Social research methods
General data
Course ID: | 3402-11MBS |
Erasmus code / ISCED: |
14.0
|
Course title: | Social research methods |
Name in Polish: | Metody badań społecznych |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
7.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | Celem prowadzonego w semestrze letnim wykładu jest |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Warsztat w sem. zimowym ma na celu przećwiczenie w zespołach badawczych sposobów zbierania, analizy i interpretacji danych jakościowych. Na poziomie zbierania danych studenci przećwiczą praktycznie pracę: na danych zastanych; metodą obserwacji oraz metodą wywiadu swobodnego i fokusowego. Na poziomie opracowywania materiału empirycznego studenci przećwiczą pracę różnymi metodami porządkowania, analizowania i interpretacji danych. Cząstkowe zaliczenie zajęć w semestrze zimowym: zespoły przygotują raporty badawcze. W sem. letnim warsztat skupi się na metodach ilościowych. Studenci pracując w zespołach przećwiczą projektowanie, przeprowadzanie i analizę wyników. Wykład Pierwsza część wykładu będzie poświęcona etapom procesu badawczego, w tym formułowaniu problemów i hipotez badawczych oraz definiowaniu i operacjonalizacji zmiennych (konstrukcji wskaźników i podstawowym elementom teorii pomiaru, natomiast druga - prezentacji podstawowych metod stosowanych w naukach społecznych. |
Full description: |
(in Polish) SEMESTR ZIMOWY Prowadzący: prof. Barbara Fatyga 1)SOCJOLOGIA I ANTROPOLOGIA JAKO NAUKI EMPIRYCZNE Dedukcja i indukcja, rola teorii w badaniach charakterystyki paradygmatyczne nurtów socjologii empirycznej; różne tradycje badań jakościowych CEL: zrozumienie specyfiki podejścia, rozpętanie wyobraźni i wiedzy Charakterystyka metod jakościowych i ilościowych oraz „metodologii III drogi” ze względu na: - typy danych: zastanych, w tym urzędowych, biograficznych, publicznych intymnych itd.; wytworzonych przez badacza, w tym: behawioralnych, tekstowych, ikonicznych, wielozmysłowych; - metody badawcze i miejsce w procesie badawczym - generalizacje i wnioskowania ZADANIE DOMOWE (dalej ZD): podział grup na zespoły, wybór tematu badawczego Konsultacja elektroniczna tematów badawczych. MODUŁ I - ZBIERANIE DANYCH Prowadzący: prof. Barbara Fatyga 2) PRZYGOTOWANIE DO BADAŃ; ROZPOCZĘCIE PROCESU BADAWCZEGO i DANE ZASTANE CEL: nabycie umiejętności gromadzenia wiedzy i materiału do projektu badawczego; - studia literaturowe (teoria, metoda); - analiza stanu wiedzy źródłowej o przedmiocie badania (Internet, literatura, inne źródła); - sposoby wykorzystywania wiedzy potocznej ZD: przygotowanie do badania: zebranie literatury, omówienie stanu wiedzy o przedmiocie badań Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac. Prowadzący: dr Albert Jawłowski 3) GŁÓWNE METODY JAKOŚCIOWE: OBSERWACJA CEL: przećwiczenie umiejętności prowadzenia obserwacji i dzienniczka badacza Teren obserwacji Typy obserwacji Problemy etyczne obserwacji Arkusze obserwacji Dzienniczek badacza – jak prowadzić ZD: przeprowadzenie i zapisanie obserwacji Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac Prowadzący: prof. Barbara Fatyga 4) GŁÓWNE METODY JAKOŚCIOWE: WYWIAD CEL: nabycie umiejętności tworzenia scenariusza wywiadu; odróżniania pytań do badacza od pytań do badanych Typy wywiadów (swobodny z dyspozycjami, narracyjny tematyczny, narracyjny biograficzny, fokus) Dobór prób(y): stabilnej, „wędrującej” Łączenie wywiadu z obserwacją Konstrukcja scenariusza wywiadu swobodnego z dyspozycjami wg schematu pytania do badacza – pytania do badanych ZD: przygotowanie scenariusza wywiadu swobodnego Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac