University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Family in social discourse

General data

Course ID: 3402-10RWD
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Family in social discourse
Name in Polish: Rodzina w dyskursie społecznym
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

W ramach przedmiotu prowadzone są rozważania dotyczące jakości, zakresu, form i treści dyskursu o rodzinie mającego miejsce w szeroko rozumianej sferze publicznej.

Full description: (in Polish)

Przedmiot wprowadza słuchaczy w publiczny dyskurs na temat szeroko rozumianych form życia rodzinnego we współczesnej rzeczywistości społecznej. Wielość i różnorodność zaproponowanych do analizy porządków dyskursu na temat rodziny odzwierciedlają debaty publiczne w sferze obyczajowej, ekonomiczno-rynkowej, jak i moralno-etycznej.

Rozważania dotyczą procesu negocjacji tożsamości i definicji rodziny na forum życia społecznego. W centrum zainteresowań znajduje się treściowy i formalny kontekst debaty eksperckiej oraz mechanizmy kształtowania opinii publicznej w kluczowych kwestiach niekiedy przełamujących utrwalone stereotypy społeczne. Przedstawiany w trakcie zajęć obraz rodziny budowany jest w oparciu o analizę treści

Bibliography: (in Polish)

• Arcimowicz K., Wasiak-Radoszewski A., Katarzyna Dębska, Polski dyskurs publiczny dotyczący rodzin z wyboru w latach 2003–2013. Studia Socjologiczne 2014, 4 (215)

• Biskupska K., Analiza dyskursu i krytyczna analiza dyskursu [w] M. Szczepański M., A. Śliz (red.), Współczesne teorie społeczne: w kręgu ujęć paradygmatycznych. Wyd. Uniw. Opolskiego, Opole 2014, s. 369-38

• Halawa M. , Komercjalizacja dzieciństwa. Kosztorysowanie rodzicielstwa, [w] M. Bogunia-Borowska (red.), Dziecko w świecie mediów. Wyd. UJ, Kraków 2006,s.45-55

• Jasielska A., Maksymiuk R., Skomercjalizowane rodzicielstwo – nowy aspekt wczesnej dorosłości. Psychologia Rozwojowa 2011, 16 (2), 33-49

• Kałuzińska E., Czego pragną dzieci? oblicza konsumpcji dziecięce. Socjolingwistyka 2014, 28, 239-255

• Kwaśniewska A., Choroba genetyczna jako klątwa. Analiza i kontekst dyskursu medialnego dotyczącego tzw. genu kaszubskiego. Lud 2017, t.101, s. 231-251

• Łaciak B., Dziecko we współczesnych reklamach komercyjnych i społecznych [w] M. Bogunia-Borowska (red.), Współczesny Świat dziecka. Media i konsumpcja Wyd. UJ, Kraków 2019, s. 203-219

• Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenie rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń. Wyd. UWr, Wrocław 2002, R.I , s. 13-47

Potoczek A., Zjawisko manipulacji dzieckiem w polskiej reklamie uwarunkowania, zagrożenia, prewencja [w] . K. Cikała, W. B. Zieliński (red.), Społeczeństwo odpowiedzialne? O aspektach odpowiedzialności w życiu społecznym jednostek, Kraków 2015, s. 115–126

• Stojkow M., Żuchowska-Skiba D., Od porad medycznych ku prozie życia – czyli przemiany dyskursu osób z niepełnosprawnościami w Internecie. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania 2014, nr III(12), s. 41-55

• Synowiec A., W stronę analizy tekstu – wprowadzenie do teorii dyskursu. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i Zarządzanie 2013, z. 65 nr kol. 1897, 383-395

• Szulich-Kałuża J., Role rodzinne lansowane w prasie: Językowe kreacje w „Polityce” (w latach 2004-2005), [w} W. Muszyński (red.), Wartości kulturowe i rodzinne: założenia, realia i egzemplifikacje. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010, s. 152-163

• Theiss M., Troska o nasze polskie dzieci, rozleniwienie nierobów i manipulowanie pokrzywdzonymi. Analiza dyskursu publicznego wokół programu 500+. Instytut Studiów Zaawansowanych, Seria Analizy: polityka społeczna, dyskurs publiczny, sierpień 2019

• Van Dijk T.A., Badania nad dyskursem [w] T.A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces. Wyd. Nauk. PWN , Warszawa 2001, s. 9-44

• Walczak B., Rodzina transnarodowa. Konteksty i implikacje. Wyd. Nauk. Scholar 2016, s. 97- 120

• Zieliński M., Pojęcie rodziny a zmiany społeczne w Polsce. Dyskurs Prawniczy i Administracyjny 2021, 1, 119-233

• Zygmunt A., Spór o tradycyjny model rodziny w świetle dyskursu na temat równości płci. "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica" 2009, (T. 34 (2009), s. 35-47)

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza studenta:

• Zna obszary dyskursu publicznego na tematy związane z rodziną

• Zna i stosuje adekwatnie aparat pojęciowy związany z dyskursem dotyczącym rodziny

Umiejętności studenta:

• Potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi i poprawnie stosuje terminologię z zakresu dyskursu społecznego rodziny

• Identyfikuje zakres przemian dyskursu społecznego rodziny w Polsce i na świecie

• Potrafi samodzielnie zbudować przekaz o małżeństwie/rodzinie adresowany do właściwego odbiorcy

• Rozróżnia aspekt informacyjny, perswazyjny i wartościujący konkretnego dyskursu na temat współczesnych form życia rodzinnego

• Posiada umiejętność wystąpień publicznych i poprowadzenia dyskusji merytorycznej w grupie

• Posiada umiejętność przygotowania prezentacji i prac pisemnych

Kompetencje społeczne studenta:

• Potrafi ocenić treści i wartości zawarte w przekazach o rodzinie

• Potrafi wskazywać obszary zagadnień z problematyki rodziny do dyskursu we odpowiednim kręgu

• Potrafi samodzielnie uzupełniać zdobytą wiedzę

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Ocena ciągła – uwzględniająca:

* obecność na zajęciach

* przygotowanie do zajęć

* aktywność na zajęciach

2. prezentacja - przygotowana indywidualnie/grupowo

3. praca zaliczeniowa – forma do uzgodnienia

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 12 places more information
Coordinators: Anna Kwak
Group instructors: Mateusz Glinowiecki, Anna Kwak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 12 places more information
Coordinators: Mateusz Glinowiecki, Anna Kwak
Group instructors: Mateusz Glinowiecki, Anna Kwak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)