University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Social psychology

General data

Course ID: 3402-11PSPZ
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Social psychology
Name in Polish: Psychologia społeczna
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 OR 8.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Ćwiczenia i wykład obejmują zagadnienia związane z podstawowymi obszarami zainteresowań psychologii społecznej: spostrzeganiem społecznym, atrakcyjnością interpersonalną, agresją, zachowaniami prospołecznymi, procesami grupowymi. Koncentrują się wokół konkretnych badań – metodologii i znaczenia praktycznego dla rozumienia zjawisk psychospołecznych.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Poznanie głównych obszarów zainteresowań współczesnej psychologii społecznej, ze szczególnym wskazaniem na specyfikę wyjaśniania zachowań społecznych jako interakcji czynników osobowościowych i sytuacyjnych.

Full description: (in Polish)

Tematy ćwiczeń:

1. Osoba a sytuacja – specyfika wyjaśniania w psychologii społecznej, interakcja systemu poznawczego, motywacyjnego i emocjonalnego oraz sytuacji społecznej.

2. Poznanie społeczne – efekty kontekstowe spostrzegania, heurystyki, egocentryzm, konserwatyzm pozania.

3. Atrakcyjność interpersonalna – czynniki sytuacyjne, osobowe i relacyjne wyznaczające atrakcyjność, teorie wymiany i sprawiedliwości.

4. Zachowania prospołeczne – rodzaje zachowań prospołecznych, egoizm – altruizm, przyczyny zachowań prospołecznych, główne teorie dotyczące prospołeczności.

5. Agresja – agresja wrodzona czy wyuczona, teoria frustracja – agresja, empiryczne przyczyny agresji.

6. Środki masowego przekazu, propaganda i przekonywanie – propaganda a perswazja, cechy nadawcy, cechy komunikatu, cechy odbiorcy, utrwalanie postaw.

7. Dysonans poznawczy w ujęciu Festingera, mechanizm zaangażowania i konsekwencji, teoria kierowania wrażeniami.

8. Konformizm, rozumienie pojęcia, informacyjny i normatywny wpływ społeczny, czynniki nasilające oba rodzaje konformizmu.

9. Społeczny dowód słuszności, wpływ mniejszości na większość.

10. Autorytet – rozumienie pojęcia, badania Milgrama.

11. Hiperuległość – znaczenie czynników sytuacyjnych, syndrom sztokholmski, huśtawka emocjonalna, sekty, mentalność Sambo.

12. Bezradność społeczna, klasyczna koncepcja wyuczonej bezradności, społeczna wyuczona bezradnośc, konsekwencjie psychologiczne.

13. Kobiety i mężczyźni: psychiczne zróżnicowanie płci, różnice wykazywane empirycznie, wyjaśnienia teoretyczne.

14. Globalne dylematy społeczne – pojęcie dylematu społecznego, rodzaje dylematów społecznych, rozwiązywanie dylematów.

Tematy wykładów:

1. Psychologia społeczna jako nauka: obszary badań, teorie, metody badawcze.

2. Spostrzeganie innych ludzi: efekt hallo, UTO, teorie atrybucji.

3. Spostrzeganie samego siebie: otoczenie jako lustro, autoatrybucje, schemat ja.

4. Autoprezentacja: rozumienie pojęcia, techniki ingracjacyjne, makiawelizm, świadomość autoprezentacyjna.

5. Autoprezentacjia cd.:środki autoprezentacji, komunikacja niewerbalna, zależność autoprezentacji od różnych czynników psychospołecznych;

6. Postawy: definicje, funkcje, tworzenie się postaw, metody badań.

7. Stereotypy i uprzedzenia: definicje, cechy, funkcje. przyczyny makrospołeczne.

8. Uprzedzenia: przyczyny psychologiczne, kategoryzacja, osobowość autorytarna i dogmatyczna, redukowanie uprzedzeń.

9. Małe grupy: cechy definicyjne – ilość osób, interakcja, cele i zadania grupowe, normy grupowe.

10. Małe grupy: spoistość grupowa, poczucie odrębności, struktury grupowe.

11. Funkcjonowanie ludzi w grupie: wielkość grupy, facylitacja społeczna, deindywiduacja, poziom ryzyka.

12. Funkcjonowanie ludzi w grupie: rozwiązywanie problemów przez grupę, aktywa i pasywa grupowe, syndrom grupowego myślenia.