Prowadzący: dr Albert Jawłowski 5) REALIZACJA WYWIADU SWOBODNEGO Z DYSPOZYCJAMI CEL: nabycie umiejętności prawidłowego i etycznego realizowania wywiadów Problemy etyczne wywiadu, (świadoma zgoda, reguły okazywania szacunku – grzeczność badacza, anonimowość i anonimizacja) aranżacja sytuacji wywiadu versus spontaniczność zakończenie wywiadu i metody przechowywania danych ZD: przeprowadzenie wywiadu pilotażowego, przygotowanie notatki metametodologicznej Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac zespołów Prowadzący: dr Marcin Sińczuch 6) GŁÓWNE METODY JAKOŚCIOWE: WYWIAD ZOGNISKOWANY (fokus, Focus Group lnterviews - FGI/s) a WYWIAD GRUPOWY CEL: charakterystyka fokusów (np.: Mini Group, Brief Group czy Extended Group) Scenariusz fokusa wraz z „didaskaliami” Wywiad grupowy - specyfika, zalety i ograniczenia, kiedy lepiej stosować ZD: wybranie wersji fokusa i przygotowanie scenariusza wywiadu zogniskowanego Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac Prowadzący: dr Marcin Sińczuch 7) ANALIZA SCENARIUSZY WYWIADU POPRAWIANIE BŁĘDÓW Problemy z realizacją wywiadu fokusowego Wskazówki dla moderatora Refleksja metametodologiczna ZD: realizacja pilotażowego fokusa; spisanie uwag na temat realizacji badania pilotażowego Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac MODUŁ II Prowadzący: prof. Barbara Fatyga 8) PORZĄDKOWANIE DANYCH NA PRZYKŁADZIE ZBIORU MATERIAŁÓW ZASTANYCH Interpretacja jako ciągły element procesu badawczego Zakładanie baz danych tekstowych, ikonicznych Kodowanie jako procedura interpretacyjna ZD: zakodowanie 100 rekordów z przykładowego badania jakościowego Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac Prowadzący: dr Paweł Tomanek 9) WYKORZYSTANIE PROGRAMÓW KOMPUTEROWYCH DO ANALIZY DANYCH JAKOŚCIOWYCH Na przykładzie programu QDA Miner Lite Możliwości programów komputerowych ZD: zakodowanie części zgromadzonego materiału Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac Prowadzący: dr Paweł Tomanek 10) NA PRZYKŁADZIE ZAKODOWANEGO MATERIAŁU ANALIZA POMYSŁÓW INTERPRETACYJNYCH I BŁĘDÓW Do ćwiczenia zostaną wykorzystane materiały przygotowane przez Studentów i/lub (w razie potrzeby) przykłady przygotowane przez prowadzącego. ZD: metarefleksja – notatka zespołu nt. kodowania MODUŁ III ANALIZY II i III RZĘDU Prowadzący: prof. Barbara Fatyga 11) POWRÓT DO GRY Z TEORIĄ: KONFRONTACJA WYNIKÓW BADANIA Z WIEDZĄ TEORETYCZNĄ I WIEDZĄ PODRĘCZNĄ BADACZA Typologie vs klasyfikacje: wskazówki odnośnie metody tworzenia typologii w badaniach jakościowych Sposoby prezentacji wyników badania w oparciu o jedną teorię i o podejście striangulowane ZD: stworzenie interpretacji wyników własnego badania zespołu lub z przykładu dostarczonego przez prowadzącą Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac Prowadzący: prof. Barbara Fatyga 12) ANALIZA BŁĘDÓW I POMYSŁÓW INTERPRETACYJNYCH; A PRZEDE WSZYSTKIM WKŁAD DO TEORII i MODYFIKOWANIE METOD Kontekst odkrycia i waga kontekstu Analiza przykładów dostarczonych przez prowadzącą i pochodzących z badań studentów: odkrycie nowego typu gier nie uwzględnionego przez Rogera Caillois; Przekształcenie TST w Inwentarz JA-MY-ONI ZD: metarefleksja nt. interpretacji – notatka Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac MODUŁ IV Prowadzący: dr Albert Jawłowski (dr Paweł Tomanek) 13) PRZYGOTOWANIE RAPORTU Z BADAŃ specyfika pisarstwa naukowego vs popularyzacja wyników metoda ilustracyjna: kiedy i jak stosować struktura raportu, komunikatu z badań, prezentacji, artykułu forma przekazu i edycja ZD: zaprojektowanie struktury raportu i przedstawienie jej w formie konspektu z zaznaczeniem który członek zespołu czym się