Contemporary Sociological Theories
General data
Course ID: | 3402-10WTS |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Contemporary Sociological Theories |
Name in Polish: | Współczesne teorie socjologiczne |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zapoznanie studentów z dorobkiem współczesnych teoretyków socjologów w kontekście z jednej strony teorii klasycznej, z drugiej strony – wyzwań współczesności. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot służy przedstawieniu rozwoju teorii socjologicznych od połowy XX wieku po współczesność. Prezentowane są podstawowe orientacje teoretyczno-metodologiczne (wykład). Na ćwiczeniach studenci zapoznają się z pracami teoretyków, których dorobek syntetycznie przedstawiany był na wykładzie. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot służy przedstawieniu rozwoju teorii socjologicznych od połowy XX wieku po współczesność. Prezentowane są podstawowe orientacje teoretyczno-metodologiczne (wykład). Na ćwiczeniach studenci zapoznają się z pracami teoretyków, których dorobek syntetycznie przedstawiany był na wykładzie. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Niklas Luhmann, Teoria polityczna państwa bezpieczeństwa socjalnego, tłum. Grażyna Skąpska, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1994, s.30-81. 2. Ralf Dahrendorf, Klasy i konflikt klasowy w społeczeństwie przemysłowym, tłum. R. Babińska, NOMOS, Kraków 2008, rozdz. "Klasy w społeczeństwie postkapitalistycznym", s. 212-279 Oraz Eric Olin Wright, Klasy się liczą, tłum. M. Gdula, w: Współczesne teorie socjologiczne, t. II, s. 813-832. 3. Immanuel Wallerstein, Koniec świata, jaki znamy, Scholar, Warszawa 2004, rozdział 8, s. 152-170 oraz rozdział 13, s. 231-242. Oraz Samuel Noah Eisenstadt, Nowoczesność jako odrębna cywilizacja, tłum. A. Ostolski, w: Współczesne teorie socjologiczne, s. 747-753. 4. Barney G. Glaser, Anselm L. Strauss, Konteksty świadomości i interakcja społeczna, tłum. A. Manterys, w: Współczesne teorie socjologiczne, A. Jasińska-Kania i In. (red.), Scholar, Warszawa 2006, t. 1, s. 285-292. Oraz: Howard S. Becker, Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, tłum. O. Siara, rozdz.3 " Jak się zostaje palaczem marihuany", WN PWN, Warszawa 2010, s. 45-62. 5. Erving Goffman, Spotkania. Dwa studia z socjologii interakcji, tłum. P. Tomanek, NOMOS, Kraków 2010, rozdz. "Dystans do roli", s.67-126. Oraz Erving Goffman, Relacje w przestrzeni publicznej, tłum. O. Siara, Wyd. Naukowe PWN: Warszawa, 2011, rozdz. 5 Oznaki więzi, s. 235-293; 6. Harold Garfinkel, Studia z etnometodologii, przeł. A. Szulżycka, Wyd. Naukowe PWN: Warszawa, 2007, rozdz. 2 "Badania rutynowych podstaw codziennych czynności, s. 51-98; 7. Jürgen Habermas, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, przeł. W. Lipnik, M. Łukasiewicz, red. M. Czyżewski, Wyd. NaukowePWN: Warszawa, 2008 s. 279-338; 8. Anthony Giddens, Stanowienie społeczeństwa, tłum. S. Amsterdamski, rozdz. 1 "Elementy teorii strukturacji", s. 39-80; 9. Pierre Bourdieu, Dystynkcja: klasy i klasyfikacje oraz Logika pól, Współczesne teorie socjologiczne, A. Jasińska-Kania i In. (red.), Scholar, Warszawa 2006, t.2 10. Michel Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Aletheia-Spacja, Warszawa 1993, rozdz. Ciało skazańców, fragment s.7-18; Rozdz. Podatne ciała, s. 131-165, rozdz. Panoptyzm s. 191-220 ; 11. Manuel Castells Społeczeństwo sieci, przeł. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, red. M. Marody, Wyd. naukowe PWN:Warszawa, 2007, prolog "Sieć i self" s. 19-42 oraz rozdział 6 "Przestrzeń przepływów", s.381-428; Oraz: Ulrich Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla, Scholar, Warszawa 2002, rozdz. 1, s. 25-65. 12. Bruno Latour, Splatając na nowo to, co społeczne, Universitas, Kraków 2010, s. 61-122. 13. Phil Macnaghten, John Urry, Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005, rozdz. 2 Wymyślanie przyrody, s. 50-104. Literatura uzupełniająca: 1. Niklas Luhmann, Systemy społeczne, tłum. Michał Kaczmarczyk, NOMOS, Kraków 2007, rozdz. XI "Autoreferencja i racjonalność", s. 407-443. 2. Samuel Noah Eisenstadt, Nowoczesność jako odrębna cywilizacja, tłum. A. Ostolski, w: Współczesne teorie socjologiczne, s. 747-753. 3. Aaron V. Cicourel, Procedury interpretacyjne i reguły normatywne w procesie negocjacji statusu i roli, tłum. T. Szawiel, w: Współczesne teorie socjologiczne, t. II, s. 909-937. 4. Anthony Giddens, Nowoczesność i tożsamość. "Ja" w późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, WN PWN Warszawa 2001, rozdz. V i VI, s. 198-284. 5. Michel Foucault, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, tłum. M. Haber, WN PWN Warszawa 2010, wykład z 22 marca 1978, s. 313-332. 6. Rouse, J. (1994). Power/Knowledge. W G. Gutting, The Cambridge Companion to Foucault. Cambridge: Cambridge 7. James Coleman, Perspektywa racjonalnego wyboru w socjologii ekonomicznej, tłum. M. Jasiński, w: Współczesne teorie socjologiczne, t. 1,s. 145-163; 8. Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. Katarzyna Thiel-Jańczuk. Wydawnictwa UJ, Kraków 2008, rozdz. III Radzić sobie: użycia i taktyki, s. 30-46. |
Learning outcomes: |
The student… knows the terms and the theories that form main paradigms within contemporary sociology is able to combine the paradigms with particular authors sees the differences between the paradigms describes current affairs with theoretical language chooses the theory adequate to the empirical phenomenon understands differences in interpretations that steam from differences in paradigms analyses and interprets scientific text knows how to find examples in his/her environment is able to work in team |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny obejmujący zakres tematyczny ćwiczeń i wykładów. Zaliczenie ćwiczeń wg punktacji: 2 kolokwia po 6 pkt lub 1 za 12 pkt, w sumie 12 pkt; Aktywność: 0-2 pkt; Nieusprawiedliwiona nieobecność powyżej trzeciej – minus 1 pkt; Oceny: 14 pkt – 5! zwalnia z egzaminu 11-13 pkt – 5 zwalnia z egzaminu 9-10 – 4+ 8-9 – 4 7 – 3+ 6 – 3 Poniżej 6 pkt – 2 (ndst) |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
Lecture, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Grażyna Romańczuk-Woroniecka | |
Group instructors: | Michał Bujalski, Grażyna Romańczuk-Woroniecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
Lecture, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Grażyna Romańczuk-Woroniecka | |
Group instructors: | Grażyna Romańczuk-Woroniecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.