University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

General psychology

General data

Course ID: 3402-10PSO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: General psychology
Name in Polish: Psychologia ogólna
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat głównych teorii dotyczących wyjaśniania ludzkich zachowań oraz zapoznanie studentów z podstawowymi procesami i mechanizmami, dzięki którym ludzie poznają i starają się zrozumieć świat, w tym otoczenie społeczne.

Full description: (in Polish)

Podstawowe kierunki i koncepcje psychologiczne: psychologia klasyczna, psychologia postaci, psychoanaliza i neopsychoanaliza, behawioryzm i neobehawioryzm, psychologia poznawcza, psychologia humanistyczna.

Fizjologiczne mechanizmy działania Centralnego Układu Nerwowego; budowa i funkcjonowanie neuronu, ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy, autonomiczny układ nerwowy.

Struktura funkcjonalna Centralnego Układu Nerwowego – kanały informacyjne, właściwości, ograniczenia (zakres odbieranych bodźców, zakres różnicowania bodźców, habituacja).

Niespecyficzne funkcje kanałów informacyjnych – aktywacja kory mózgowej (rola tworu siatkowatego), skutki deprywacjj sensorycznej, zapotrzebowanie na stymulację i jego związek z temperamentem.

Temperament – - konstytucjonalne typologie temperamentu typologie Pawłowa i neopawłowistów, teorie Eysencka, RTT Strelaua, pojęcia temperamentu „trudnego” i temperamentalnego czynnika ryzyka.

Specyficzne funkcje aparatu poznawczego, odbieranie i przetwarzanie informacji. Elementarne właściwości procesu spostrzegania – wyodrębnianie percepcyjne, stałość spostrzeżeń. Teorie rozpoznawania (template matching, feature analysis. Teoria aktywnej syntezy - przewidywanie tego co może się pojawić na podstawie kontekstu i dotychczasowych doświadczeń). Teoria gotowości percepcyjnej Brunera, praktyczne konsekwencje wynikające z w/w teorii, testy projekcyjne, efekt „etykietkowania” w poznawaniu ludzi (labeling). Rola schematów poznawczych w poznawaniu ludzi.

Pamięć – struktura, organizacja funkcjonalna. Wielomagazynowy model pamięci. organizacja LTM (pamięć semantyczna, epizodyczna, proceduralna).

Myślenie –.definicja (reguły, operacje), związek myślenia ze świadomością i z językiem, rodzaje sytuacji problemowych, metody badania.

[1] rozwiązywanie problemów (elementy sytuacji problemowej, fazy procesu rozwiązywania problemów, symulacja a sztuczna inteligencja, symulacja procesów komunikacyjnych);

[2] podejmowanie decyzji (pojęcie racjonalności, ocena użyteczności – strategie, ocena prawdopodobieństwa – osobliwości ocen dokonywanych przez ludzi).

Język i komunikowanie się. Język jako system dwuklasowy. Pojęcie kompetencji językowej w teorii N.Chomskiego (struktura głęboka i powierzchniowa, gramatyka transformacyjno-generatywna), kody mowy wg B.Bernsteina, pojęcie kompetencji komunikacyjnej, komunikacja niewerbalna (mimika, gestykulacja, postawa ciała, głos, proksemika).

Emocje. Podstawowe komponenty procesu emocjonalnego (pobudzenie, znak, treść), różnice między afektem, emocją, uczuciem i nastrojem, mimiczna ekspresja emocji. Czynniki wywołujące emocje. Stres i jego zwalczanie.

Biologiczne i osobowościowe uwarunkowania i osobliwości funkcjonowania poznawczego człowieka.

Treści omawiane podczas zajęć są udostępniane studentom w postaci nagrań audio-wideo.

W razie zaistnienia takiej potrzeby poszczególne zajęcia mogą być prowadzone w trybie zdalnym.

Bibliography: (in Polish)

Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, wybrane fragmenty części I – IV

Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 2, s.58-83

Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 4, s.158-172

Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 4, s.138-158

Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 6, s.224-266

Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 7, s.267-309

Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 9, s.350-388

Tomaszewski T. (red.), Psychologia, r. 10, s. 700-735

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, r. 5, s. 183-213

Maruszewski T., Psychologia poznawcza, Polskie Tow. Semiotyczne, Warszawa 1996, s. 204-228

Lindsay P.H., Norman D.A., Procesy przetwarzania informacji u człowieka, PWN, Warszawa 1984, r.15, s. 527-553

Kofta M., Szustrowa T., Złudzenie, które pozwalają żyć, PWN, Warszawa 1991, r.3, s. 67-100

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student dysponuje wiedzą na temat głównych teorii i koncepcji psychologicznych, rozumie podstawowe zasady funkcjonowania Centralnego Układu Nerwowego, rozumie podstawowe uwarunkowania i osobliwości poznawczego funkcjonowania człowieka, w tym spostrzegania, zapamiętywania, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji oraz werbalnego i niewerbalnego komunikowania się, dysponuje wiedzą na temat emocjonalno-motywacyjnych i osobowościowych uwarunkowań zachowania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Testowy egzamin pisemny, przystosowany do przeprowadzenia w trybie stacjonarnym albo zdalnym.

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na co najmniej 80% zajęć.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 80 places more information
Coordinators: Marek Kłosiński
Group instructors: Marek Kłosiński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 90 places more information
Coordinators: Marek Kłosiński
Group instructors: Marek Kłosiński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)