zajmie Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac Prowadzący: prof. Barbara Fatyga (prof. Magdalena Dudkiewicz) 14) WNIOSKI TEORETYCZNE, METODOLOGICZNE, REKOMENDACJE PRAKTYCZNE Reguły wnioskowania; problem reprezentatywności badań jakościowych, granice uogólnień w badaniach jakościowych badania eksploracyjne vs badania zasięgowe badania jakościowe jako badania diagnostyczne i ewaluacyjne sposoby prezentacji rekomendacji praktycznych ZD: napisanie raportu z badań 15) KONSULTACJA RAPORTÓW prowadzi zespół; prezentacja prac zespołów badawczych UWAGA istnieje możliwość publikacji najlepszych prac ---------- SEMESTR LETNI W semestrze letnim studenci również będą pracować w zespołach badawczych. Prowadzący: dr Mariusz Piotrowski 1) PRZYGOTOWANIE TEORETYCZNE – PRZEDMIOT BADAŃ, PYTANIA BADAWCZE, HIPOTEZY. TEORIA W BADANIACH EMPIRYCZNYCH. CEL zajęć: Nabycie umiejętności odróżniania w tekstach naukowych przedmiotu badań, pytań badawczych, hipotez. Odróżnianie badań empirycznych – naukowych i nienaukowych Stworzenie pytania badawczego/hipotez. Zaprezentowanie listy książek z badaniami socjologicznymi np. dotyczącymi struktury społecznej, kapitału społecznego, kulturowego. Zadanie domowe (ZD): Wyodrębnienie w książce naukowej opartej na badaniach empirycznych, przedmiotu badań, pytania badawczego, hipotez. Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac Prowadzący: dr Mariusz Piotrowski 2) TRAFNOŚĆ I RZETELNOŚĆ W BADANIACH CEL: Nabycie umiejętności oceny badań pod względem trafności i rzetelności metody. ZD: Ocenić jakość metody badawczej i materiału badawczego w analizowanej książce. Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac Prowadzący: dr Mariusz Piotrowski 3) PLANOWANIE BADAŃ I WYBÓR NARZĘDZI Dane wytwarzane i dane zastane (wtórne), badania podłużne, badania panelowe CEL: Zapoznanie studentów z repozytoriami danych społecznych i statystyk publicznych. BDL GUS, archiwum badań społecznych, itp. ZD: Znaleźć źródła danych dotyczących wybranego problemu badawczego. Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac Prowadzący: dr Marcin Sińczuch 4) KONSTRUOWANIE KWESTIONARIUSZA (x2) CEL: Umiejętność oceny pytań i konstrukcji kwestionariusza. ZD: stworzenie pytań dodatkowych do kwestionariusza. Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac Prowadzący: dr Marcin Sińczuch 6) DOBÓR PRÓBY (LOSOWY I CELOWY). REALIZACJA BADAŃ PRZEZ INTERNET. CEL: Nabycie umiejętności obliczania wielkości próby, przedziału ufności. Identyfikacja źródeł błędów systematycznych (bias) w doborze próby i sondażu. Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac Prowadzący: dr Marcin Sińczuch 7) REALIZACJA BADAŃ - REALIZACJA PILOTAŻU CEL: Refleksja nad efektem ankieterskim. ZD: Realizacja pilotażu stworzonego narzędzia. Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac Prowadzący: dr Marcin Sińczuch 8) POZA EKSPERYMENT SONDAŻOWY CEL: Ocena wyników pilotażu badań. Eksperyment sondażowy; typy respondentów; etyka; w jaki sposób realizuje się badania komercyjne i akademickie; badania audytoryjne ZD: Realizacja badań właściwych. Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac Prowadzący: prof. Barbara Fatyga 9) OPRACOWANIE MATERIAŁU BADAWCZEGO. KODOWANIE CEL: Nabycie umiejętności klasyfikowanie odpowiedzi w pytaniach otwartych ZD. zakodowanie i zrekodowanie 100 przykładowych rekordów Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac Prowadzący: dr Mariusz Piotrowski 10) ANALIZA DANYCH (X2) Analiza prosta. Opis statystyczny jednej zmiennej. Tabele krzyżowe. ZD: Opracowanie wyników metryczkowych. Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac Prowadzący: dr Mariusz Piotrowski 12) ANALIZA ROZBUDOWANA. CEL: Sprawdzanie hipotez. ZD: Opracowanie wyników przeprowadzonego badania, pomiar związku między zmiennymi. Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac Prowadzący: dr Marcin Sińczuch 13) GRAFICZNE SPOSOBY PREZENTACJI WYNIKÓW CEL: Poznanie zasad tworzenia wykresów, map, tabel ZD: Stworzenie prezentacji podsumowującej najważniejsze wyniki Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac Prowadzący: dr Marcin Sińczuch 14) INTERPRETACJA WYNIKÓW CEL: Twierdzenia, trendy, replikowalność badań, błąd ekologiczny, błąd indywidualizmu Przygotowanie wyników do prezentacji – wskazówki i zasady obowiązujące w tekście ZD: przygotowanie raportu i komunikatu z badań Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac Prowadzący: dr Marcin Sińczuch 15) WNIOSKI TEORETYCZNE, METODOLOGICZNE I REKOMENDACJE PRAKTYCZNE Prowadzący: dr Marcin Sińczuch WYKŁAD: Prowadzący: dr Marek Kłosiński 1) CEL WYKŁADU, PODSTAWOWE POJĘCIA: - badanie naukowe, badanie empiryczne, - metoda badawcza, technika badawcza, - pojęcia czynnej i biernej znajomości metododologii badań naukowych (według J.Brzezińskiego). 2) ETAPY PROCESU BADAWCZEGO I: - sformułowanie celu i przedmiotu badania, - sformułowanie problemu badawczego, - uzasadnienie wyboru celu i problemu badawczego, - sformułowanie hipotezy badawczej, - przedstawienie założeń teoretycznych, na podstawie których sformułowano problem i hipotezę badawczą, - ustalenie zakresu badań. 3) ETAPY PROCESU BADAWCZEGO II: - zdefiniowanie kluczowych pojęć, jakimi posłużono się przy formułowaniu problemów i hipotez badawczych. - rodzaje definicji; - podział definicji ze względu na funkcje: nominalne - sprawozdawcze, projektujące (regulujące i konstrukcyjne), realne; - podział definicji ze względu na ich zakres (równościowe - klasyczne i nieklasyczne), nierównościowe (cząstkowe, w tym definicja redukcyjna R.Carnapa i ostensywne) - najczęściej spotykane błędy definicji. - ustalenie wskaźników (operacjonalizacja) zmiennej - klasyfikacja wskaźników, - pojęcia trafność i moc wskaźników. - dobór metod i technik badawczych, - dobór próby, - konstrukcja narzędzi badawczych, - kosztorys, - harmonogram. 4) ZMIENNE - definicja, - rodzaje zmiennych, - poziomy pomiaru (nominalny, porządkowy, interwałowy, ilorazowy), - transformacja skali o wyższym poziomie pomiaru, na skalę o wyższym poziomie pomiaru. 5) PODSTAWOWE SPOSOBY POMIARU: - wybieranie, - rangowanie i jego warianty - porównywanie parami - szacowanie 6) POMIAR NA SKALACH SZACUNKOWYCH - problemy konstrukcyjne - skale jednobiegunowe - graficzne (ciągłe i dyskretne) - numeryczne - skale dwubiegunowe - z opisanymi wszystkimi punktami (w tym skala Likerta) - z opisanymi punktami skrajnymi - skale z wymuszonym wyborem. 7) BŁĘDY SZACOWANIA - błędy popełniane przez osoby dokonujące oszacowań - błędy konstrukcji skal szacunkowych - agregacja danych uzyskanych na wielopunktowych skalach szacunkowych - inne rodzaje pomiarów opartych na szacowaniu - Koło Stanfordzkie - skalowanie relacyjne i jego odmiany 8) TECHNIKI POMIARU - indeks - skala Guttmana - dyferencjał semantyczny Osgooda - skala Q-sort Stephensona 9) METODY BADAWCZE - EKSPERYMENT I: - definicja - podstawowe zero-jedynkowe schematy eksperymentalne - wewnętrzna i zewnętrzna trafność procedury eksperymentalnej 10) METODY BADAWCZE - EKSPERYMENT II: - inne zero-jedynkowe schematy eksperymentalne - eksperymenty społeczne - czynnikowe schematy eksperymentalne - normy etyczne w badaniach eksperymentalnych. 