13. Przywództwo grupowe: teorie przywództwa, style kierowania grupami

14. Wpływ otoczenia na zachowanie człowieka: makro i mikro – przestrzeń, odczuwanie czasu i przestrzeni.

Bibliography: (in Polish)

Literatura na ćwiczenia:

1. D.T. Kenrick, S.L. Neuberg, R.B. Cialdini, „Psychologia Społeczna”, Gdańsk 2002, roz. 2 „Osoba a sytuacja”, s. 75 – 122;

2. E. Aronson, „Człowiek istota społeczna”, Warszawa 1995, roz. 4 „Poznanie społeczne”, s. 148 – 191;

3. E. Aronson, T. Wilson, R. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł”, Poznań 1997, roz. 10 „Atrakcyjność interpersonalna”, s. 402 – 451;

4. D. T. Kenrick, S.L. Neuberg, R.B. Cialdini, „Psychologia Społeczna”, Gdańsk 2002, roz. 9 „Zachowania prospołeczne”, s. 433 – 486; oraz R. Cialdini, „Wywieranie wpływu na ludzi”, Gdańsk 1994, roz. 2 „Reguła wzajemności”;

5. B. Wojciszke, „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej”, Warszawa 2002, roz. 10 „Agresja”, s. 345 – 375;

6. E. Aronson, „Człowiek istota społeczna”, Warszawa 1995, roz. 3 „Środki masowego przekazu, propaganda i przekonywanie”, s. 77 – 147;

7. Scott, Cummings, „Zachowanie człowieka w organizacji”, Warszawa 1983, tom 1, art. Tedeschi, Bonoma, „Dysonans poznawczy – prywatne rozumowanie czy spektakl publiczny?”, oraz R. Cialdini, „Wywieranie wpływu na ludzi”, Gdańsk 1994, roz. 3 „Zaangażowanie i konsekwencja”;

8. E. Aronson, T. Wilson, R. Akert, „Psychologia społeczna. Serce i umysł”, Poznań 1997, roz. 7 „Konformizm”, s. 262 – 296; oraz: E. Aronson [red.], „Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów”, Warszawa 2001, art. S.E. Asch, „Opinie i nacisk społeczny”, s. 37-47;

9. R. Cialdini, „Wywieranie wpływu na ludzi”, Gdańsk 1994, roz. 4 „Społeczny dowód słuszności”, oraz R. Brown, „Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa”, Gdańsk 2006, s. 130 - 152;

10. R. Cialdini, „Wywieranie wpływu na ludzi”, Gdańsk 1994, roz. 6 „Autorytet”, oraz: E. Aronson, [red.], „Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów”, Warszawa 2001, art. S. Milgram, „Behawioralne badanie posłuszeństwa”, s. 48 – 63;

11. M. Lewicka [red.], „Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne”, Gdańsk 2002, art. D. Doliński, „Hiperuległość”, s. 103 – 116;

12. M. Lewicka [red.], „Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne”, Gdańsk 2002, art. I. Zinsering „Bezradność społeczna. Bezradność wyuczona”, s. 149 – 160;

13. B. Wojciszke, „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej”, Warszawa 2002, roz. 12 „Kobiety i mężczyżni: psychiczne zróżnicowanie płci”, s. 418 – 454;

14. D. T. Kenrick, S.L. Neuberg, R.B. Cialdini, „Psychologia Społeczna”, Gdańsk 2002, roz. 13 „Globalne dylematy społeczne”, s. 649 – 695;

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu całości przedmiotu student:

- analizuje krytycznie obszary problemowe związane z założeniami teorii i metodami badawczymi psychologii społecznej;

- rozpoznaje podstawowe zjawiska psychospołeczne w życiu codziennym;

- prawidłowo posługuje się pojęciami opisującymi zjawiska psychospołeczne;

- wyjaśnia w kategoriach teorii psychologicznych zjawiska życia codziennego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Krótkie testy kontrolne na ćwiczeniach - ok. 4 testów w trakcie semestru.

Kontrola obecności - student może mieć 2 nieobecności w trakcie semestru.

Egzamin końcowy obejmujący całość materiały w formie pisemnego testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 50 places more information
Lecture, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Ewa Gniazdowska
Group instructors: Ewa Gniazdowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Grading
Lecture - Examination

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 70 places more information
Lecture, 30 hours, 70 places more information
Coordinators: Ewa Gniazdowska
Group instructors: Ewa Gniazdowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Grading
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)