University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Preparation for studying

General data

Course ID: 3402-11PDS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Preparation for studying
Name in Polish: Przygotowanie do studiowania
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
Course homepage: http://www.ozkultura.pl
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses
general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Ponieważ konwersatorium ma charakter wstępu do studiów uniwersyteckich nie formułujemy wymagań. Zakładamy jedynie chęć uczenia się.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają zaznajomić Studentów I roku ze specyfiką studiów w naukach społecznych, studiowania (dostarczyć podstawowych pojęć), wyjaśnić czym różni się szkoła od uniwersytetu. Studentom starszych lat (zwłaszcza przychodzącym na studia magisterskie z innych uczelni uczestnictwo w zajęciach pozwoli szybciej zaaklimatyzować się w nowej sytuacji.

Full description: (in Polish)

Uwaga: każde zajęcia będą zawierały elementy warsztatowe w postaci gier interakcyjnych, pracy zespołowej nad danym zagadnieniem oraz elementy wiedzy z zakresu naukoznawstwa, socjologii wiedzy, socjologii nauki i socjologii środowisk naukowych.

Poniżej prezentujemy przykładowe zagadnienia szczegółowe poruszane na poszczególnych zajęciach w ich części ćwiczeniowo-warsztatowej:

I. Warsztat zacznie się od pytań: po co ja tu jestem? Po co przychodzę? Czym jest wykształcenie? Dlaczego wybrałem/am to miejsce a nie inne? W konkluzji zdefiniujemy wykształcenie i różne jego typy. W części warsztatowej – Test Dwudziestu Stwierdzeń.

II. Podobieństwa i różnice między nauczycielem w szkole a wykładowcą akademickim: role, relacje, efekty kształcenia – w trakcie zajęć na podstawie doświadczeń grupy i prowadzących rozpoznamy specyfikę studiowania.

III. Czy życie to studiowanie i dlaczego nie: organizacja czasu studenta i wykładowcy – omówimy modele temporalne i organizację życia podczas studiów oraz zastanowimy się nad badaniami „Czas studenta – czas wykładowcy” i „Student ISNS”.

IV. Przedstawimy podstawowe pojęcia opisujące naukę jako system wiedzy; klasyfikacje nauk. Opiszemy naukę normalną, opowiemy czym są paradygmaty i rewolucje naukowe, nauki idiograficzne i nomotetyczne, lettres i sciences, wskażemy czym różni się wiedza od nauki i mądrości.

V. Czym jest uniwersytet jako instytucja kształcenia i jako społeczność uczonych i studiujących Przedstawimy rozmaite koncepcje uniwersytetu, m.in. tradycyjny boloński, Humboldtowski, amerykński, współczesny francuski. Odróżnimy instytucję od tzw. niewidzialnego uniwersytetu jako struktury nieformalnej.

VI. Przestrzeń i struktura uniwersytetu – zajęcia w Muzeum UW; przedstawimy organizację uniwersytetu i jego organy w kontekście historycznym i funkcjonalnym oraz w nawiązaniu do najnowszej propozycji reformy.

VII. Omówimy typy zajęć z perspektywy tradycji akademickiej: wykłady. Konwersatoria, seminaria, proseminaria, ćwiczenia, warsztaty i laboratoria, translatoria. Wskażemy zasady uczestnictwa i zaliczania. Zaprojektujemy idealne zajęcia.

VIII. Zajmiemy się dokładniej relacjami społecznymi w strukturach formalnych i nieformalnych; hierarchiami stanowisk i stopni, typowymi przebiegami karier akademickich; relacjami mistrz-uczeń oraz autorytetem naukowym w odróżnieniu od „autorytetu pedagogicznego”.

IX. Przedstawimy środowiska akademickie z zakresu nauk społecznych w Polsce i zagranicą. Zbudujemy mapę ich cech specyficznych.

X. Omówimy szczegółowo patologie naukowe: biurokratyzację, kliki, dwory i mafie naukowe, plagiaty; z drugiej strony wskażemy etosowe i metodologiczne kryteria nauki.

XI. Wskażemy jakie zasoby ma do dyspozycji student i jak je wykorzystywać: jak korzystać z repozytoriów i baz danych oraz przede wszystkim otwartych zasobów. Jak korzystać z bibliotek i czytelni? Omówimy programy do budowania własnej cyfrowej biblioteki (np. Papers) i listy czasopism.

