University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Problem Solving in the Situation of Essential Conflict of Interests

General data

Course ID: 3402-10RPWSIRI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Problem Solving in the Situation of Essential Conflict of Interests
Name in Polish: Rozwiązywanie problemów w sytuacji istotnych różnic interesów
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia przeznaczone dla studentów II roku ścieżki "Facylitacja i interwencja w sytuacjach kryzysowych".

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest dostarczenie podstaw teoretycznych do rozumienia i analizy procesów podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w sytuacjach faktycznych lub postrzeganych konfliktów interesów oraz rozwinięcie umiejętności skutecznego działania w takich sytuacjach.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest dostarczenie podstaw teoretycznych do rozumienia i analizy procesów podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w sytuacjach faktycznych lub postrzeganych konfliktów interesów oraz rozwinięcie umiejętności skutecznego działania w takich sytuacjach.

W ramach zajęć uczestnicy zdobędą i/lub poszerzą wiedzę w zakresie psychologicznych i społecznych mechanizmów wpływających na prawdopodobieństwo i dynamikę konfliktu (w szczególności w kontekście konfliktów wartości) oraz narzędzi diagnozowania i analizowania konfliktów, Poprzez uczestnictwo w grach symulacyjnych rozwijać będą umiejętności świadomego zarządzania swoimi zachowaniami, komunikowania się oraz budowania konsensu w kontekście istotnych różnic interesów.

Bibliography: (in Polish)

D.Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012,fragm.

E. de Bono, Myślenie lateralne. Idee na przekór schematom, Wydawnictwo Sensus, Warszawa 2008

Podejmowanie właściwych decyzji (2008), Harvard Business Review, Gliwice: Wydawnictwo Helion

T. Tyszka, Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000, fragm.

A. Dąbrowski, A. Schumann, J.Woleński, Podejmowanie decyzji: pojęcia, teorie, kontrowersje, Kraków: Copernicus Center Press, 2015

R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1994

R.Fisher, W.Ury, B.Patton, Dochodząc do TAK, PWE, Warszawa 1997

M.Deutsch, Subjective Features of Conflict Resolution: Psychological, Social and Cultural Influences, w: Vayrynen Raimo (red.), New Directions in Conflict Theory – Conflict Resolution and Conflict Transformation, ISSRC, SAGE Publ, 1991, s 26 – 56

J.P.Folger, M.S.Poole, R.K.Stutman, Working Through Conflict, roz. 7 (Doing Conflict: Styles, Strategies and Tactics), Longman, 1997, s.183-203

R.Fisher, D.Shapiro, Emocje w negocjacjach, Wyd. Jacek Santorski, 2009

J. Haidt, Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka, Smak Słowa, 2012, fragm.

G. Lakoff, Moral Politics. How Liberals and Conservatives Think, The University of Chiacago Press, 2016, fragm.

J-W.Mueller, Co to jest populizm?, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2017

Smyth Leo, Escalation and Mindfullness, Negotiation Journal, 2012, 45-72

Ury William, The Five Ps of Persuasion: Roger Fisher’s Approach to Influence, Negotiation Journal, 2013, 133-140

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć studentka lub student:

• potrafi właściwie dobierać sposób rozwiązywania problemu do jego charakteru, wagi i spodziewanych konsekwencji,

• potrafi określać cel, jaki chce osiągnąć, zanim przejdzie do fazy analizowania informacji oraz poszukiwania właściwych rozwiązań,

• potrafi aktywnie poszukiwać, gromadzić i analizować informacje dotyczące sytuacji decyzyjnej, zanim przejdzie do fazy poszukiwania właściwych rozwiązań

• posiada wiedzę na temat heurystyk i błędów poznawczych w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu konfliktów i potrafi rozpoznawać typowe zagrożenia prowadzące do przewidywalnych odchyleń od racjonalności,

• zna i potrafi zastosować strategie i techniki wspierające proces podejmowania decyzji

• posiada wiedzę dotyczącą źródeł konfliktów pomiędzy jednostkami oraz wewnątrz i między grupami

• zna mechanizmy psychologiczne i społeczne wpływające na wystąpienie i przebieg sytuacji konfliktowych

• potrafi dokonać pogłębionej analizy sytuacji konfliktowych w oparciu o wybrane koncepcje teoretyczne

• rozumie rolę emocji w przebiegu konfliktów i potrafi skutecznie działać pomimo własnych emocji i wobec emocji drugiej strony

• zna główne strategie rozwiązywania konfliktów i potrafi wskazać ich użyteczność w konkretnych sytuacjach

• potrafi skutecznie komunikować się w celu rozwiązania problemu i osiągnięcia porozumienia

• potrafi znajdować obszary możliwych wymian między stronami o sprzecznych interesach

• potrafi tworzyć warunki do wypracowywania rozwiązań integratywnych

• rozumie, jak kształtują się wartości, w tym przekonania polityczne i w jaki sposób fundamenty moralne wpływają na postrzeganie i komunikację w sytuacjach problemowych

• potrafi współpracować z innymi w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów, także w sytuacjach istotnych różnic interesów

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach i grach symulacyjnych) oraz egzamin pisemny

Practical placement: (in Polish)

Przedmiot nie obejmuje praktyk zawodowych

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 60 hours, 9 places more information
Coordinators: Agata Gójska
Group instructors: Agata Gójska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Workshops - Examination

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 60 hours, 15 places more information
Coordinators: Agata Gójska
Group instructors: Agata Gójska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Workshops - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)