University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Demographic processes

General data

Course ID: 3402-11PRLU
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Demographic processes
Name in Polish: Procesy ludnościowe
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Wykład podejmuje zagadnienia z zakresy u demografii społecznej (socjologii ludności). W trakcie zajęć zostaną omówione kwestie zmian ludnościowych (w Polsce, Europie i na świecie), procesy adaptacji instytucji społecznych do przemian reżimów demograficznych w aspekcie teoretycznym (teorie rozwoju ludności) i praktycznym (działania z zakresu polityki ludnościowej).

Full description: (in Polish)

Wykład kierowany jest do studentów I roku kierunków społecznych. W trakcie zajęć studenci będą mogli zapoznać się z koncepcjami rozwoju ludności (w ujęciu historycznym) oraz poznać współczesne zjawiska i procesy ludnościowe w Polsce, Europie i na świecie. Podjęte zostaną zagadnienia związane z możliwością kształtowania zjawisk i procesów ludnościowych przez instytucje państwa. Studenci poznają metody i techniki badania zjawisk i procesów ludnościowych oraz stosowane rozwiązania praktyczne z zakresu polityki ludnościowej. Na zajęciach przewidziano prelekcje gości (np. przedstawiciel mniejszości narodowej, ekspert w kwestiach starzenia się ludności, specjalista –badacz procesów formowania rodziny), które mają na celu pogłębić prowadzone analizy zjawisk i zobrazować ich przebieg. Wizyty gości pozwolą skonfrontować dotychczas przekazane informacje w dyskusjach z ekspertami.

Bibliography: (in Polish)

Podręczniki podstawowe

M. Okólski, Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2004

J. Z. Holzer, Demografia, PWE, Warszawa 2003

Podręczniki uzupełniające

M. Okólski, Demografia zmiany społecznej, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2004

J. Balicki, E. Frątczak, Ch. B. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty-interpretacje-opinie, IP UKSW, Warszawa 2003, cz. I Mechanizmy przemian ludnościowych (s. 25-324)

M. Cieślak (red), Demografia. Metody analizy i prognozowania, PWN, Warszawa 1992

Literatura uzupełniająca do kolejnych zajęć:

1. J. Lipiec, Aksjologiczne podstawy procesów demograficznych, w: K. Slany, A. Małek, I. Szczepaniak-Wiecha (red.), Systemu wartości a procesy demograficzne, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków 2003, s. 15-24.

2. M. Okólski, Modernizacja społeczeństwa a przejście demograficzne, w: M. Okólski (red.), Teoria przejścia demograficznego, PWE, Warszawa 1990, s. 14-40

I. Kowalska, Zmiany stanu i struktury rodzin a przemiany procesów demograficznych w Polsce w latach 1988-2002, w: D. Graniewska, Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w Polsce. Uwarunkowania demograficzna i społeczne, RRL i IPiSS, Warszawa 2004, s. 23-42

3-4. J. Witkowski, Statystyka społeczna – dokąd zmierzamy? http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/POZ_Statystyka_spoleczna-dokad_zmierzamy.pdf, wejście w dniu 02.10.2011

5-6. G. Simmel, Socjologia¸ wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 67-90.

7. G. Węcławowicz (red.), Geografia społeczna miast, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 77-115

M. S. Szczepański, Miasta realnego socjalizmu – miasta realnego kapitalizmu. Aktorzy pierwszoplanowi i epizodyczni, w: B. Jałowiecki, A. Majer, M. S. Szczepański (red.), Przemiany miasta. Wokół socjologii A. Wallisa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005, s. 235-251.

8-9. L. Dyczewski, Kulturowe aspekty wartości dziecka a urodzenia, w: K. Slany, A. Małek, I. Szczepaniak-Wiecha (red.), Systemu wartości a procesy demograficzne, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków 2003, s. 137-143.

K. Slany, I. Szczepaniak-wiecha, Bezdzietność – czy nowa wartość we współczesnym świecie?, w: K. Slany, A. Małek, I. Szczepaniak-Wiecha (red.), Systemu wartości a procesy demograficzne, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków 2003, s. 155-169.

10. M. Blaxter, Zdrowie, Wydawnictwo Sic!¸ s. 10-36

A. Ostrowska, Zróżnicowanie społeczne a zdrowie, IPiSS, Warszawa 2009, s. 7-11 i 69-75.

11. J. Halik, Starzenie się społeczeństw jako proces demograficzny i społeczny, w: J. Halik (red.), Starzy ludzie w Polsce. Społeczne i zdrowotne skutki starzenia się społeczeństwa, ISP, Warszawa 2002, s. 9-27

P. Szukalski, Przygotowanie Dos starości jako wyzwania jednostek i zbiorowości¸ w: P. Szukalski (red.), Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, ISP, Warszawa 2009, s. 39-54.

12. K. Iglicka (red.), Powroty Polaków po 2004 roku. W pętli pułapki migracji¸ s. 28-33 i 110-136.

13. A. Appadurai¸ Strach przed mniejszościami. Esej o geografii gniewu¸ Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 55-88.

14. Prognoza dla Polski 2008-2035 r. - http://www.stat.gov.pl/gus/5840_8612_PLK_HTML.htm

15. J. Balicki, E. Frątczak, Ch. B. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty-interpretacje-opinie, IP UKSW, Warszawa 2003, s. 335-342

Materiały źródłowe:

Dane dostępne na stronie: www.stat.gov.pl

Raporty Rządowej Rady Ludnościowej, Roczniki Demograficzne, Roczniki Statystyczne

Raport z NSP 2002, GUS, Warszawa 2004

Materiały uzupełniające:

Seria publikacji I i II Kongresu Demograficznego w Polsce „Studia Demograficzne” (rocznik)

Learning outcomes: (in Polish)

Uczestnicy zajęć:

1. Rozpoznają podstawowe zjawiska i procesy demograficzne

2. Definiują pojęcia z zakresu demografii społecznej

3. Klasyfikują zjawiska i procesy demograficzne

4. Potrafią wykorzystywać ujęcia teoretyczne w interpretowaniu zjawisk ludnościowych

5. Potrafią przedyskutować problemy rozwoju ludnościowego w Polsce, Europie i na świecie

6. Potrafią zastosować podstawowe narzędzia analizy demograficzne

7. Potrafią wyjaśnić przyczyny i wskazać konsekwencje zachodzących zjawisk ludnościowych

8. Potrafią argumentować skuteczność określonych rozwiązań z zakresu polityki ludnościowej

9. Potrafi poszukiwać danych w celu zaktualizowania zdobytych informacji i przystosować ją do zadań społecznych

10. Potrafi pracować zespołowo

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny (część testowa i cześć problemowa)

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 75 places more information
Coordinators: Mariola Racław
Group instructors: Mariola Racław
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)