University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Human rights 1

General data

Course ID: 3402-10PCZ1
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Human rights 1
Name in Polish: Prawa człowieka 1
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Zadaniem przedmiotu jest prezentacja założeń teoretycznych systemu praw człowieka, prezentacja uniwersalnego i europejskiego systemu ochrony praw człowieka, orzecznictwa w tym zakresie, oraz funkcjonowania aparatu sprawiedliwości w omawianym zakresie.

Full description: (in Polish)

Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką międzynarodowego systemu ochrony praw człowieka w kontekście teorii i dyskusji założeń współczesnej demokracji liberalnej. W trakcie wykładu prezentowane są założenia uniwersalnego i europejskiego systemu ochrony praw człowieka ze szczególnym uwzględnieniem Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i jej wykładni czynionej przez Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu. Omawiany jest ponadto sposób funkcjonowania Trybunału i zasady korzystania z jego kompetencji.

Ćwiczenia: celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy w zakresie pojęć, genezy, a także rozwoju idei praw człowieka. Zrozumienie kontekstu społeczno-kulturowego omawianych zjawisk, a także teoretycznych podstaw organizacji i funkcjonowania instytucji podejmujących problematykę praw człowieka.

Bibliography: (in Polish)

Andrzej Redelbach „Prawa naturalne – prawa człowieka – wymiar sprawiedliwości”, Tonik, Toruń 2000 (od rozdziału 3)

Marek A. Nowicki „Wokół Konwencji Europejskiej”, Biblioteka Palestry, Warszawa 1992

Marek A. Nowicki „Kamienie milowe. Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka”, Scholar, 1997

Piotr Hofmański „Europejska Konwencja Praw Człowieka i jej znaczenie dla prawa karnego”, Temida 2, 1993

„Prawa człowieka, tolerancja i jej granice”, red. I. Jakubowska-Branicka, ISNS UW Warszawa 2002

I. Jakubowska-Branicka „Granice praw i wolności. Orzecznictwo Trybunału Praw człowieka”

I. Jakubowska-Branicka „Prawa Człowieka – tolerancja i jej granice. Czy jesteśmy tolerancyjni”

Prawa człowieka w UE: Można korzystać z podręcznika Grażyny Michałowskiej „Ochrona Praw człowieka w Radzie Europy i w Unii Europejskiej”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 oraz aktualne dokumenty UE dotyczące praw człowieka

M. Walzer „O tolerancji” PIW, Warszawa 1999 (koniecznie rozdział 1 i 2)

„O tolerancji we współczesnej demokracji liberalnej”, red. I. Jakubowska-Branicka, TRIO, Warszawa 2010

Learning outcomes: (in Polish)

Uczestnik zajęć:

1. ma podstawową wiedzę z zakresu teorii praw człowieka jako podstawy normatywnej współczesnej demokracji liberalnej, znajomość uniwersalnego i regionalnych systemów ochrony praw człowieka; orzecznictwa i funkcjonowania Trybunału Praw Człowieka; dylematów granic praw i wolności w paradygmacie współczesnej demokracji liberalnej.

2. ma wiedzę o systemie aksjologicznym leżącym u podstaw współczesnej demokracji liberalnej

3. potrafi prawidłowo interpretować i analizować zjawiska społeczne w kontekście teorii i prawa praw człowieka

4. potrafi wykorzystywać zdobyta wiedzę dla układania strategii rozwiązywania problemów społecznych w omawianym zakresie

5. potrafi tworzyć projekty społeczne w zakresie realizacji prawa praw człowieka

6. potrafi wskazać i zdefiniować elementy systemu prawnego oraz działań społecznych niezgodne z paradygmatem aksjologii współczesnej demokracji liberalnej.

7. posiada umiejętność analizy zagrożeń i wyzwań dla idei praw człowieka we współczesnym świecie oraz umiejętność kreowania zasad relacji państwo- jednostka oraz pomiędzy jednostkami, często reprezentującymi różne kultury, zgodnie z paradygmatem międzynarodowego prawa praw człowieka

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Ocena ciągła – uwzględniająca obecność na zajęciach i aktywność

2. Egzamin pisemny

30 godzin kontaktowych

25 godzin przygotowania do egzaminu

25 godzin – przygotowanie do zajęć

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 10 places more information
Coordinators: Iwona Jakubowska-Branicka
Group instructors: Iwona Jakubowska-Branicka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)