General psychology
General data
Course ID: | 3402-10PSO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | General psychology |
Name in Polish: | Psychologia ogólna |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat głównych teorii dotyczących wyjaśniania ludzkich zachowań oraz zapoznanie studentów z podstawowymi procesami i mechanizmami, dzięki którym ludzie poznają i starają się zrozumieć świat, w tym otoczenie społeczne. |
Full description: |
(in Polish) Podstawowe kierunki i koncepcje psychologiczne: psychologia klasyczna, psychologia postaci, psychoanaliza i neopsychoanaliza, behawioryzm i neobehawioryzm, psychologia poznawcza, psychologia humanistyczna. Fizjologiczne mechanizmy działania Centralnego Układu Nerwowego; budowa i funkcjonowanie neuronu, ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy, autonomiczny układ nerwowy. Struktura funkcjonalna Centralnego Układu Nerwowego – kanały informacyjne, właściwości, ograniczenia (zakres odbieranych bodźców, zakres różnicowania bodźców, habituacja). Niespecyficzne funkcje kanałów informacyjnych – aktywacja kory mózgowej (rola tworu siatkowatego), skutki deprywacjj sensorycznej, zapotrzebowanie na stymulację i jego związek z temperamentem. Temperament – - konstytucjonalne typologie temperamentu typologie Pawłowa i neopawłowistów, teorie Eysencka, RTT Strelaua, pojęcia temperamentu „trudnego” i temperamentalnego czynnika ryzyka. Specyficzne funkcje aparatu poznawczego, odbieranie i przetwarzanie informacji. Elementarne właściwości procesu spostrzegania – wyodrębnianie percepcyjne, stałość spostrzeżeń. Teorie rozpoznawania (template matching, feature analysis. Teoria aktywnej syntezy - przewidywanie tego co może się pojawić na podstawie kontekstu i dotychczasowych doświadczeń). Teoria gotowości percepcyjnej Brunera, praktyczne konsekwencje wynikające z w/w teorii, testy projekcyjne, efekt „etykietkowania” w poznawaniu ludzi (labeling). Rola schematów poznawczych w poznawaniu ludzi. Pamięć – struktura, organizacja funkcjonalna. Wielomagazynowy model pamięci. organizacja LTM (pamięć semantyczna, epizodyczna, proceduralna). Myślenie –.definicja (reguły, operacje), związek myślenia ze świadomością i z językiem, rodzaje sytuacji problemowych, metody badania. [1] rozwiązywanie problemów (elementy sytuacji problemowej, fazy procesu rozwiązywania problemów, symulacja a sztuczna inteligencja, symulacja procesów komunikacyjnych); [2] podejmowanie decyzji (pojęcie racjonalności, ocena użyteczności – strategie, ocena prawdopodobieństwa – osobliwości ocen dokonywanych przez ludzi). Język i komunikowanie się. Język jako system dwuklasowy. Pojęcie kompetencji językowej w teorii N.Chomskiego (struktura głęboka i powierzchniowa, gramatyka transformacyjno-generatywna), kody mowy wg B.Bernsteina, pojęcie kompetencji komunikacyjnej, komunikacja niewerbalna (mimika, gestykulacja, postawa ciała, głos, proksemika). Emocje. Podstawowe komponenty procesu emocjonalnego (pobudzenie, znak, treść), różnice między afektem, emocją, uczuciem i nastrojem, mimiczna ekspresja emocji. Czynniki wywołujące emocje. Stres i jego zwalczanie. Biologiczne i osobowościowe uwarunkowania i osobliwości funkcjonowania poznawczego człowieka. Treści omawiane podczas zajęć są udostępniane studentom w postaci nagrań audio-wideo. W razie zaistnienia takiej potrzeby poszczególne zajęcia mogą być prowadzone w trybie zdalnym. |
Bibliography: |
(in Polish) Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, wybrane fragmenty części I – IV Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 2, s.58-83 Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 4, s.158-172 Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 4, s.138-158 Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 6, s.224-266 Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 7, s.267-309 Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 9, s.350-388 Tomaszewski T. (red.), Psychologia, r. 10, s. 700-735 Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, r. 5, s. 183-213 Maruszewski T., Psychologia poznawcza, Polskie Tow. Semiotyczne, Warszawa 1996, s. 204-228 Lindsay P.H., Norman D.A., Procesy przetwarzania informacji u człowieka, PWN, Warszawa 1984, r.15, s. 527-553 Kofta M., Szustrowa T., Złudzenie, które pozwalają żyć, PWN, Warszawa 1991, r.3, s. 67-100 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student dysponuje wiedzą na temat głównych teorii i koncepcji psychologicznych, rozumie podstawowe zasady funkcjonowania Centralnego Układu Nerwowego, rozumie podstawowe uwarunkowania i osobliwości poznawczego funkcjonowania człowieka, w tym spostrzegania, zapamiętywania, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji oraz werbalnego i niewerbalnego komunikowania się, dysponuje wiedzą na temat emocjonalno-motywacyjnych i osobowościowych uwarunkowań zachowania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Testowy egzamin pisemny, przystosowany do przeprowadzenia w trybie stacjonarnym albo zdalnym. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na co najmniej 80% zajęć. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
KON
KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 80 places
|
|
Coordinators: | Marek Kłosiński | |
Group instructors: | Marek Kłosiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 90 places
|
|
Coordinators: | Marek Kłosiński | |
Group instructors: | Marek Kłosiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Copyright by University of Warsaw.