XII. Przedstawimy wskazówki dotyczące samodzielnej pracy studenta i wykładowcy w zakresie pracy w gabinecie i w terenie. Wskażemy zalety i zagrożenia związane z inter-trans- i multidyscyplinarnością.

XIII. Przećwiczymy różne style pisarstwa naukowego na wybranych przykładach z nauk społecznych.

XIV Przyjrzymy się strukturze tekstu naukowego. Omówimy jego składowe: tytuł, afiliowany autor, abstrakt (próba, miejsce badania, metodologia, wyniki -> cel informacyjny - jeśli staram się wykazać osiągnięcie badawcze, to trzeba podać wyniki, efekty działań), rola słów kluczowych, konkluzywne fragmenty itd. Jak robić przypisy, bibliografię, etc. Wskażemy narzędzia do robienia bibliografii. Creative Commons, rodzaje licencji.

XV. Powtórzymy TST i zastanowimy się jak powinny wyglądać: jakość, efekty i ewaluacja procesu kształcenia.

Bibliography: (in Polish)

1) Michel Crozier, Kształcenie naszych elit jest nieproduktywne; roz. VIII: Nauczanie innego sposobu myślenia, roz. IX: Inwestowanie w inteligencję, (w:) tegoż, Kryzys inteligencji. Szkic o niezdolności elit do zmian, Warszawa: Poltext, 1996.

2) Max Weber, Nauka zawód i powołanie, dowolne wydanie.

3) Piotr Kulas Inteligenckość zaprzeczona, Warszawa: Scholar, 2017, ss.49-80.

4) Bronisław Geremek, Po co nam uniwersytet, (W:) „Gazeta Wyborcza”, 7-8.10.2000.

5) Thomas S. Kuhn, Nauki przyrodnicze a humanistyka, (w:) tegoż, Droga po strukturze,Warszawa: Sic!, 2003, ss.199-205.

6) Jadwiga Depczyńska, Modele nauki i wzorce pracy naukowej, (w:) „Zagadnienia naukoznawstwa, nr 2/1979.

7) Tadeusz Pawłowski, Model nauk społecznych, (w:) tegoż, Tworzenie pojęć w naukach humanistycznych, Warszawa: PWN, 1986, ss. 204-213.

8) Jerzy Szacki, O szkołach naukowych (zarys problematyki), (w:) J.Goćkowski, A.Siemianowski (red.), Szkoły w nauce, Ossolineum, KN,PAN, 1981.

9) Leopold Fonck S.C, Szkoła pracy naukowej, (w:), tegoż, Praca naukowa, Warszawa: Gebethner i Wolf, 1910, ss.6-30.

10) Aleksander Matejko, Załącznik I i II, (w:), tegoż, System społeczny zespołu naukowego, Warszawa: MSW, 1966.

11) Janusz Sztumski Autorytet i prestiż uczonego, (w:) P. Rybicki, J. Goćkowski (red.), Autorytety w nauce, Ossolineum, 1980.

12) Hugo Steinhaus, Drogi matematyki stosowanej, (w:) tegoż, Między duchem a materią pośredniczy matematyka, Warszawa: PWN, 2000.

13) Adam Podgórecki, Pięć funkcji socjologii, (w;) „Studia Socjologiczne”, 1966.

14) Barbara Fatyga i Zespół, Wieloźródłowy Słownik Kultury, hasła: nauka, badania naukowe, biblioteka naukowa, interdyscyplinarność, multidyscyplinarność, transdyscyplinarność, uniwersytet, wykształcenie, zespół naukowy,

Learning outcomes: (in Polish)

Zakładamy, że Uczestnicy zajęć po ich zakończeniu będą:

• rozumieli czym jest wykształcenie, nauka, studia i uniwersytet

• znali struktury nauki i systemy wiedzy oraz strukturę uniwersytecką

• rozumieli pożytki i ograniczenia podejść inter-trans- i multidyscyplinarnych oraz zalety i trudności pracy indywidualnej oraz zespołowej

• rozumieli pożytki z krytycznego i samodzielnego myślenia

• przygotowani do studiowania zagadnień ogólnych i szczegółowych objętych programem studiów

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena efektów uczenia się odbywa się podczas zajęć i dzięki krótkiej pracy pisemnej. Kryteria oceniania w obu wypadkach dotyczą:

• znajomości problematyki zajęć i lektur (minimalny poziom to lektury oznaczone jako obowiązkowe - aspekt erudycyjny),

• umiejętności zastosowania poznanych pojęć w praktyce akademickiej (aspekt praktyczny),

• umiejętności kojarzenia pojęć i ich analizy krytycznej (aspekt merytoryczny).