11) METODY BADAWCZE - PROCEDURA "EX POST FACTO" - METODA KORELACYJNO-REGRESYJNA 12) METODY BADAWCZE - METODA REPREZENTACYJNA I: - definicja - zastosowania - podstawowe pojęcia i właściwości 13) METODY BADAWCZE - METODA REPREZENTACYJNA II: - sposoby doboru próby - losowanie nieograniczone indywidualne - losowanie systematyczne indywidualne - losowanie warstwowe proporcjonalne - losowanie warstwowe równościowe - dobór kwotowy - losowanie grupowe - losowanie wielostopniowe (wieloetapowe) - dostosowanie struktury próby do struktury populacji - obliczanie minimalnej liczebności próby - powoływanie się na wyniki badań reprezentacyjnych. 14) METODY BADAWCZE - METODA MONOGRAFICZNA (BADANIA TERENOWE) i OBSERWACJA - elementy, które powinna uwzględniać monografia socjologiczna - podstawowe reguły prowadzenia badań - typologia informatorów (wg Hammersley'a i Atkinsona) - problem generalizacji wniosków z badań monograficznych - rodzaje obserwacji ze względu na poziom standaryzacji procedury - rodzaje obserwacji ze względu na udział obserwatora w badanej sytuacji - uczestnicząca (niejawna, ukryta) - nieuczestnicząca (jawna) - dyskretna 15) METODY BADAWCZE - ANALIZA TREŚCI - definicja - analiza treści a analiza zawartości - Analiza Pól Semantycznych (APS) wg Rene Robin - Rekonstrukcja Rozproszonych Definicji Sprawozdawczych (RRDS) M.Kłosińskiego (na podstawie APS) - Analiza Sądów Wartościujących Osgooda. |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA Wieloźródłowy Słownik Kultury (dalej jako WSK) dostępny na portalu: www.ozkultura.pl Hasła: dedukcja, indukcja, nauki empiryczne, dane, dane jakościowe, interpretacja, paradygmat, teoria, metoda, trik badawczy, generalizacja, badania jakościowe, socjologia jakościowa, socjologia interpretatywna, wiedza potoczna, wiedza podręczna Howard S. Becker, Triki badawcze w socjologii, Warszawa: PWN, 2018, też polecamy w całości. Martyn Hammersley, Paul Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań: Zysk i S-ka, 2000, najlepiej przeczytać w całości. Marta Makowska (red.), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla Studentów, Warszawa: Scholar, 2018, ss-9-54. Antoni Sułek, W terenie, w archiwum i w laboratorium, Warszawa: IS UW, 1990, ss. 91-177 (część „W archiwum”) Chava Frankfort-Nachmias, David Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Warszawa 2001 rozdz. 12 – Badania jakościowe, str. 297 – 319 Dodatek B – Zasady pisania raportu z badań, str. 568 - 576 Aleksandra Dukaczewska – Nałęcz, Zogniskowane wywiady grupowe – jakościowa technika badawcza, w: Domański H., Lutyńska K., Rostocki A., (red.) Spojrzenie na metodę, IFiS PAN, Warszawa 1999, str. 149 -161 Ilona Przybyłowska, Wywiad swobodny ze standaryzowana lista poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych, w: Przegląd socjologiczny nr XXX, 1978, str. 53 – 63 David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007 Rozdz. 3 – Wywiady, s. 111-142. ------- metody ilościowe Badania replikowane na bazie książki i badań: propozycja: T. Zarycki, Kapitał kulturowy w Polsce i Rosji, Warszawa C. Hempel, Podstawy Nauk Przyrodniczych, Warszawa, Wydawnictwo Naukow-Techniczne, rozdział: 2, Badanie naukowe: pomysł i test. s 12-34 K. R. Popper, Jedność metody w naukach przyrodniczych i społecznych [w:] P. Sztompka; Metodologiczne podstawy socjologii, Kraków 1980, s. 143-149 S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985, rodział Metody naukowe a metody badawcze. Opisowe i normatywne podejście do metod. s. 19-39 H. Ogryzko-Wiewórkowski, Wprowadzenie do metod badawczych w socjologii, Lublin 1996, rozdział: Klasyfikacja zdań naukowych, s 24-38 R. Merton, O znaczeniu teorii socjologicznej dla badań empirycznych [w:] A. Sułek metody analizy socjologicznej J. Bąk, Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla, Warszawa, 