Psychology of Conflict
General data
Course ID: | 3402-10PKNZ |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Psychology of Conflict |
Name in Polish: | Psychologia konfliktu |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
OR
6.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przedmiot realizowany na ścieżce "Negocjacje i mediacje" na I roku studiów magisterskich |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają formę konwersatorium. Punktem wyjścia jest pytanie "Co to jest konflikt?" - jak rozumiane jest pojęcie konfliktu potocznie i w różnych koncepcjach psychospołecznych. Następnie prezentowany jest przegląd niektórych koncepcji psychologii społecznej, które wyjaśniają mechanizmy funkcjonowania ludzi w sytuacjach konfliktowych. Na ostatnich zajęciach omówione są konflikty na poziomie grupowym - także te o zasięgu globalnym oraz tzw. konflikty trudno rozwiązywalne. |
Full description: |
(in Polish) Główne grupy zagadnień omawiane na zajęciach: 1. Konflikt - problemy definicyjne.2. Gra eksperymentalna jako model sytuacji konfliktowej. Teoria gier jako normatywny i opisowy model konfliktu. 3. Deutscha "wzorzec konfliktu" Współzależność społeczna jako źródło sytuacji konfliktowych. 3. Dynamika i eskalacja konfliktu Czynniki powodujące eskalacje konfliktu Koło konfliktu - koncepcja Moore'a 4. Style działania w konflikcie. 5. Procesy postrzegania w sytuacji konfliktowej - konflikt danych i konflikt relacji. 6. Procesy komunikacji w konflikcie. 7. Władza a konflikt. 8. Konflikty międzygrupowe. 9.Konflikty na poziomie globalnym (globalne dylematy społeczne). 10. Konflikty trudni rozwiązywalne. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Zajęcia organizacyjne 2. Co to jest konflikt? S.Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów”, UNUS 1999, r. IV „Istota konfliktu”, s. 141 – 152; 3. Gra symulacyjna 4. Omówienie wyników gry – tekst pomocniczy do omówienia Z. Czwartosz, „Refleksje nad zastosowaniem teorii gier w naukach społecznych” – tekst przesłany 5. Rywalizacja i współpraca, M. Deutsch,, r. „Rywalizacja i współpraca”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 21 - 35; 6. Style działania w konflikcie, Doing Conflict: Styles, Strategies and Tactics – tekst przesłany 7. Postrzeganie w sytuacji konfliktu (konflikt danych), B. Wojciszke, „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej”, Warszawa 2002, r.2 „Wiedza i sądy o świecie społecznym”, s. 57 – 68 oraz s. 80 – 98; 8. Postrzeganie osób w konflikcie (konflikt relacji), B. Wojciszke, „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej”, Warszawa 2002, r. 3 „Spostrzeganie osób”, s. 99 – 135; 9. Komunikacja w konflikcie. R. M. Krauss, E. Morsella, „Konflikt a komunikacja”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 131 – 143; 10. Władza w konflikcie, P. T. Coleman, r. „Konflikt a władza”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 108 – 126; 11. Władza w konflikcie – c. d. – lektura jak wyżej 12. Konflikt międzygrupowy, R. J. Fisher, r. 8 „Konflikt międzygrupowy”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 166 – 180; 13. Globalne dylematy i konflikty, D. T. Kenrick, S. L. Neuberg, R. B. Cialdini, Psychologia społeczna”, Gdańsk 2002, r. 13 „Globalne dylematy społeczne”, s. 649 – 696; 14. Trudne konflikty, P. T. Coleman, r. 21 „Konflikt trudno rozwiązywalny”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 424 – 443; 15. Test zaliczeniowy |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć student: - zna teorie psychologiczno - społeczne umożliwiające analizę i diagnozę konfliktów, - rozumie mechanizmy psychologiczne i społeczne, które warunkują źródła, przebieg i eskalację konfliktów, - potrafi wskazać różne rodzaje konfliktu oraz rozumie ich wzajemne relacje warunkujące dynamikę sytuacji konfliktowej zarówno na poziomie konfliktów interpersonalnych jak i międzygrupowych . |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Opanowanie treści zajęć i lektur sprawdzane testem pisemnym. Test składa się z ok. 18 pytań otwartych i zamkniętych. Limit nieobecności na zajęciach: 2 nieobecności. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Ewa Gniazdowska | |
Group instructors: | Ewa Gniazdowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Ewa Gniazdowska | |
Group instructors: | Ewa Gniazdowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.