Procedures of Evaluation Research
General data
Course ID: | 3402-10PBE |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | Procedures of Evaluation Research |
Name in Polish: | Procedury badań ewaluacyjnych |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności umożliwiających ewaluację polityki, projektów i programów publicznych, zarówno w fazie przygotowywania jak i oceny przebiegu i efektów ich realizacji. Zajęcia mają również charakter praktyczny, a w ich ramach przewidziana jest realizacja projektu badawczego. |
Full description: |
(in Polish) W ostatnich latach badania ewaluacyjne, rozumiane jako ocena przedsięwzięć prowadzonych przez władze publiczne, stały się jednym z najszybciej rozwijających się dyscyplin naukowych. Rosnące zainteresowanie badaniami ewaluacyjnymi jest efektem zarówno coraz większych możliwości poznawania i wyjaśniania rzeczywistości przez nauki społeczne, jak też wynika z powszechnie artykułowanych oczekiwań dotyczących praktycznych funkcji nauk społecznych. W Polsce, zainteresowanie ewaluacją jest w znaczącym stopniu konsekwencją akcesji Polski do Unii Europejskiej. Przepisy Unii Europejskiej wymagają prowadzenia ewaluacji wszystkich programów i projektów unijnych. Stąd też, różne formy badań ewaluacyjnych stały się istotnym elementem cyklu zarządzania funduszami europejskimi. Prowadzenie ewaluacji wymaga wykształcenia licznej grupy ekspertów-ewaluatorów zatrudnianych zarówno w administracji publicznej, jak i w ośrodkach naukowych i firmach badawczych oceniających efekty działań publicznych. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności wykorzystywanych przy ocenie planowania, przebiegu i efektów działań publicznych. Cel zostanie zrealizowany w ramach przeprowadzanego przez słuchaczy projektu badawczego w ramach ewaluacji projektów edukacyjnych. Ważnym obszarem badań ewaluacyjnych jest edukacja. Ewaluuje się, programy kształcenia, szkoły, wyniki nauczania formalnego i kompetencje. Ewaluację prowadzi się zarówno metodami ilościowymi jak i jakościowymi. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Zaproszenie do ewaluacji, Monika Bartosiewicz-Niziołek, Monika Marcinkowska-Bachlińska, Wanda Kozyra, Alicja Karczmarczyk, Joanna Żebrowska, KOWEZiU 2014 2. Tomasz Sobierajski, Zaproszenie do monitorowania, KOWEZiU 2015 3. Charakterystyka i schematy badań ewaluacyjnych. Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN 2009, Badania ewaluacyjne, s. 388 - 418 4. Badania o chrakterze ilościowym i jakościowym w ewaluacji. George Ritzer, Klasyczna teoria socjologiczna, Zysk 2000, Ku bardziej zintegrowanemu paradygmatowi socjologicznemu, s. 317 – 322 George Kamberelis, Greg Dimitriadis, Wywiady zogniskowane, [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, PWN 2010, s. 351-390 5. Metody analizy dokumentów zastanych. Sztumski Janusz, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk 2005, rozdział 9, s. 182-191 6. Etyka badacza w realizacji badań ewaluacyjnych. Clifford G. Christinas, Etyka i polityka w badaniach jakościowych, [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, PWN 2010, s. 207-239 7. Charakterystyka raportu końcowego z badań ewaluacyjnych Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN 2011, rozdział 3, 50 -75 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć student: ¬ posiada wiedzę na temat metod stosowanych w procesie badań ewaluacyjnych ¬ potrafi wskazań podstaowe techniki badawcze wykorzystywane w procesie badań ewaluacyjnych ¬ potrafi stworzyć narzędzia do analizy ilościowej i jakościowej w ramach badań ewaluacyjnych ¬ rozumie podstawowe ograniczenia metodologiczne i etyczne wynikające z realizacji badań ewaluacyjnych ¬ potrafi przełożyć wskaźniki na pytania badawcze i pytania w kwestionariuszach wykorzystywanych w badaniu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin – sprawdzający wiedzę nabytą w trakcie zajęć Ćwiczenia praktyczne – ocena analizy danych, projektów badania ewaluacyjnego oraz projektów narzędzi ewaluacyjnych przedstawianych w trakcie zajęć |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Tomasz Sobierajski | |
Group instructors: | Tomasz Sobierajski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Tomasz Sobierajski | |
Group instructors: | Tomasz Sobierajski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Copyright by University of Warsaw.