2020, rozdział: Czy naukowcy są jak żony i nigdy się nie mylą? Lektura: S. Nowak , Metodologia badań społecznych rozdział: Rodzaje zjawisk wykorzystywanych jako wskaźniki w badaniach socjologicznych S. Nowak, (red.), 1965, Metody badań socjologicznych, Warszawa 1965 rozdział: O wieloznaczności terminu: trafność skali, s. 270-274. A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej. rozdział: V. A. Sułek, W terenie, w archiwum i w laboratorium. Warszawa 1990, rozdział: O rzetelności i nierzetelności badań sondażowych w Polsce. Próba analizy empirycznej H. Schuman, Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Warszawa 2013, rozdział:y: Wstęp. Badanie sondażowe, metody i znaczenie. S17-33; rozdział: piąty. Świat badań i inne światy s 202-231 Sułek, A. 2001, Jak działa kwestionariusz? Forma pytania jako źrodło zmienności odpowiedzi ankietowych, w: Sondaż polski, Warszawa: IFiS PAN, s. 143-173) Sułek A.,(2001): Ilu jest w Polsce Żydów? Eksperymentalne studium wpływu skali na odpowiedzi ankietowe, W: Sondaż polski, IFiS PAN, Warszawa, s.175-187. K. Lutyńska (1984): Wywiad kwestionariuszowy, Ossolineum, Wrocław, rozdz. III, Przygotowanie narzędzia badawczego do wywiadów kwestionariuszowych, s. 125- 171. K. Lutyńska, (1985): Wywiad kwestionariuszowy. IFiS PAN, Warszawa, rozdz. II, , Wady pytań kwestionariuszowych, s. 67-123. G. Lissowski. Z zagadnień doboru próby, s11-67 H. Blalock. Statystyka dla socjologów. Rozdział: dobór próby G. Lissowski. Problem jedną z tych niedostępnych w reprezentacyjnych badaniach socjologicznych s7-35 K. Lutyńska, Surveye w Polsce. Spojrzenie socjologiczno-antropologiczne, Warszawa 1993, rozdział:: Wpływ i efekt ankieterski. Ich źródła s 95-126 Podręcznik ankietera. Sawiński Z., Sztabiński P.B., Sztabiński [ Red. ], SMG/ KRC Poland Media SA, IFiS PAN, Warszawa, 2000 P. Sztabiński, Efekt ankieterski: czy zmienia się tylko respondent?, ASK nr 1/1995 s. 82 J. P. Gremy, 1995, Wpływ sposobu formułowania pytań kwestionariuszowych na uzyskiwanie odpowiedzi, w: ASK, nr 2, s. 7-18. G. Babiński Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1980 s 153-191 S. Nowak, Metody badań socjologicznych, Warszawa 1971, rozdział:: Metody obliczania wyników, sporządzania tablic i analizy zależności między zmiennymi s. 543-561 S. Nowak, Metody badań socjologicznych, Warszawa 1971, rozdział: P. F Lazarsfeld, Przyczynowa interpretacja zależności statystycznych przy zastosowaniu zmiennej kontrolnej, s 571-586 LITERATURA - WYKŁAD: Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1996 rozdz. 7 - Zmienne i ich operacjonalizacja, str. 183 – 192 rozdz. 8 - Problemy badawcze i hipotezy badawcze, str. 216 – 228 rozdz. 9 - Próba, str. 231 – 248 rozdz. 14 - Model ex post facto (EPF), str. 431 – 451 Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 1997; rozdz. 2, Metoda korelacyjna str. 46 – 53 Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1980, CZĘŚĆ II. rozdz. 4 - Skale szacunkowe, str. 204 – 220 rozdz. 8 - Technika Q, str. 271 – 286 [ rozdz. 10 - Testy wiadomości, str. 309 – 321 ] Mayntz R., Holm K., Hübner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985: rozdz. 2 - Pomiar, str. 42 – 75 i 83 – 86 rozdz. 4 - Metody obserwacji, str. 111 – 130 rozdz. 8 - Analiza treści, str. 192 – 212 Sułek A., Eksperyment w badaniach społecznych, PWN, Warszawa 1979, str. 61 – 188 Sułek A., Sondaż polski, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2001 Babbie E, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 część II – Struktura procesu badawczego, str. 103 – 245 część III – Typy obserwacji, str. 251 - 414 Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2000 Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2000 Wieczorkowska G, Wierzbiński J., Statystyka od teorii do praktytki (wyd IV) Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2013 rozdz. 