Practical placement: (in Polish)

nie przewiduje się

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Barbara Fatyga, Bartłomiej Gajdak, Aleksandra Zalewska-Królak
Group instructors: Barbara Fatyga, Bartłomiej Gajdak, Aleksandra Zalewska-Królak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Type of course:

elective courses
general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot (niestety) fakultatywny "Przygotowanie do studiowania" zawiera przegląd najważniejszych zagadnień związanych z rozpoczęciem studiów; począwszy od różnic między nauką w szkole i w Uniwersytecie, przez wyjaśnienie formalnego i nieformalnego sposobu funkcjonowania uczelni, do kwestii savoir vivre'u akademickiego, patologii naukowych czy przydatnych wskazówek jak zorganizować sobie studia. Zajęcia mają zaznajomić Studentów I roku ze specyfiką studiów, w szczególności w naukach społecznych i przygotować do studiowania (dostarczyć podstawowych pojęć oraz sposobów zachowań). Studentom starszych lat (zwłaszcza przychodzących na studia magisterskie z innych uczelni) udział w tych zajęciach może pomóc w zrozumieniu wspomnianej wyżej specyfiki UW.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów zajęć:

1) Wykształcenie: czym jest, czemu służy, po co, gdzie i jak je zdobywać

Wskażemy różne typy i modele wykształcenia; spróbujemy wyjaśnić i/lub odczarować jego rodzinę pojęć, takich jak: wykształcenie formalne, nieformalne, pełne, akademickie, humanistyczne, wychowanie, wartości auto- i heteroteliczne; elita, samorealizacja, itp.

W części ćwiczeniowej – krótki test (TST lub zdania niedokończone)

2) „Nauka(…)”

Omówimy znaczenia pojęcia nauka, klasyfikacje nauk, główne zasady rządzące nauką, główne tezy nieśmiertelnego tekstu Maxa Webera.

W części ćwiczeniowej przedstawimy i przedyskutujemy wnioski z testu wykonanego na poprzednich zajęciach

3) „(…) i powołanie”

Przeanalizujemy wyniki TST. Omówimy konsekwencje pracy podczas studiów oraz studiowania kilku kierunków. Zastanowimy się nad metodami odkrywania swojego powołania w kulturze post- pre- i kofiguratywnej oraz nad rolą popkultury w świecie naukowym.

Ćwiczenie: wybór studiów: czytanie programów i zachęt rekrutacyjnych; drogi do nauki i od nauki w świat zewnętrzny jako proces trajektoryjny

4) Autorytet – elita - awans społeczny – prestiż – praca – godziwe życie

Przedyskutujemy wyniki badań pokazujące miejsce ludzi wykształconych w społeczeństwie; związek wykształcenia ze stylem życia; globalne trendy związane z pracą; wytłumaczymy czym się różni autorytet od autorytetu pedagogicznego, prestiżu i celebrytyzmu.

W części ćwiczeniowej zaprojektujemy i omówimy dzień studenta bez pracy.

5) Patologie w nauce i nauczaniu

Podstawą będzie tekst Adama Podgóreckiego „Pięć funkcji socjologii”. Zajmiemy się też plagiatem i własnością intelektualną.

W części ćwiczeniowej gra interakcyjna: szkoła naukowa, dwór, klika, środowisko.

6) Nauczanie jako relacja społeczna

Porównamy modele teoretyczne z praktyką (hierarchiczne, zadaniowe, zinstytucjonalizowane, pozorne); omówimy koncept mistrza jako „prawodawcy” i jako „tłumacza”

W części ćwiczeniowej przeanalizujemy anegdoty o uczonych i ich uczniach.

7) Historia i Tradycje Uniwersytetu Warszawskiego

Wizyta w Muzeum UW

8) Uniwersytet jako instytucja naukowa

Omówimy strukturę uniwersytetu (organizację władzy, organizację wydziałów, podział pracowników wg stanowisk i stopni naukowych), różnicę między a biurokracją, miejsce studentów w strukturze, elementy savoir-vivre’u akademickiego.

W części ćwiczeniowej wymienimy doświadczenia związane z funkcjonowaniem UW jako instytucji

9) Uniwersytet jako struktura nieformalna

Omówimy rolę seminarium i krytyki naukowej jako modeli życia akademickiego oraz nieformalne zwyczaje akademickie

W części ćwiczeniowej spróbujemy zajrzeć w kulisy akademickiego życia

10) Środowiska naukowe w Polsce

Przegląd środowisk akademickich w naukach społecznych – analiza ich specyfiki.

