University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Socjotechnika propagandy w reklamie

General data

Course ID: 3402-10SPwR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Socjotechnika propagandy w reklamie
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
Course homepage: http://www.anthro.edu.pl
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Prerequisites (description):

(in Polish) Ogólna znajomość pojęciowości socjologii i antropologii kultury oraz podstawowych teorii ułatwi udział w zajęciach

Short description: (in Polish)

Nazwa kursu jest pewnym skrótem myślowym – choć refleksja antropologiczna dominuje, moglibyśmy nazwać ten przedmiot socjologią, gender/minority studies, analizą wizualną, językoznawczą lub semantyczną reklamy. Podczas zajęć sięgniemy do dorobku semiotyki i językoznawstwa, teorii krytycznych od Friedan po Stern i Kane, socjologii krytycznej i socjolingwistyki. Przyjrzymy się zabiegom manipulacyjnym, wykorzystującym socjotechniki, mechanizmy psychologiczne oraz struktury językowe. Osobny blok zajęć będzie poświęcony zmianie – kulturowej i technologicznej – oraz możliwościom (zagrożeniom?) stwarzanym przez nowe technologie komunikacyjne.

Full description: (in Polish)

Zajęcia zostaną podzielone na cztery bloki. Pierwszy obejmuje zapoznanie z teoriami krytycznymi, które będą stanowiły ramę dla dalszych analiz: wybranymi pracami Z. Baumana, J. Baudrillarda, M. Horkheimera, Th. Adorno, G. Ritzera. Spróbujemy przyjrzeć się im nie tylko na poziomie samej teorii, ale przede wszystkim praktycznego zastosowania w analizie.

Drugi blok obejmie różne perspektywy analizy reklamy – począwszy od klasycznej analizy semiotycznej Barthesa i Eco, przez retorykę i poetykę, po mechanizmy psychologiczne.

W trzecim bloku przyjrzymy się komunikowaniu ról społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem płci kulturowej

Czwarty i ostatni blok obejmie zmianę – poddamy refleksji procesy, w których reklama definiuje nowe populacje i tworzy nowe dyskursy, a także przyjrzymy się znaczeniu zmiany technologicznej i splotu władzy/wiedzy.

Bibliography: (in Polish)

J. Baudrillard Precesja symulakrów w: R. Nycz (red.) Postmodernizm. Antologiaprzekładów, Wyd. baran i Suszczyński, Kraków, 1996

J. Baudrillard Społeczeństwo konsumpcyjne, jego mity i struktury, Sic! Warszawa, 2006

G. Ritzer Makdonaldyzacja społeczeństwa, Muza, Warszawa, 2003

G. Ritzer Magiczny świat konsumpcji Muza, Warszawa, 2012

Cz. Miłosz (wyb.) Kultura masowa Wyd. Literackie, Kraków, 2002

Z. Bauman Życie na przemiał, Wyd. Literackie, Kraków, 2005

G. Makowski Świątynie konsumpcji, Wyd. Trio, Warszawa, 2003

P. Zańko „Zabijemy was słowami”. Prowokacja kulturowa w przestrzeni miejskiej i w internecie Wyd. UW, Warszawa 2012

R. Barthes Mitologie, Wydawnictwo KR, Warszawa, 2000

U. Eco Nieobecna struktura, Wyd. KR, Warszawa, 1996

U. Eco Semiologia życia codziennego Czytelnik, Warszawa, 1999

P. Lewiński Retoryka reklamy, WUW, Wrocław, 1999

D. Doliński Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdańsk, 2005

A. Pitrus Znaki na sprzedaż, Wyd. Rebis, Kraków, 2005

A. Courtney, S. Lockeretz A Woman’s Place: An Analysis of the Roles Portrayed by Women in Magazine Advertisements “Journal of Marketing Research”, vol. VIII, 1971

K. Kane The Ideology of Freshness in Femine Hygiene Commercials (w:) Ch. Brunsdon, J. D’Acci, L. Spigel (red.) Feminist Television Criticism: A Reader, Clarendon Press, Oxford, 1997

E. Goffman Gender Advertisements Harper, New York, 1976

J. Bator Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej ISP, Warszawa, 1998

M.Kochan Slogany w reklamie i polityce, Wyd. Trio, Warszawa, 2005

J. Bralczyk Język na sprzedaż, GWP, Gdańsk, 2004

Ph. Ariès Historia dzieciństwa Wyd. Altheia, Warszawa, 2010

J. Bakan Dzieciństwo w oblężeniu, Muza, Warszawa, 2013

M. Lindstrom Dziecko reklamy, Świat książki, Warszawa, 2005

M. Castells Społeczeństwo sieci PWN, Warszawa 2008

M. Lindstrom Zakupologia, Znak, Kraków, 2009

J. Battelle Szukaj. Jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję, Wd. Naukowe PWN, Warszawa, 2006

A. Pomieciński Reklama w kulturze współczesnej Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, 2005

Learning outcomes: (in Polish)

Student/studentka zna interdyscyplinarne narzędzia analizy dyskursu reklamowego

Student/studentka potrafi analizować tekst reklamowy z wykorzystaniem różnych narzędzi

Student/studentka rozumie związek pomiędzy szerszymi procesami społecznymi a funkcjonowaniem dyskursu reklamowego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Uczestnicy i uczestniczki zajęć przygotują projekt reklamy, uwzględniający różne aspekty omawianych teorii i modeli analizy. Zostanie on zaprezentowany na ostatnich zajęciach. Ocenie podlega nie kreatywność produktu lub usługi, która będzie przedmiotem projektu, lecz adekwatne i czytelne wykorzystanie teorii omówionych w trakcie zajęć.

Projekty zostaną przygotowane w trzyosobowych grupach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)