University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

General Psychology

General data

Course ID: 3402-21POGR
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: General Psychology
Name in Polish: Psychologia ogólna
Organizational unit: Institute of Applied Social Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty obligatoryjne dla I roku studiów niestacjonarnych (zaocznych) pierwszego stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The aim of the lecture is to present students with different conceptions of a man suggested by psychology and the explanation of psychological mechanisms of man functioning, which can help students of social sciences to understand people and their behavior.

Full description: (in Polish)

Tematy zajęć:

- Podstawowe kierunki i koncepcje psychologiczne: psychologia klasyczna, psychologia postaci, psychoanaliza i neopsychoanaliza, behawioryzm i neobehawioryzm, psychologia poznawcza, psychologia humanistyczna.

- Fizjologiczne mechanizmy działania Centralnego Układu Nerwowego; budowa i funkcjonowanie neuronu, ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy, autonomiczny układ nerwowy.

- Struktura funkcjonalna Centralnego Układu Nerwowego – kanały informacyjne, właściwości, ograniczenia (zakres odbieranych bodźców, zakres różnicowania bodźców, habituacja, filtr uwagi).

- Niespecyficzne funkcje kanałów informacyjnych – aktywacja kory mózgowej (rola tworu siatkowatego), skutki deprywacjj sensorycznej, zapotrzebowanie na stymulację i jego związek z temperamentem.

- Temperament – - konstytucjonalne typologie temperamentu typologie Pawłowa, Eysencka, RTT Strelaua, pojęcie temperamentu „trudnego”.

Specyficzne funkcje aparatu poznawczego, odbieranie i przetwarzanie informacji. Elementarne właściwości procesu spostrzegania – wyodrębnianie percepcyjne, stałość spostrzeżeń. Teorie rozpoznawania (template matching, feature analysis. Teoria aktywnej syntezy - przewidywanie tego co może się pojawić na podstawie kontekstu i dotychczasowych doświadczeń).

- Teoria gotowości percepcyjnej Brunera, praktyczne konsekwencje wynikające z w/w teorii, testy projekcyjne, efekt „etykietkowania” (labeling) w poznawaniu ludzi. Rola schematów poznawczych w poznawaniu ludzi (podstawowy błąd atrybucji, ukryte teorie osobowości, samospełniające się proroctwo).

- Pamięć – struktura, organizacja funkcjonalna Uczenie się i zapamiętywanie (warunkowanie klasyczne i instrumentalne, próby i błędy, wgląd, naśladowanie, krzywa uczenia się, reminiscencja),

wielomagazynowy model pamięci, organizacja pamięci długoterminowej(pamięć semantyczna, epizodyczna, proceduralna).

- Myślenie – definicja (reguły, operacje), związek myślenia ze świadomością i z językiem, rodzaje sytuacji problemowych, metody badania; rozwiązywanie problemów (elementy sytuacji problemowej, fazy procesu rozwiązywania problemów, symulacja a sztuczna inteligencja, symulacja procesów komunikacyjnych); podejmowanie decyzji (pojęcie racjonalności – psychologiczny warunek konieczny, ocena użyteczności – strategie, ocena prawdopodobieństwa – osobliwości ocen dokonywanych przez ludzi).

- Język i komunikowanie się. Język jako system dwuklasowy. Pojęcie kompetencji językowej w teorii N.Chomskiego (struktura głęboka i powierzchniowa, gramatyka transformacyjno-generatywna), kody mowy wg B.Bernsteina, pojęcie kompetencji komunikacyjnej, komunikacja niewerbalna (mimika, gestykulacja, postawa ciała, głos, proksemika).

- Emocje. Podstawowe komponenty procesu emocjonalnego (pobudzenie, znak, treść), różnice między afektem, emocją, uczuciem i nastrojem, mimiczna ekspresja emocji. Czynniki wywołujące emocje. Teorie emocji Jamesa – Langego, Cannona – Barda, Schachtera – Singera. Stres i jego zwalczanie.

- Motywacja. Warunki uruchomienia procesu motywacyjnego (użyteczność wyniku, prawdopodobieństwo jego osiągnięcia), czynniki charakteryzujące natężenie motywacji (siła, wielkość, intensywność), hierarchia potrzeb Maslowa, przykłady motywów wynikających z deprywacji pokarmowej i seksualnej, konflikty motywacyjne (dążenie – dążenie, unikanie – unikanie, dążenie – unikanie, konflikt Millera, konflikty poznawcze – niespójność poznawcza, dysonans poznawczy).

- Uwarunkowania i osobliwości poznawczego funkcjonowania człowieka (płeć, inteligencja, myślenie twórcze, style poznawcze, osobowość, otwartość poznawcza).

Treści omawiane podczas zajęć są udostępniane studentom w postaci nagrań audio-wideo.

W razie zaistnienia takiej potrzeby poszczególne zajęcia mogą być prowadzone w trybie zdalnym.

Bibliography: (in Polish)

- Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, wybrane fragmenty części I – IV

- Zimbardo Ph.G, Psychologia i życie, Wyd. Naukowe PWN S.A.,Warszawa 1999:

rozdz. 3, Biopsychologia i nauka o układzie nerwowym, (fragm.), s. 82 - 111;

rozdz. 4, Psychika, świadomość i stany alternatywne, (fragm.), s. 119 - 144;

rozdz. 8, Spostrzeganie, s. 266 – 305; r. 10, Pamiętanie i zapominanie, s. 352 - 387;

rozdz. 12, Motywacja, s. 436 - 467

rozdz. 13, Emocje stres i psychologia zdrowia, (fragm.) s. 472 – 503

- Strelau J., Temperament, w: J.Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom II Psychologia ogólna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000, (fragm.) s. 683 – 690 i 705 - 711

- Lindsay P.H., Norman D.A., Procesy przetwarzania informacji u człowieka, PWN, Warszawa 1984,

rozdz. 3, Teorie rozpoznawania obrazów, s.139-169; r. 12, Język, s. 441-468;

rozdz.15, Podejmowanie decyzji, s. 527-553

- Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, rozdz. 5, Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi, (fragm.), s. 183-213

- Maruszewski T., Psychologia poznania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001; rozdz. 9 Myślenie i rozwiązywanie problemów, s. 332-376

- Pease A., Język ciała, Wyd. Gemini, Kraków 1997, wyd. VI.

- Matczak A., Style poznawcze, w: J.Strelau (red.), Psychologia, tom II Psychologia ogólna, op. cit., s. 761-782

- Kofta M., Szustrowa T., Złudzenia, które pozwalają żyć, PWN, Warszawa 1991, r.3, s. 67-100

- Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999

- Sternberg R.J., Psychologia poznawcza, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne S.A., Warszawa 2001

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Testowy egzamin pisemny, przystosowany do przeprowadzenia w trybie stacjonarnym albo zdalnym.

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na co najmniej 80% zajęć.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 20 hours, 60 places more information
Coordinators: Marek Kłosiński
Group instructors: Marek Kłosiński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 20 hours, 60 places more information
Coordinators: Marek Kłosiński
Group instructors: Marek Kłosiński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)