University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Obligatory Practice

General data

Course ID: 3402-10PRAK
Erasmus code / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Obligatory Practice
Name in Polish: Praktyki obowiązkowe
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest poszerzenie i weryfikacja wiedzy teoretycznej zdobytej w czasie studiów oraz kształtowanie umiejętności i kompetencji potrzebnych dla wykonywania zawodu socjologa. Szczególny nacisk kładziony jest na praktyczne przygotowanie studentów do prowadzenia badań społecznych.

Zależnie od programu ścieżki specjalizacyjnej, student odbywa praktykę w formie „stażu” w wybranej przez siebie Instytucji/Firmie (model podstawowy) lub biorąc udział w badaniach społecznych realizowanych w ramach obozu naukowo-badawczego czy warsztatu badacza.

Full description: (in Polish)

Szczegółowe cele praktyk:

• poszerzenie wiedzy zdobytej na studiach i rozwijanie umiejętności jej wykorzystania,

• kształtowanie konkretnych umiejętności zawodowych związanych bezpośrednio z miejscem odbywania praktyki,

• kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metodologii badań społecznych,

• kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się,

• poznanie funkcjonowania struktury organizacyjnej, zasad organizacji pracy i podziału kompetencji, procedur, procesu planowania pracy, kontroli,

• doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej, pracy zespołowej, efektywnego zarządzania czasem, sumienności, odpowiedzialności za powierzone zadania,

• kształtowania umiejętności stosowania zasad etyki zawodowej.

Ramowy program praktyk, realizowanych w Instytucji/Firmie (dziale Instytucji /Firmy):

1. Poznanie struktury organizacyjnej, sposobu zarządzania, prowadzonej dokumentacji oraz podstaw prawnych funkcjonowania podmiotu.

2. Zapoznanie się z zadaniami, strategią i formami działania podmiotu.

3. Zapoznanie się z zakresem czynności i odpowiedzialności pracownika zatrudnionego na wybranym stanowisku pracy.

4. Wykonywanie zadań i obowiązków zleconych przez pracodawcę, ukierunkowanych na osiągniecie celów i efektów uczenia się.

5. Identyfikacja relacji podmiotu z otoczeniem społecznym.

6. Uczestnictwo w pracach grupy zadaniowej skoncentrowanej na rozwiązaniu określonego problemu społecznego/ realizacji projektu społecznego.

7. Opracowanie pisemnego sprawozdania z praktyki.

Treści kształcenia:

1.Schemat organizacyjny instytucji i funkcjonalne powiązania pomiędzy jej elementami. 2. Obszar działania wybranej jednostki organizacyjnej. 3. Kompetencje związane z wykonywaniem zawodu socjologa. 4. Pracownik w sytuacji zadaniowej – efektywność pracy, odpowiedzialność za powierzone zadania. 5. Relacje pomiędzy strukturami i instytucjami społecznymi. 6. .Funkcjonowanie zespołu zadaniowego (podział zadań, komunikacja w grupie, ocena rezultatów podejmowanych działań).

Indywidualne plany praktyk będą się różnić w zależności od specyfiki funkcjonowania podmiotu oraz uzgodnień między organizatorem praktyki, studentem a uczelnią.

Procedura organizacji praktyk (model podstawowy):

1) poinformowanie studentów o zasadach i warunkach oraz potencjalnych miejscach odbywania praktyk;

2) zatwierdzenie przez Opiekuna praktyk zgłoszonej przez studenta propozycji miejsca odbywania praktyk;

3) uzgodnienie przez studenta programu praktyki oraz efektów, jakie ma przynieść praktyka z osobą nadzorującą praktykę z ramienia podmiotu oraz z Opiekunem praktyk ze strony Instytutu;

4) zawarcie porozumienie między Instytutem a podmiotem przyjmującym na praktykę w sprawie organizacji praktyki, dostarczenie przez studenta podpisanego przez obie strony porozumienia Opiekunowi praktyk; złożenie Pełnomocnikowi ds. praktyk wniosku o ubezpieczenie NNW w okresie odbywania praktyki;

5) realizacja przez studenta programu praktyki; dostarczenie Instytucji/Firmie formularza oceny praktyk; uzyskanie zaświadczenia o odbyciu praktyki; opracowanie pisemnego sprawozdania z praktyki;

6) rozliczenie praktyki przez Opiekuna praktyk na podstawie przedstawionych dokumentów, wystawienie oceny w Arkuszu oceny efektów uczenia się;

7) sprawdzenie przez Pełnomocnika ds. praktyk przekazanej przez Opiekuna dokumentacji, wpisanie oceny w protokole USOS.

Opiekun praktyk może nie wyrazić zgody na odbycie praktyki w podmiocie wskazanym przez studenta, jeżeli: 1/ charakter jego działalności nie pozostaje w merytorycznym związku z profilem kierunku studiów, 2/ jego potencjał instytucjonalny nie gwarantuje realizacji programu praktyki oraz osiągnięcia celów i efektów uczenia się zdefiniowanych dla praktyk na danej ścieżce specjalizacyjnej.

