Sociology of emotions
General data
Course ID: | 3402-31SE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Sociology of emotions |
Name in Polish: | Socjologia emocji |
Organizational unit: | Institute of Applied Social Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) zajęcia dla studiów licencjackich i magisterskich |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem zajęć będzie wprowadzenie do problematyki socjologii emocji – subdyscypliny socjologicznej, która rozwija się w socjologii światowej od lat osiemdziesiątych XX w. W odróżnieniu od ujęć psychologicznych, emocje w socjologii ujmuje się w ścisłym powiązaniu z systemem kulturowym i społecznym. Sferę uczuć i afektów traktuje się tu zatem jako „produkt” życia społecznego, a nie instynktowne przeżycia o charakterze odruchowym, uniwersalnym i „starobiologicznym”. Człowiek, jako „homo affectus” analizowany będzie zatem w powiązaniu z zagadnieniami zróżnicowania społecznego, historycznego i kulturowego. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem zajęć będzie wprowadzenie do problematyki socjologii emocji – subdyscypliny socjologicznej, która rozwija się w socjologii światowej od lat osiemdziesiątych XX w. W odróżnieniu od ujęć psychologicznych, emocje w socjologii ujmuje się w ścisłym powiązaniu z systemem kulturowym i społecznym. Sferę uczuć i afektów traktuje się tu zatem jako „produkt” życia społecznego, a nie instynktowne przeżycia o charakterze odruchowym, uniwersalnym i „starobiologicznym”. Człowiek, jako „homo affectus” analizowany będzie zatem w powiązaniu z zagadnieniami zróżnicowania społecznego, historycznego i kulturowego. Analizowane będą zagadnienia: -problemy metodologii badań socjologicznych nad emocjami -biologiczne i kulturowe uwarunkowania przeżyć emotywnych -emocje w powiązaniu ze strukturą społeczną - normy społeczne regulujące emocje, ich ekspresje i kontrolę - emocje a życie religijne - emocje w reklamie, propagandzie i „public relations” - emocje jako tworzywo sztuki (film, literatura, sztuki plastyczne) - zróżnicowanie emocji w perspektywie historycznej (analiza materiałów historycznych) - emocje a język - emocje jako mechanizm kontroli społecznej emocje jako podstawa zjawisk moralnych i prawnych inteligencja emocjonalna i empatia przejawy wybranych emocji w życiu społecznym (miłość, żałoba, nienawiść) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efektem zajęć jest opanowanie przez studentów podstaw alternatywnego - wobec paradygmatu „kognitywnego” - wyjaśniania, rozumienia i badania zjawisk społecznych, opartych na docieraniu do afektywnych czynników i uwarunkowań życia społecznego. Studenci opanują wiedzę umożliwiającą im zastosowanie tego paradygmatu w pracy dziennikarskiej, PR-owskiej, w reklamie, w działaniach związanych z zarządzaniem zespołami ludzkimi, a także prowadzeniu samodzielnej pracy badawczej w rozwijaniu wiedzy nt. afektywnych aspektów zjawisk społecznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W czasie zajęć studenci zapoznaja się podstawowymi założeniami socjologii emocji oraz mają możliwość przygotowania samodzielnych prezentacji dotyczących konkretnych emocji i zagadnień szczegółowych z zakresu socjologii emocji . Przedmiot kończy się oceną wystawianą przez wykładowcę na podstawie (do wyboru): egzaminu pisemnego lub prezentacji przedstawionej w czasie zajęć (wraz z krótkim przedstawieniem operatu prezentacji) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 20 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Adrianna Surmiak | |
Group instructors: | Adrianna Surmiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.