaluacji.

George Ritzer, Klasyczna teoria socjologiczna, Zysk 2000, Ku bardziej zintegrowanemu paradygmatowi socjologicznemu, s. 317 – 322

George Kamberelis, Greg Dimitriadis, Wywiady zogniskowane, [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, PWN 2010, s. 351-390

5. Metody analizy dokumentów zastanych.

Sztumski Janusz, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk 2005, rozdział 9, s. 182-191

6. Etyka badacza w realizacji badań ewaluacyjnych.

Clifford G. Christinas, Etyka i polityka w badaniach jakościowych, [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, PWN 2010, s. 207-239

7. Charakterystyka raportu końcowego z badań ewaluacyjnych

Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN 2011, rozdział 3, 50 -75

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć student:

¬ posiada wiedzę na temat metod stosowanych w procesie badań ewaluacyjnych

¬ potrafi wskazań podstaowe techniki badawcze wykorzystywane w procesie badań ewaluacyjnych

¬ potrafi stworzyć narzędzia do analizy ilościowej i jakościowej w ramach badań ewaluacyjnych

¬ rozumie podstawowe ograniczenia metodologiczne i etyczne wynikające z realizacji badań ewaluacyjnych

¬ potrafi przełożyć wskaźniki na pytania badawcze i pytania w kwestionariuszach wykorzystywanych w badaniu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin – sprawdzający wiedzę nabytą w trakcie zajęć

Ćwiczenia praktyczne – ocena analizy danych, projektów badania ewaluacyjnego oraz projektów narzędzi ewaluacyjnych przedstawianych w trakcie zajęć

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Tomasz Sobierajski
Group instructors: Tomasz Sobierajski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Tomasz Sobierajski
Group instructors: Tomasz Sobierajski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)