Ethical problems of sociological profession
General data
Course ID: | 3402-11EPZS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Ethical problems of sociological profession |
Name in Polish: | Etyczne problemy zawodu socjologa |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów ze standardami etyki zawodu socjologa, a także problemami, jakie socjolog napotyka w swojej pracy. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie konwersatorium uczestnicy i uczestniczki zapoznają się z przykładami konkretnych sytuacji, w których socjolog staje przed pytanie: jak się powinien zachować, by postąpić zgodnie ze standardami etyki swego zawodu. W trakcie konwersatorium dyskutowane będą ponadto takie problemy jak: zalety i wady nadawania standardom etyki zawodowej formy kodeksów oficjalnie obowiązujących; problemy związane z trybem ustanawiania i nadawania mocy obowiązującej takim kodeksom; problem relacji pomiędzy kodeksami etyki zawodowej, a normami prawa państwowego, które dotyczą wykonywania zawodu; problem egzekwowania przestrzegania norm etyki zawodowej przez przedstawicieli zawodu, a w tym kontekście znaczenie takich instytucji jak sądy koleżeńskie, komisje etyczne i instytucje wymiaru sprawiedliwości. Problem szczegółowości kodeksu etycznego (wady i zalety kodeksów zwierających liczne normy szczegółowe i kodeksów poprzestających na normach ogólnych); problem relacji pomiędzy autonomią moralną jednostki a wymogami narzucanymi przedstawicielowi zawodu przez obowiązujące go formalnie zasady postępowania reprezentowane przez kodeksy etyki zawodowej; problem kształtowania się etosów etyki zawodowej i rola różnych czynników, które odgrywają rolę w tym procesie; znaczenie autorytetów środowiskowych i wzorów osobowych jako czynników wpływających na poziom etyki zawodowej reprezentowanej przez przedstawicieli określonych zawodów, a w tym kontekście rola owych autorytetów i wzorów osobowych w środowisku zawodowym socjologów; czynniki, od których zależy przestrzeganie norm etyki zawodowej przez osoby wykonujące dany zawodów, ze szczególnym uwzględnieniem zawodu socjologa; zagadnienie zróżnicowania ról społecznych związanych z zawodem socjologa: socjolog badacz, socjolog nauczyciel akademicki, socjolog ekspert/ka; etyczne problemy wynikające z interferencji różnych ról zawodowych pełnionych przez jednostkę. Zagadnienia szczegółowe podejmowane w trakcie zajęć: 1. Różne podejścia etyczne w etyce zawodowej. 2. Konteksty powstania kodeksów etycznych i komisji etycznych. 3. Kodeks etyki socjologa - za i przeciw. Kodeks etyki socjologa PTS (2012) 4. Problemy związane z uzyskaniem świadomej zgody na udział w badaniu. 5. Problemy związane z uzyskaniem dobrowolnej zgody na udział w badaniu. 6. Etyka a badania niejawne. 7. Zaufanie i uczciwość w relacji badacz/ka - uczestnicy badań. 8. Pytania drażliwe a ochrona prywatności. 9. Poufność i złamanie poufności. 10. Przeciwdziałanie wykorzystaniu uczestników badań. 11. Anonimowość i anonimizowanie danych. 12. Kwestie etyczne w badaniach online. 13. Manipulacja sondażami. 14. Ściąganie i plagiatowanie. Zakres problematyki konwersatorium może ulegać modyfikacji nawet w trakcie jego realizowania, np. pod wpływem pojawienia się istotnych wydarzeń lub publikacji, których nie można przewidzieć z góry. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Uczestnicy zajęć: - Znają literaturę omawiającą zagadnienia, która ułatwia interpretację znaczenia etyki zawodowej jako czynnika wpływającego na jakość wypełniania roli społecznej socjologa; - potrafią określić różnice pomiędzy tzw. etyką ogólną, a etykami zawodowymi i odpowiedzieć na pytanie, czy na gruncie zasad etyki ogólnej można rozstrzygać problemy powstające w związku z pełnieniem roli zawodowej; - potrafią zinterpretować kontrowersje towarzyszące kodyfikowaniu zasad etyki zawodowej; - znają procesy wpływające na kształtowanie się etosu zawodu socjologa, w tym okoliczności historyczne istotne z punktu widzenia tego procesu; - potrafią rozróżniać i definiować różne role społeczne pełnione przez socjologów; - znają poglądy tych autorów, którzy analizują problem relacji pomiędzy postulatem autonomii moralnej a koniecznością stosowania się przedstawicieli zawodu do obowiązujących ich norm i kodeksów etyki zawodowej; - potrafią wykazać, że żaden kodeks etyki zawodowej nie jest tak wyczerpujący by był w stanie przewidzieć wszystkich sytuacji, w których może znaleźć się przedstawiciel danego zawodu i potrafią wskazać inne pomocne w takich przypadkach „busole postępowania”, zwłaszcza tzw. sumienie zawodowe i główne wartości reprezentowane przez etos zawodu; - potrafią określić różnice pomiędzy tzw. etyką ogólną, a szczegółowymi etykami zawodowymi i odpowiedzieć na pytanie, w jakich przypadkach na gruncie zasad etyki ogólnej można rozstrzygać problemy powstające w związku z pełnieniem roli zawodowej. - znają Kodeks etyki socjologa PTS (2012) - znaja podstawowe problemy w pracy socjologa i potrafią skutecznie poszukiwać ich rozwiązań - potrafią wskazać standardy etyczne prowadzenia badań socjologicznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność: student/ka może opuścić dwa zajęcia w ciągu semestru. Każdą nieobecność powyżej dwóch należy odrobić. Odrabianie nieobecności odbywa się ustnie lub pisemnie na podstawie tekstów obowiązkowych i dodatkowych. Obecność na zajęciach jest podstawą dopuszczenia do egzaminu. Aktywność na zajęciach: aktywność polega na udziale w dyskusji i wykonywaniu zadań w grupach. Aktywność jest punktowana. Zgromadzenie liczby punktów wystarczającej na otrzymanie oceny od 4,0 do 5,0 zwalnia z egzaminu. Egzamin ustny: student/ka losuje pytanie z puli pytań. Podstawą egzaminu są teksty omawiane na zajęciach oraz zadania. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | Adrianna Surmiak | |
Group instructors: | Adrianna Surmiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Copyright by University of Warsaw.