1 - Rodzaje badań. Specyfika pomiaru w naukach społecznych rozdz. 2 - Odpowiedzi na pytania jako podstawowe dane w naukach społecznych |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć warsztatowych z metod jakościowych badań społecznych zakładamy, że Student: - będzie potrafił rozróżniać podstawowe procedury przygotowania i realizacji badań jakościowych oraz zalety, możliwości rozwoju i ograniczenia tej metodologii - będzie potrafił samodzielnie i zespołowo przygotować projekt badawczy, z uwzględnieniem podstawowych metod badań jakościowych - będzie potrafił posługiwać się nie tylko metodami zbierania danych, ale przede wszystkim ich interpretowania i wskazywania zastosowań wiedzy Po ukończeniu zajęć warsztatowych z metod ilościowych badań społecznych zakładamy, że Student: - będzie potrafił oceniać wartość badań empirycznych - będzie potrafił samodzielnie zaprojektować, przeprowadzić, analizować i interpretować wyniki badań. Po ukończeniu wykładu studenci powinni: - posiąść umiejętność poprawnego pod względem zawartości przygotowania projektu badawczego i raportu z badań - rozumieć literaturę z zakresu nauk społecznych, prezentującą wyniki badań empirycznych - poprawnie stosować we własnej pracy wyniki badań opisanych w literaturze, oraz potrafić krytycznie ocenić ich wartość - potrafić formułować pytania adresowane do specjalistów z zakresu metodologii - poprawnie definiować i operacjonalizować zmienne - poprawnie posługiwać się różnymi sposobami (skalami) i technikami pomiaru zmiennych - poprawnie dostosować metodę badań do sformułowania problemu badawczego - zaprojektować i zrealizować badanie za pomocą każdej z omawianych metod - rozumieć i prawidłowo interpretować wyniki badań sondażowych prowadzonych na próbach reprezentatywnych, ze szczególnym uwzględnieniem zakresu ich reprezentatywności oraz zmian wielkości błędu oszacowania frakcji z próby. frakcji z próby. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warsztaty: w semestrze zimowym i letnim: ocena cząstkowa złożona ze średniej ocen z prac wykonywanych w trakcie semestru przez zespoły badawcze i z oceny raportu końcowego. Wykład - testowy egzamin pisemny, przystosowany do przeprowadzenia w trybie stacjonarnym albo zdalnym. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie warsztatu oraz obecność na co najmniej 80% wykładów. |
Practical placement: |
(in Polish) Praktyki nie są przewidywane. Zawsze mile widziane jest angażowanie się Studentów w prace naukowo-badawcze prowadzone przez personel naukowy ISNS. W szczególności, staże badawcze Studentom oferują organizacje pozarządowe, z którymi współpracują pracownicy ISNS. Zainteresowanym problematyką szeroko rozumianych badań kultury zapraszamy np. do Fundacji Obserwatorium Żywej Kultury - Sieć Badawcza. |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W WYK
TH FR |
Type of class: |
Classes, 60 hours, 50 places
Lecture, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Marek Kłosiński | |
Group instructors: | Barbara Fatyga, Albert Jawłowski, Marek Kłosiński, Tomasz Olczyk, Mariusz Piotrowski, Marcin Sińczuch, Paweł Tomanek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading Lecture - Examination |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 60 hours, 70 places
Lecture, 30 hours, 70 places
|
|
Coordinators: | Barbara Fatyga, Marek Kłosiński | |
Group instructors: | Barbara Fatyga, Marek Kłosiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.