Family in social discourse
General data
Course ID: | 3402-10RWD |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Family in social discourse |
Name in Polish: | Rodzina w dyskursie społecznym |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu prowadzone są rozważania dotyczące jakości, zakresu, form i treści dyskursu o rodzinie mającego miejsce w szeroko rozumianej sferze publicznej. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot wprowadza słuchaczy w publiczny dyskurs na temat szeroko rozumianych form życia rodzinnego we współczesnej rzeczywistości społecznej. Wielość i różnorodność zaproponowanych do analizy porządków dyskursu na temat rodziny odzwierciedlają debaty publiczne w sferze obyczajowej, ekonomiczno-rynkowej, jak i moralno-etycznej. Rozważania dotyczą procesu negocjacji tożsamości i definicji rodziny na forum życia społecznego. W centrum zainteresowań znajduje się treściowy i formalny kontekst debaty eksperckiej oraz mechanizmy kształtowania opinii publicznej w kluczowych kwestiach niekiedy przełamujących utrwalone stereotypy społeczne. Przedstawiany w trakcie zajęć obraz rodziny budowany jest w oparciu o analizę treści |
Bibliography: |
(in Polish) • Arcimowicz K., Wasiak-Radoszewski A., Katarzyna Dębska, Polski dyskurs publiczny dotyczący rodzin z wyboru w latach 2003–2013. Studia Socjologiczne 2014, 4 (215) • Biskupska K., Analiza dyskursu i krytyczna analiza dyskursu [w] M. Szczepański M., A. Śliz (red.), Współczesne teorie społeczne: w kręgu ujęć paradygmatycznych. Wyd. Uniw. Opolskiego, Opole 2014, s. 369-38 • Halawa M. , Komercjalizacja dzieciństwa. Kosztorysowanie rodzicielstwa, [w] M. Bogunia-Borowska (red.), Dziecko w świecie mediów. Wyd. UJ, Kraków 2006,s.45-55 • Jasielska A., Maksymiuk R., Skomercjalizowane rodzicielstwo – nowy aspekt wczesnej dorosłości. Psychologia Rozwojowa 2011, 16 (2), 33-49 • Kałuzińska E., Czego pragną dzieci? oblicza konsumpcji dziecięce. Socjolingwistyka 2014, 28, 239-255 • Kwaśniewska A., Choroba genetyczna jako klątwa. Analiza i kontekst dyskursu medialnego dotyczącego tzw. genu kaszubskiego. Lud 2017, t.101, s. 231-251 • Łaciak B., Dziecko we współczesnych reklamach komercyjnych i społecznych [w] M. Bogunia-Borowska (red.), Współczesny Świat dziecka. Media i konsumpcja Wyd. UJ, Kraków 2019, s. 203-219 • Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenie rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń. Wyd. UWr, Wrocław 2002, R.I , s. 13-47 Potoczek A., Zjawisko manipulacji dzieckiem w polskiej reklamie uwarunkowania, zagrożenia, prewencja [w] . K. Cikała, W. B. Zieliński (red.), Społeczeństwo odpowiedzialne? O aspektach odpowiedzialności w życiu społecznym jednostek, Kraków 2015, s. 115–126 • Stojkow M., Żuchowska-Skiba D., Od porad medycznych ku prozie życia – czyli przemiany dyskursu osób z niepełnosprawnościami w Internecie. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania 2014, nr III(12), s. 41-55 • Synowiec A., W stronę analizy tekstu – wprowadzenie do teorii dyskursu. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i Zarządzanie 2013, z. 65 nr kol. 1897, 383-395 • Szulich-Kałuża J., Role rodzinne lansowane w prasie: Językowe kreacje w „Polityce” (w latach 2004-2005), [w} W. Muszyński (red.), Wartości kulturowe i rodzinne: założenia, realia i egzemplifikacje. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010, s. 152-163 • Theiss M., Troska o nasze polskie dzieci, rozleniwienie nierobów i manipulowanie pokrzywdzonymi. Analiza dyskursu publicznego wokół programu 500+. Instytut Studiów Zaawansowanych, Seria Analizy: polityka społeczna, dyskurs publiczny, sierpień 2019 • Van Dijk T.A., Badania nad dyskursem [w] T.A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces. Wyd. Nauk. PWN , Warszawa 2001, s. 9-44 • Walczak B., Rodzina transnarodowa. Konteksty i implikacje. Wyd. Nauk. Scholar 2016, s. 97- 120 • Zieliński M., Pojęcie rodziny a zmiany społeczne w Polsce. Dyskurs Prawniczy i Administracyjny 2021, 1, 119-233 • Zygmunt A., Spór o tradycyjny model rodziny w świetle dyskursu na temat równości płci. "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica" 2009, (T. 34 (2009), s. 35-47) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza studenta: • Zna obszary dyskursu publicznego na tematy związane z rodziną • Zna i stosuje adekwatnie aparat pojęciowy związany z dyskursem dotyczącym rodziny Umiejętności studenta: • Potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi i poprawnie stosuje terminologię z zakresu dyskursu społecznego rodziny • Identyfikuje zakres przemian dyskursu społecznego rodziny w Polsce i na świecie • Potrafi samodzielnie zbudować przekaz o małżeństwie/rodzinie adresowany do właściwego odbiorcy • Rozróżnia aspekt informacyjny, perswazyjny i wartościujący konkretnego dyskursu na temat współczesnych form życia rodzinnego • Posiada umiejętność wystąpień publicznych i poprowadzenia dyskusji merytorycznej w grupie • Posiada umiejętność przygotowania prezentacji i prac pisemnych Kompetencje społeczne studenta: • Potrafi ocenić treści i wartości zawarte w przekazach o rodzinie • Potrafi wskazywać obszary zagadnień z problematyki rodziny do dyskursu we odpowiednim kręgu • Potrafi samodzielnie uzupełniać zdobytą wiedzę |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Ocena ciągła – uwzględniająca: * obecność na zajęciach * przygotowanie do zajęć * aktywność na zajęciach 2. prezentacja - przygotowana indywidualnie/grupowo 3. praca zaliczeniowa – forma do uzgodnienia |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 12 places
|
|
Coordinators: | Anna Kwak | |
Group instructors: | Mateusz Glinowiecki, Anna Kwak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 12 places
|
|
Coordinators: | Mateusz Glinowiecki, Anna Kwak | |
Group instructors: | Mateusz Glinowiecki, Anna Kwak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.