Ćwiczeniem będzie: analiza informacji ze stron internetowych uczelni

11) Formalna struktura nauczania akademickiego a nieformalne style prowadzenia zajęć

Omówimy specyfikę zajęć: wykładu, ćwiczeń, konwersatoriów, seminariów, warsztatów, laboratoriów, translatoriów, praktyk, wyjazdów terenowych, pracy domowej i bibliotecznej;

W części ćwiczeniowej wymienimy uwagi na temat efektywności poszczególnych form

12) Wspomaganie nauczania - korzystanie z zasobów . Pokażemy z czego PT Studenci mogą korzystać w Uczelni.

13) Lektura i rozmowa jako istota studiowania

Zastanowimy się też nad umiejętnościami, efektami nauczania i magią w nauce.

14) Specyfika języków nauki: od jasności do piękna

Porozmawiamy o stylach pisarstwa naukowego i o tym jak zyskać własny styl. W części ćwiczeniowej omówimy wybrane przykłady przygotowane przez Uczestników zajęć.

15) Struktura tekstu naukowego. Przekażemy podstawowe informacje jak pisać prace zaliczeniowe, licencjackie czy magisterskie. W części ćwiczeniowej przeanalizujemy kilka podstawowych błędów popełnianych obecnie przez PT Studentów.

Bibliography: (in Polish)

1) Michel Crozier, Kształcenie naszych elit jest nieproduktywne; roz. VIII: Nauczanie innego sposobu myślenia, roz. IX: Inwestowanie w inteligencję, (w:) tegoż, Kryzys inteligencji. Szkic o niezdolności elit do zmian, Warszawa: Poltext, 1996.

2) Max Weber, Nauka zawód i powołanie, dowolne wydanie.

3) Piotr Kulas Inteligenckość zaprzeczona, Warszawa: Scholar, 2017, ss.49-80.

4) Bronisław Geremek, Po co nam uniwersytet, (W:) „Gazeta Wyborcza”, 7-8.10.2000.

5) Thomas S. Kuhn, Nauki przyrodnicze a humanistyka, (w:) tegoż, Droga po strukturze, Warszawa: Sic!, 2003, ss.199-205.

6) Jadwiga Depczyńska, Modele nauki i wzorce pracy naukowej, (w:) „Zagadnienia naukoznawstwa, nr 2/1979.

7) Tadeusz Pawłowski, Model nauk społecznych, (w:) tegoż, Tworzenie pojęć w naukach humanistycznych, Warszawa: PWN, 1986, ss. 204-213.

8) Jerzy Szacki, O szkołach naukowych (zarys problematyki), (w:)

Janusz Goćkowski, Andrzej Siemianowski (red.), Szkoły w nauce, Ossolineum, KN,PAN, 1981.

9) Leopold Fonck S.C, Szkoła pracy naukowej, (w:), tegoż, Praca naukowa, Warszawa: Gebethner i Wolf, 1910, ss.6-30.

10) Aleksander Matejko, Załącznik I i II, (w:), tegoż, System społeczny zespołu naukowego, Warszawa: MSW, 1966.

11) Janusz Sztumski Autorytet i prestiż uczonego, (w:) P. Rybicki, J. Goćkowski (red.), Autorytety w nauce, Ossolineum, 1980.

12) Hugo Steinhaus, Drogi matematyki stosowanej, (w:) tegoż, Między duchem a materią pośredniczy matematyka, Warszawa: PWN, 2000.

13) Adam Podgórecki, Pięć funkcji socjologii, (w;) „Studia Socjologiczne”, 1966.

14) Barbara Fatyga i Zespół, Wieloźródłowy Słownik Kultury, hasła: nauka, badania naukowe, biblioteka naukowa, interdyscyplinarność, multidyscyplinarność, transdyscyplinarność, uniwersytet, wykształcenie, zespół naukowy, teoria, metoda iin. www.ozkultura.pl

Notes: (in Polish)

Zajęcia są prowadzone wspólnie przez przedstawicielki dwóch różnych pokoleń naukowych, które mają za sobą zarówno doświadczenie relacji typu nauczyciel akademicki - student, jak i doświadczenie współpracy w wielu dużych i małych projektach badawczych oraz publikacjach. Biogramy i dorobek prowadzących - por.: www.badamykulture.pl

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)