Student może odbyć praktykę w ramach jednostek organizacyjnych uczelni, o ile proponowany program praktyk pozwoli – w ocenie Opiekuna – osiągnąć odpowiednie dla ścieżki efekty uczenia się. W niektórych przypadkach zawarcie porozumienia nie jest wymagane, student odbywa praktykę na podstawie skierowania wydanego przez Opiekuna. Procedurę należy uzgodnić z Pełnomocnikiem ds. praktyk.

Każde miejsce (i forma) odbywania praktyki musi być zaakceptowane przez Opiekuna praktyk przed jej rozpoczęciem.

Procedurę organizacji i przebiegu praktyk badawczych określa Opiekun praktyk.

Bibliography: (in Polish)

• Zasady odbywania praktyk na studiach pierwszego stopnia ISNS

• Porozumienie w sprawie organizacji praktyk (dwustronne)

• Porozumienie w sprawie organizacji praktyk (trójstronne)

• Ramowy program praktyki

• Skierowanie na praktykę

• Zaświadczenie o odbyciu praktyki

• Wniosek o zaliczenie praktyki

• Zasady i tryb ubezpieczania studentów od następstw nieszczęśliwych wypadków

• Program praktyk studenckich w administracji publicznej

Dokumenty dostępne są na stronie: http//www.isns.uw.edu.pl/dla studentów/praktyki

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza studenta

1) ma poszerzoną wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych [K_W02]

2) ma poszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie działającym w strukturach i instytucjach społecznych [K_W03]

3) zna zasady etyczne kategorii zawodowych właściwych dla nauk społecznych i prawidłowo się nimi posługuje [K_W03]

Umiejętności studenta

1) potrafi trafnie analizować i badać konkretne procesy i zjawiska społeczne, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk społecznych [K_U02]

2) posiada umiejętność skutecznego komunikowania się w relacjach zawodowych [K_U02]

3) potrafi samodzielnie analizować propozycje rozwiązań określonych problemów społecznych, wskazując ich wady i zalety [K_U03]

Kompetencje społeczne studenta

1) jest przygotowany do pracy i współdziałania w zespołach zadaniowych [K_K01]

2) potrafi przewidzieć skutki własnych działań i działań całego zespołu [K_02]

3) sumiennie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania związane z funkcjonowaniem w różnych rolach i grupach społecznych [K_K03]

Sposób weryfikacji efektów uczenia się:

zadanie wykonywane indywidualnie lub grupowo, zaliczenie na ocenę zgodnie z wymogami przedstawionymi w sylabusach praktyk

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczania praktyk

Podstawą zaliczenia praktyki jest: uzgodnienie miejsca i programu praktyki przed jej rozpoczęciem, zrealizowanie wymiaru praktyki, wywiązanie się z zadań określonych w programie praktyki, prawidłowe udokumentowanie przebiegu praktyki.

Ocena osiągniętych efektów uczenia się dokonywana jest na podstawie analizy dokumentacji przedłożonej przez studenta.

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest osiągnięcie przez studenta przynajmniej niskiego poziomu zakładanych efektów uczenia się. Decydujące znaczenie ma ocena i opinia wyrażona przez pracodawcę. W przypadku wątpliwości co do osiągnięcia wymaganych efektów uczenia się przeprowadzana jest ze studentem rozmowa indywidualna w celu ich potwierdzenia. Student może być również proszony o uzupełnienie dokumentacji.

Formy dokumentowania osiągniętych efektów uczenia się:

1) praktyka realizowana w podmiotach zewnętrznych: porozumienie, program, zaświadczenie, sprawozdanie z praktyki;

2) udział w warsztacie badacza/ obozie naukowo-badawczym organizowanym w ramach ścieżki dla potrzeb praktyki: sprawozdanie z praktyki oraz materiały z badań (zgodnie z wymaganiami Opiekuna);

3) zatrudnienie/ staż: zaświadczenie o zatrudnieniu lub umowa o pracę/umowa zlecenie, wniosek o zaliczeniu praktyki na podstawie zatrudnienia, sprawozdanie;

4) prowadzenie działalności gospodarczej: zaświadczenie lub inny dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej, wniosek o zaliczenie praktyki na podstawie prowadzenia działalności gospodarczej, sprawozdanie;

5) wolontariat w podmiotach zewnętrznych: umowa wolontariatu/zaświadczenie, wniosek o zaliczenie praktyki na podstawie podejmowania innych form działalności, sprawozdanie;

6) praca na rzecz kół naukowych w ramach UW: zaświadczenie, wniosek o zaliczenie praktyki na podstawie podejmowania innych form działalności, sprawozdanie;

7) podejmowanie innych form aktywności uniwersyteckiej /pozauniwersyteckiej: sposób dokumentowania praktyki określany jest indywidualnie w porozumieniu z Opiekunem oraz Pełnomocnikiem ( przed rozpoczęciem praktyki).

Practical placement: (in Polish)

Praktyki

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Placement, 120 hours, 60 places more information
Coordinators: Barbara Audycka-Zandberg
Group instructors: Barbara Audycka-Zandberg, Agata Gójska, Aleksandra Herman, Bartosz Kamiński, Paweł Orzechowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Placement - Grading

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Placement, 120 hours, 70 places more information
Coordinators: Barbara Audycka-Zandberg
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Placement - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)