Characteristic and specificity of quantitative research
General data
Course ID: | 3402-11CISBI |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Characteristic and specificity of quantitative research |
Name in Polish: | Charakterystyka i specyfika badań ilościowych |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności dotyczących metody o charakterze ilościowym i technik badań stosowanych w ramach tej metody. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności dotyczących metody o charakterze ilościowym i technik badań stosowanych w ramach tej metody. W trakcie wykładu studenci zostaną zapoznani z najnowszymi informacjami dotyczącymi metody o charakterze ilościowym i badań społecznych zrealizowanych przy użyciu wybranych technik w ramach tej metody. W tym celu konieczne będzie poznanie elementów planowania badania o charakterze ilościowym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na opracowanie harmonogramu i kosztów badania. Zaprezentowane zostaną podstawowe techniki badań ilościowych, w tym: PAPI, CAPI, CASI, CATI, CAWI. Podczas wykładu zostaną przeanalizowane metody doboru próby badawczej z uwzględnieniem doboru losowego prostego, systematycznego, grupowego, wilostopniowego, wielofazowego, doboru kwotowego, celowego, przypadkowego, sieciowego czy „kuli śnieżnej“. Analizie zostaną poddane również skale i przedstawione sposoby ich tworzenia, w tym: skala Likerta, Guttmana, Bogardusa, Thurstone’a, skala nominalna alternatywna i niealternatywna, skala porządkowa stponiowa jedno- i dwubiegunowa, skla interwałowa i ilorazowa. Studenci poznają sposoby analizy i prezentacji danych uzyskanych z badań ilościowych w oparciu o polskie i światowe doświadczenia i doniesienia badawcze. Ważnym elementem przeprowadzanego wykładu będzie zwrócenie uwagi na etyczne aspekty realizacji badań ilościowych w naukach społecznych. Podczas zajęć studenci będą tworzyć pytania, skale, ćwiczyć dobór próby, analizować raporty badawcze w celu praktycznego zapoznania się z metodologią badań o charakterze ilościowym. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. G. Ritzer, Klasyczna teoria socjologiczna, Zysk i S-ka, Poznań 2004, s. 315-322 2. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2009, s. 58-74 3. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2005, s. 12-21 4. L. Cohen, L. Manion, Research Methods in Education, Routledge, London-New York 1994, s. 2-24 5. A. N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań 2004, s. 11-27 6. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2009, s. 105-112 7. P. Sztabiński, Z. Sawiński, F. Sztabiński (red.), Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić go do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, IFiS PAN, Warszwa 2005 8. K. Lutyńska, Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1984, s. 66-124 9. H. Schuman, Method and Meaning in Polls and Surveys, Harvard University Press, London 2011, s. 10-29 10. A. N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań 2004, s. 141-174 11. H. Schuman, Method and Meaning in Polls and Surveys, Harvard University Press, London 2011, s. 30-62 12. M. Malikowski, M. Niezgoda, (red.), Badania empiryczne w socjologii, t. I, Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza, Tyczyn 1997, s. 273-299 13. A. N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań 2004, s. 299-320 14. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2009, s. 77-99 15. H. Schuman, Method and Meaning in Polls and Surveys, Harvard University Press, London 2011, s. 139-155 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza - Student zna terminologię z zakresu badań społecznych o charakterze ilościowym - Student zna zasady konstruowania planu badań w ramach metody o charakterze ilościowym - Student zna sposoby tworzenia pytań, stanowiących podstawę kwestionariusza badań - Student posiada wiedzę z zakresu etyki badań w ramach metody o charakterze ilościowym Umiejętności - Student posiada umiejętność projektowania i przygotowania badań w ramach metody o charakterze ilościowym - Student posiada umiejętność przygotowania narzędzi do badań używanych w ramach metody o charakterze ilościowym |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin – sprawdzający wiedzę nabytą w trakcie zajęć |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Tomasz Sobierajski | |
Group instructors: | Tomasz Sobierajski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Tomasz Sobierajski | |
Group instructors: | Tomasz Sobierajski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Copyright by University of Warsaw.